هزینه عملیات نظامی نیروهای چندملیتی در غرب آفریقا جمع آوری شد
هزینه عملیات نظامی نیروهای چندملیتی در غرب آفریقا جمع آوری شد

موگرینی اعلام کرد در «کنفرانس بین المللی کمک به ساحل آفریقا» نیم میلیارد دلار برای تامین هزینه عملیات نظامی نیروهای چندملیتی در غرب آفریقا جمع آوری شده است.  به نقل از رویترز، در یک کنفرانس بین‌المللی که با حضور حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، ژاپن و نروژ برگزار شد کشورهای شرکت‌کننده، ۵۰۹ میلیون دلار […]

موگرینی اعلام کرد در «کنفرانس بین المللی کمک به ساحل آفریقا» نیم میلیارد دلار برای تامین هزینه عملیات نظامی نیروهای چندملیتی در غرب آفریقا جمع آوری شده است.

 به نقل از رویترز، در یک کنفرانس بین‌المللی که با حضور حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، ژاپن و نروژ برگزار شد کشورهای شرکت‌کننده، ۵۰۹ میلیون دلار برای کمک به گروه ضربت چند ملیتی، که متشکل از نظامیان مالی، نیجر، چاد، بورکینافاسو و موریتانی است، تقبل کنند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که برای آغاز هر چه سریع‌تر عملیات این نیروها، کمک‌های مالی باید به سرعت پرداخت شود. در همین حال رهبران کشورهای آفریقایی گفتند این مبلغ فقط هزینه اولین سال عملیات نیروهای چند ملیتی را تأمین می‌کند.

اتحادیه اروپا که معتقد است با آموزش و تجهیز نیروهای مسلح محلی می‌تواند از خطر تلفات نیروهای خود بکاهد یکی از بزرگترین اهداکنندگان کمک مالی بود و ۱۱۶ میلیون یورو تقبل کرد. این کمک‌ها زمنیه را برای آغاز عملیات این نیروها در منطقه از سال جاری فراهم خواهد کرد.

فرانسه قدرت استعماری سابق این منطقه که هم اکنون بیش از چهار هزار نظامی در ناحیه ساحل دارد، پس از سال‌ها تلاش برای تامین مالی هزینه عملیات نیروهای خود از نتایج این کنفرانس استقبال کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند تغییر نگرش بسیاری از کشورها نتیجه این ارزیابی است که گروه‌های مسلح تندرو می‌توانند از ناحیه ساحل در آفریقای غربی برای حمله به کشورهای غربی استفاده کنند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه،در این رابطه گفت: ما همراه با نیروهای چند ملیتی محلی به عملیات تهاجمی خود برای ریشه کن کردن تروریسم جهادی در سراسر منطقه ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که گروه‌های افراطی مسلح در سال ۲۰۱۲ شمال مالی را تصرف کردند هر چند نظامیان فرانسوی که به منطقه اعزام شدند، توانستند در سال ۲۰۱۳ آنها را عقب برانند. این رویداد باعث شد که آمریکا و سایر کشورها افزایش تهدید نیروهای جهادی در شمال غربی آفریقا را جدی بگیرند.

حدود ۸۰۰ نظامی آمریکایی در کشور چاد مستقر هستند که ۴ تن از آنها در ماه اکتبر سال گذشته کشته شدند. ولی هنوز هم در سطح جهانی، امنیت این مناطق صحرایی گسترده چندان جدی گرفته نمی‌شود.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت تقبل کمک مالی به عملیات نظامی در منطقه نشانه تعهد اتحادیه اروپا به ایجاد ثبات در منطقه است. او افزود: ما نمی‌توانیم با مهاجرت غیرقانونی فقط در لیبی مقابله کنیم. این اقدامات را باید در چاد، مالی و نیجر آغاز کرد. تمام اروپا در این مسئله دخیل است.