هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت است
هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت است
رئیس جمهور با تشریح چارچوب تدوین بودجه سال آینده، تأدیه بخش عمده مطالبات کارکنان، بازنشستگان و سازمان‌های بازنشستگی و به سرانجام رساندن بخش مهمی از پروژه‏های عمرانی در برنامه بودجه سال ۱۴۰۰ را زمینه مناسبی برای تدوین برنامه هفتم توسعه دانست.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، درباره چارچوب بودجة سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ بر کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، کاهش تصدی‌گری‌های دولت، توسعة دولت الکترونیک، قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، رونق و جهش تولید و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استوار شده است.

رئیس جمهور افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در چارچوب برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، با رویکردهای «رشد بلندمدت از طریق تمرکز بر صادرات غیرنفتی»، «مقابله فعالانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش آثار منفی اقتصادی آن»، «تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های تولید»، «تسهیل فضای کسب و کار»، «توجه به معیشت مردم با اولویت کالاهای اساسی» و «توسعه الگوی مشارکت عمومی- خصوصی» تدوین خواهد شد.

روحانی اظهار داشت: بودجه دستگاه‏ها باید فرصت‌های جدید و منابع جدید درآمدی غیرمتکی به نفت برای کشور ایجاد نماید، بدون اینکه موجب به‏هم‏خوردگی تعادل قیمت کالاها و خدمات در همان بخش یا سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها شود. همچنین چالش‌های پیش روی کشور را که با بودجه در ارتباط است حل کند و موجب تسهیل فرآیند اجرایی بودجه شود.”هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت است

رئیس جمهور تصریح کرد: تقویت و حمایت از تولیدات و ساخت داخل و تمرکز بر سیاست توسعه صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی با تأکید خاص بر کشورهای همسایه و اوراسیا و ایجاد روابط بلندمدت تجاری و کاهش تعرفه‌ها در توافقات دو یا چندجانبه بین‌المللی از اصلی‌ترین ابزارها برای مقابله با تحریم‌ها هدف‏گذاری شده است.

تحلیل‌‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی و آینده پژوه سیاسی به تحلیل چرایی شرایط مذاکره ایران و ایالات متحده پرداخت و آ« را از سه منظر مختصه ساختاری؛ مختصه بافتاری و عاملیت؛ و مختصه کنش‌گری، کنش‌ورزان و کنش‌وران بررسی کرد.”هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت است”

“حسن روحانی” رئیس‌جمهور ایران مدتی قبل با اشاره به سیره امام دوم شیعیان، درباره صلح حسنی صحبت کرد،‌ سخنانی که موجب شد موجی از انتقادها را از سمت هسته سخت قدرت روانه او کند به گونه‌ای که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهان اعدام او برای آرامش مردم شد!موضوعی که با واکنش رهبری انقلاب روبرو شد. اما صبح مذاکره با آمریکا در جمهوری اسلامی که تاکنون چندین بار شکسته شده است،‌ با این حال همچنان برخی از تندروهای داخلی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

“مهدی مطهرنیا” تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل و استاد آینده‌پژوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، پیرامون اینکه چرا ایران نمی‌تواند به طور مستقل و در زمان مناسب با آمریکا مذاکره کند، گفت: یک رژیم یا یک نظام‌واره قدرت دارای سه مختصه در سطح تحلیل کلان است که مختصه ساختاری؛ مختصه بافتاری و عاملیت؛ و مختصه کنش‌گری، کنش‌ورزان و کنش‌وران را در بر می‌گیرد. سطح تحلیل کلان ساختار قدرت در ایران به‌گونه‌ای است که رهبری جمهوری اسلامی هم در مقام ولایت امر در مفهوم ولایت فقیه از منظر شریعت و از منظر قانون اساسی بنا بر اصول مربوط به رهبری و اصل‌هایی نظیر اصل ۱۱۴، دارای قدرت تمام در عرصه سیاسی و در بخش داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ و در امور متفاوت حتی دارای حکم حکومتی است، به گونه‌ای که امروز بر اساس همین نگاه به موضوع، با یک یا چند جمله ایشان در ارتباط با عدم استیضاح رئیس‌جمهور، نمایندگانی مانند مسئول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی، که جزو روحانیون دارای سابقه تعریف شده در مجلس شورای اسلامی است، با مانع استیضاح رئیس‌جمهور روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: این در امر داخلی است و امور منطقه‌ای نیز آنچه که در باب حرکت منطقه‌ای ایران در حوزه خاورمیانه به ویژه و بالاخص کشورهای اسلامی دیده می‌شود، نوع نگرشی است که از طریق رهبری نظام جمهوری اسلامی سیاست‌گذاری می‌شود و به طور مشخص آنقدر این امر موثر است که بسیاری از سفرای ایران در کشورهایی مانند عراق، لبنان و سوریه دارای سوابق تعریف شده در ارکان حکومتی هستند. یا اینکه اکنون اگر دولت می‌خواهد در باب یک قرارداد استراتژیک با پکن عمل کند، به تبع باید از “علی لاریجانی” دعوت کند یا اگر در دولت گذشته محمود احمدی‌نژاد، ایران می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند؛ بدون رئیس‌جمهور، نماینده و مشاور عالی رهبری جمهوری اسلامی ایران آغاز‌کننده مذاکرات در عمان در دوران دوم دولت احمدی‌نژاد است، پس در مسائل بین‌المللی نیز رهبری جایگاه خاصی دارد و مشخص‌کننده است.

وی ادامه داد: نه تنها در این موضوعات، حتی در موضوع‌های دارای اهمیتی به مراتب پایین‌‌تر از این موضوع رئیس‌جمهور تصمیم‌گیرنده نیست، لذا در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران اگرچه رئیس‌جمهور شخص دوم مملکت خوانده و دانسته می‌شود اما فاصله قدرت او با شخص اول مملکت آن اندازه زیاد است که به راحتی نمی‌تواند در باب موضوعات سیاسی و حتی اقتصادی و اجتماعی در عرصه‌های گوناگون هدف جامعه سیاسی، تصمیم‌گیرنده نهایی باشد، این امر اکنون بیش از آنکه در داخل مشخص باشد حدود بالغ بر یک دهه است که در نظام بین‌الملل مشخص شده است، به گونه‌ای که رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا، “اوباما” و حتی قبل از آن روسای جمهور دیگر با رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران نامه‌نگاری می‌کنند، یا وقتی “پوتین” به ایران می‌آید به دیدار مستقیم رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌رود یا اگر امر بسیار مهمی در کار باشد و روسای‌جمهور و نخست وزیران کشورهای دیگر مانند “آبه شینزو” به ایران می‌آیند، اینکه بتوانند با رهبری جمهوری اسلامی ایران ملاقات داشته باشند، اهمیت مسافرت آن‌ها را مشخص می‌کند.”هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت است”

  • منبع خبر : ایسنا