هشدار ایران نسبت به تعرض هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان
هشدار ایران نسبت به تعرض هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرفها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی می‌دهیم.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص گزارش‌های برخی تعرضات انجام شده به خاک جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیریهای اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: تحرکات در مناطق مرزی کشورمان بطور جدی و با حساسیت تمام از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال رصد بوده و در این ارتباط  ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان،  به همه طرفها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی می‌دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بار دیگر بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، رعایت اصل عدم تعرض به غیر نظامیان، توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی و زمان‌دار تاکید کرد و آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به نیل به این اهداف را اعلام کرد.”هشدار ایران نسبت به تعرض هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان”

سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در یادداشتی اینستاگرامی و در سالگرد درگذشت عمران صلاحی نوشت: مرحوم کیومرث صابری فومنی، گل‌آقا جان تاریخ طنز ایران، از تعبیر «گریه قاه قاه» برای طنز استفاده می‌کرد، تعبیری جانانه و دقیق که نشان می‌دهد طنز در ورای صورت ظاهر خود که معمولاً سبب می‌شود لبخند بر لب بیاید، در باطن تلنگری به اندیشه انسانهاست و در ذات خود برای تأمل بیشتر است.

وی افزود: طنز ماندگار، همان طنزی که فراتر از به‌اصطلاح «بگو بخند» است، همواره از تضادها استفاده می‌کند و با نیتی خیرخواهانه و جهت اصلاح کژی‌ها، این تضادها را به گونه‌ای شکل می‌دهد که خنده بر لب یکی از نتایج ابتدایی آن و برگشتن به مسیر درست، هدف غایی آن است و همین، طنز را از هزل، لودگی و هجو متمایز می‌کند.

خطیب زاده ادامه داد: تاریخ ادبیات ما از عبید زاکانی تا معاصران نام‌آشنا، طنزنویسان صاحب سبکی داشته که گنجینه‌ای از نکته و اشارتهای لطیف ونازک‌اندیشانه فراهم آورده اند.

سخنگوی وزیر خارجه تاکید کرد: در میان معاصرین، مرحوم عمران صلاحی از جمله طنزپردازان مولفی است که بارها ما را میهمان گریه‌های قاه قاه خود کرده است. شاعری با ذوق و طنازی اصیل که قالب‌های نظم و نثر را به خدمت طنز درآورده بود و طنز منحصر به فرد و امضا داری از خود به جای گذاشت که بیش از آنکه در پی خنداندن باشد، در آثارش عنصر تضاد و «ناگهانی بودن» را ترکیب می‌کند و تلنگر استادانه‌اش را به ذهن می‌زند:

عکسی به دست داشت
از خود
آن را نشان من داد
پرسید:
– با این مشخصات کسی را ندیده ای؟

وی در پایان نوشت: امروز سالگرد درگذشت عمرانصلاحی است، یادش گرامی‌باد.

  • منبع خبر : ایسنا