هزینه‌های «پیش‌دبستانی» افزایش نمی‌یابد/ توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی در دستورکار
هزینه‌های «پیش‌دبستانی» افزایش نمی‌یابد/ توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی در دستورکار

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت پیش دبستانی در عدالت آموزشی و فرصت برابر یادگیری، گفت: با نهایی شدن دستورالعمل، در آن مقرر شده پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره شود. رضوان حکیم زاده با اشاره به وجود چالش‌هایی در رابطه با بحث […]

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت پیش دبستانی در عدالت آموزشی و فرصت برابر یادگیری، گفت: با نهایی شدن دستورالعمل، در آن مقرر شده پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره شود.

رضوان حکیم زاده با اشاره به وجود چالش‌هایی در رابطه با بحث اداره امور پیش دبستانی از سال ۸۲، اظهار کرد: با دستور وزیر کارگروهی تشکیل شد تا از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شود و با مشخص کردن عدم کاهش تعداد نوآموزان در کشور و تداوم ارائه خدمات و نحوه ثبت نام پیش دبستانی‌ها در مناطق محروم، روستایی، عشایر و دو زبانه اقداماتی انجام شد.

 

وی افزود: طی جلسات متعدد با نهایی شدن دستور العمل، در آن مقرر شده پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره شود، افزود: با توجه به اهمیت پیش دبستانی در عدالت آموزشی و فرصت برابر یادگیری، مقرر شده پوشش نوآموزان با استفاده از اعتباردولتی در مناطق محروم مرزی و حاشیه شهرهای پرجمعیت انجام شود.

 

وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل و طبق ماده ۱۲ اساسنامه، استفاده از فضاهای مازاد مدارس دولتی برای تشکیل کلاس‌های پیش دبستانی و قرارداد با موسسات امکان پذیر خواهد بود. 

 

حکیم زاده با بیان این‌که افزایشی در هزینه‌های پیش دبستانی اعمال نخواهدشد، افزود: هدف ما این است که حداکثر نوآموزان کشور در پیش دبستانی حضور داشته باشند و ارتقای پیش دبستانی از ۳۸ درصد به بالای ۷۰ درصد حفظ شود. 

  

وی با تاکید بر این‌که براساس سند تحول بنیادین، دوره ابتدایی باید به عنوان دوره‌ی تخصصی در نظر گرفته شود، افزود: نیروهایی که برای تدریس در دوره‌ی ابتدایی به کار گرفته می‌شوند باید با انگیزه‌ کار با کودکان، دارای روحیه متناسب با دوران کودکی و دارای رشته های مرتبط با دوره‌ی ابتدایی باشند،  چرا که این دوره، مهم‌ترین دوران کودکی محسوب می‌شود و اگر پایه‌های یادگیری در این دوره تضعیف شود، قطعا ورودی‌های ضعیفی در دوران متوسطه خواهیم داشت.

 

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش سرمایهگذاری در دوران پیش دبستانی برای جذب نیروها را یک دوره‌ سرمایه گذاری بلند مدت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در اکثریت معلمان دوران ابتدایی ما انگیزه‌ علاقه و همکاری با کودکان وجود دارد اما در برخی موارد نیز به دلیل تصمیمات شتاب زده مانند استقرار پایه ششم، مجبور شدیم نیروهایی از سایر دوره‌ها و خارج از کادر آموزشی در دوره ابتدایی به کار بگیریم که در این خصوص با چالش مواجه شدیم.

 

وی ادامه داد: سعی می کنیم با آموزشها، چالش‌های نیروهای دوره ابتدایی را جبران کنیم اما تقاضا داریم در سیاست گذاری‌ها، جذب نیرو و برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروها حتما توجه شود.

 

حکیم زاده با بیان این‌که بسیاری از معلمان دوره ابتدایی باتجربه و دارای سنوات خدمت بالایی هستند ولی اکنون نیز در آستانه بازنشستگی و خروج از دوره  ابتدایی قرار دارند، گفت: این امر اقتضا می‌کند که سازمان‌های امور اداری استخدامی، مجلس شورای اسلامی و برنامه و بودجه به دلیل اهمیت بنیادی نیروی انسانی و معلم در دوره ابتدایی، با نگاهی تخصصی زمینه‌های به کارگیری و صدور مجوزهای کافی را فراهم کنند تا از طریق دانشگاه فرهنگیان، معلمان مورد نیاز کشور در دوره ابتدایی جذب شده و تحت آموزش‌های مناسب قرار گیرد تا بتوان در دوره ابتدایی به آموزش کیفیت بخشیم.

 

وی در خصوص معلمان مدارس غیر دولتی با بیان این‌که استانداردهای آموزش و پرورش برای مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است، بیان کرد: معلمان مدارس غیر دولتی با تمام تلاش، کار آموزشی خود را در مدارس غیردولتی انجام می‌دهند، اخیرا از سازمان مدارس دولتی خواستار نظارت‌های جدی‌تری در بحث جذب و آموزش معلمان غیر انتفاعی شدیم.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدم نیروهای غیرمرتبط با دوره ابتدایی در مدارس غیر دولتی ممکن است بیشتر از مدارس دولتی باشد به همین دلیل این موارد در جذب نیرو باید مورد توجه قرار گیرد، در این راستا سعی بر تدوین چارچوبی مناسب برای به کارگیری و توانمندسازی معلمان در مدارس غیر دولتی خواهیم کرد.