هشدار برندگان نوبل درباره برگزیت
هشدار برندگان نوبل درباره برگزیت

هشدار برندگان نوبل و فیلدز درباره ضربه برگزیت به تحقیقات علمی به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، ۲۹ برنده جایزه نوبل و ۶ برنده جایزه فیلدز در نامه ای هشدار دادند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تحقیقات علمی در سراسر این قاره لطمه می زند. دانشمندان برتر سراسر اروپا هشدار داده اند خروج انگلیس از […]

هشدار برندگان نوبل و فیلدز درباره ضربه برگزیت به تحقیقات علمی

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، ۲۹ برنده جایزه نوبل و ۶ برنده جایزه فیلدز در نامه ای هشدار دادند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به تحقیقات علمی در سراسر این قاره لطمه می زند.

دانشمندان برتر سراسر اروپا هشدار داده اند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به بخش تحقیقات علمی در سراسر این قاره لطمه می زند.۲۹ برنده جایزه نوبل، ۶ برنده مدال فیلدز (در رشته ریاضیات) از ترزا می نخست وزیر انگلیس و ژان کلود یونکرز (رئیس اتحادیه اروپا) خواسته اند، نزدیک ترین سطح همکاری میان انگلیس و اروپا پس از برگزیت را تضیمن کنند.طبق این نامه، نوآوری نیازمند جریانی از افراد و ایده های مختلف در سراسر مرزها است تا بتوانند ایده ها، خبرگی و فناوری های خود را تبادل کنند.ایجاد موانعی جدید در مسیر همکاری از پیشرفت جلوگیری می کند.از سوی دیگر موسسه فرانسیس کریک در لندن (بزرگترین آزمایشگاه تحقیقاتی بیومدیکال در اروپا) نیز هشدار داده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با قوانین سخت، موانعی در جریان تبادل کارشناسان، کالاها و خدمات ایجاد می کند که به ضرر انگلیس است.

«نیكلا بلاك وود» رئیس كمیته علوم و فناوری مجلس عوام انگلیس گفت: با توجه به این امر، دولت باید به تحلیل و ارزیابی خطر تاثیر رای به خروج در منابع مالی تحقیقات علمی و همكاری های بین المللی بپردازد.
این كمیته كه اعضای آن را حامیان هر دو طیف ماندن یا خروج انگلیس تشكیل می دهند گفته اند كه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا هم به نفع بخش تحقیقات علمی این كشور است و هم هزینه های در پی دارد.
این در حالیست كه «استفن هاوكینگ» فیزیكدان نظری كیهان شناس انگلیسی هشدار داده كه برگزیت «فاجعه ای» علمی برای این كشور خواهد بود.
پرفسور «آنگس داگلیش» استاد دانشگاه لندن و سخنگوی گروه «دانشمندان برای بریتانیا/ Scientists For Britain» مخالف این دیدگاه است. وی می گوید ما مخالف جمع كثیری هستیم كه احساس می كنند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فاجعه در همكاری و تامین مالی تحقیقات علمی ما خواهد بود و ما كلا این دیدگاه را رد می كنیم.
نتایج نظرسنجی از حدود دو هزار نفر از محققانی كه در اتحادیه اروپا بسر می برند نشان داد كه ۸۳ درصد از آنها خواهان ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هستند.
یكی از سخنگویان كمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: یكی از بزرگترین نگرانی های ما این است كه پول سرمایه گذاری در دانشگاه ها و زمین های كشاورزی ما از بروكسل تامین می شود اما چیزی به نام پول اتحادیه اروپا وجود ندارد و در واقع مالیات پردازان انگلیسی آن را تامین می كنند.
همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از وعده های «دیوید كامرون» نخست وزیر انگلیس در صورتی كه بتواند آرای لازم را كسب كند نیازمند بازتعریف سازوكارهای اقتصادی و روابط تجاری انگلیس با اتحادیه اروپا است.