هشدار هواشناسی درباره بارش سنگین برف در آخر هفته
هشدار هواشناسی درباره بارش سنگین برف در آخر هفته
مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: بارش برف در ارتفاعات البرز واقع در استان‌های تهران، گیلان و مازندران قابل توجه خواهد بود و نیاز است که دستگاه‌های برف‌روب آمادگی کامل داشته باشند.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد صادق ضیائیان، مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان این‌که سامانه بارشی جدید علاوه بر بارش‌های خوب، هوای سردی نیز به‌همراه دارد، اظهار کرد: فردا پنجشنبه ۲۱ اسفند بارش‌ برف از شمال‌غرب آغاز می‌شود، در استان گیلان نیز بارش به‌صورت باران است و روز جمعه و شنبه هفته آینده نیز بارش برف در این مناطق ادامه می‌یابد.

وی بیان کرد: روز جمعه بر شدت و وسعت بارش‌ها افزوده می‌شود و تمام استان‌های واقع در نیمه شمالی کشور شاهد بارش برف و باران خواهند بود؛ بارش برف در ارتفاعات البرز واقع در استان‌های تهران، گیلان و مازندران قابل توجه خواهد بود و نیاز است که دستگاه‌های برف‌روب آمادگی کامل داشته باشند.

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که بارش برف در خراسان‌شمالی و شمال خراسان رضوی در روز جمعه قابل توجه خواهد بود، افزود: روز جمعه همچنین بارش باران و برف در لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قابل توجه است و دستگاه‌های امدادرسان واقع در مناطق زلزله‌زده استان کهگیلویه و بویراحمد باید تمهیدات لازم و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

وی همچنین از وزش باد بسیار شدیدی در استان‌های فارس، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه خبر داد و گفت: سرعت وزش باد در مناطقی از این استان‌ها به ۱۲۰ کیلومتر نیز خواهد رسید و به‌احتمال زیاد خسارت‌هایی نیز در پی خواهد داشت.

ابوالقاسم حسین‌پور با اشاره به اینکه ما در کشور ۱۹ پارک آبخیز داریم که سطحی حدود ۴۶ هزار هکتار را شامل می‌شود، اظهار کرد: از سویی دیگر برای احداث ۲۵ پارک آبخیز دیگر نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و برای طراحی و احداث در دست مطالعه و بررسی هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون در تهران پارک آبخیز نداشته‌ایم، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع محدودیت‌هایی است که توسعه شهری در بالادست ارتفاعات تهران ایجاد کرده است. گسترش بیش از حد شهر در شیب و ارتفاعات شمالی سبب شده است که در این عرصه‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شود. اگرچه نمی‌توان گفت که در شهر تهران هیچگونه ظرفیتی برای احداث پارک آبخیز وجود ندارد اما به‌هرحال این موضوع باید بررسی شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با اشاره به اینکه پارک آبخیز نوعی پارک طبیعی است که سیل ورودی به شهرها را کنترل می‌کند و سبب توسعه تفرجگاه‌های طبیعی می‌شود، گفت: از دیگر مزایای احداث پارک‌های آبخیز جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز اراضی است. علاوه بر این‌ها پارک‌های آبخیز طرح‌هایی چند منظوره هستند که می‌توانند به اشتغال ساکنان منطقه نیز کمک کنند.

  • منبع خبر : تجارت نیوز