هدف ایجاد منطقه امن سوریه
هدف ایجاد منطقه امن سوریه
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ادعا کرده که هدف از ایجاد "منطقه امن" در شمال سوریه پاکسازی مرزها از وجود "تروریست‌ها" و بازگشت آوارگان سوری است.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی درباره “منطقه امن” در شمال سوریه مدعی شده که هدف از ایجاد این منطقه پاکسازی مرزها از عناصر تروریستی و تأمین امنیت مرزها برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

وی در توییتی نوشت: منطقه امنی که قرار است در شمال سوریه ایجاد شود تمامیت ارضی سوریه را تهدید نمی‌کند و ترکیه چشم طمعی به خاک هیچ کس ندارد.

اظهارات کالین در واکنش به بیانیه اخیر کاخ سفید مطرح شده است.

کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرده است که ترکیه به زودی عملیات نظامی خود در شمال سوریه را آغاز خواهد کرد و نیروهای آمریکا در این عملیات شرکت نکرده و از آن حمایت نمی‌کنند.

دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در خصوص آخرین وضعیت مرزهای شمالی سوریه با یکدیگر گفتگو کردند.

یکشنبه ۶ اکتبر روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در یک تماس تلفنی با یکدیگر مسئله ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

این تماس تلفنی بعد از آن صورت گرفت که آقای اردوغان تهدید کرده بود به زودی از آسمان و زمین به شبه نظامیان کرد در مرزهای شمالی سوریه حمله خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترک، اردوغان و ترامپ ماه آینده میلادی در واشنگتن با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

معمولا منطقه امن را ناحیه‌ای می‌دانند که با استقرار نیروهای بین‌المللی و یا حافظ صلح، از درگیری دور بماند؛ به صورتی که هیچ هواپیما و یا هلی‌کوپتر جنگی نیز حق پرواز بر آسمانش را نیابد. مدتی است موضوع ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به میان آمده و همچنین شیوه شکل‌گیری این منطقه به بحث و مناقشه میان طرف‌های درگیر تبدیل شده است.

  • منبع خبر : ایسنا