هزینه تبلیغات داروی خارجی از جیب مصرف کننده ایرانی پرداخت نشود
هزینه تبلیغات داروی خارجی از جیب مصرف کننده ایرانی پرداخت نشود

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: هزینه تبلیغات داروهای خارجی در کشور نباید از جیب مصرف کننده دارو پرداخت شود. کیانوش جهانپور در خصوص بخشنامه جدید اداره کل دارو و مواد تحت کنترل این سازمان مبنی بر لزوم کاهش ۱۵ درصدی قیمت مندرج در پروفرم های داروهای وارداتی نسبت به آخرین CPT این داروها از […]

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: هزینه تبلیغات داروهای خارجی در کشور نباید از جیب مصرف کننده دارو پرداخت شود.

کیانوش جهانپور در خصوص بخشنامه جدید اداره کل دارو و مواد تحت کنترل این سازمان مبنی بر لزوم کاهش ۱۵ درصدی قیمت مندرج در پروفرم های داروهای وارداتی نسبت به آخرین CPT این داروها از سال ۲۰۱۸، افزود: با مطالعات صورت گرفته در بازار دارویی دنیا و منطقه، این تخفیف به عنوان کف انتظارات موجود مطرح شده و در مواردی خاص امکان کاهش بیشتر قیمت از سوی تامین کنندگان اصلی نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: بازار دارو با شرایط جدیدی روبروست و وضعیت اقتصادی و سیاسی و مالی کشور در عرصه بین الملل نیز لزوما به مثابه گذشته نیست و همه این موارد اقتضای شرایط جدیدی را خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: شرایط بازار دارویی ما با بسیاری از کشورها متفاوت هست، با احتساب هزینه تحقیق و توسعه و سودآوری منطقی هیچ تولیدکننده، تامین کننده و وارد کننده ای مشکلی نداریم، لکن هزینه برندینگ و مارکتینگ و ریسک عملا در بازار دارویی ایران بنا بر شرایط خاص آن ناچیز است و قاعدتا این هزینه را مصرف کننده ایرانی نباید بپردازد، این ادبیات برای بسیاری از شرکتهای برتر دارویی دنیا آشناست و قطعا ازین موضوع برای تداوم حضور در بازار دارویی ایران درک درستی خواهند داشت.

سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو همچنین در مورد شرکتهای واردکننده دارو افزود: امروزه بازرگانی دارو صرفا نقش واسطه مالی و نقل و انتقال پول و کالا نیست، بازرگانی دارو نقش دوسویه ای در ایجاد تعامل مثبت و برد-برد بین تولیدکننده و مصرف کننده دارد و تنها نماینده یکسوی ماجرا نیست و انتظار از واردکنندگان باسابقه این هست که سطح تعامل و مذاکره خود را ارتقا دهند و رویکرد انفعالی نداشته باشند. بازار ، بازار سیالی است و واردکننده فعال و موثر قطعا نقش مهمی در ایجاد درک متقابل بین تولید کننده و مصرف کننده خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشت که کشورها و شرکت‌هایی هم در اروپا و هم در قاره آسیا و آمریکا وارد حوزه تولید داروی با کیفیت شده اند که برای حضور در بازار دارویی ایران تلاش می کنند و مطالعات انجام شده نشان می دهد امکان تامین داروی با کیفیت از رقبای جدید با نرخ بمراتب مناسبتر و منطقی تر فراهم است و انتظار می رود این شرایط از سوی تولیدکنندگان سنتی بازار دارویی جهان لحاظ شود و قطعا از رصد آنها دور نمانده است.

وی در پایان اظهار داشت: سیاست سازمان غذا و دارو بر اساس واقعیت های موجود مبتنی بر منطقی سازی قیمتها و نیز ارتقای تولید داخلی و تولید مشترک هست و به طور جد از حضور سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خارجی مطرح بازار دارویی دنیا برای تولید مشترک و انتقال حداقل بخشی از زنجیره تولید به داخل کشور حمایت خواهد شد و در این زمینه شرایط فراهم است و با توجه به بازار چهار میلیارد دلاری دارویی ایران و بازار حداقل ۲۰ میلیارد دلاری بالقوه در ۱۶ کشور مجاور و موقعیت ویژه ایران در منطقه و تسهیلات و منابع در دسترس، این مهم قطعا برای همه اطراف موضوع مثبت و سازنده خواهد بود. شرکت‌هایی کلید این حرکت را زده اند، تعدادی نیز در حال طی مراحل ابتدایی هستند و با توجه به تجارب و دانش فنی و بازرگانی این شرکتها و منابع انسانی و فیزیکی کشور، ایران می تواند هاب داروسازی و تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی در این حوزه جغرافیایی باشد.