همه دلایل عملی نبودن تهدیدات جدید نتانیاهو علیه غزه
همه دلایل عملی نبودن تهدیدات جدید نتانیاهو علیه غزه
نتانیاهو در حالی نوار غزه را به جنگی گسترده تهدید می‌کند که نه خود او در عمل خواستار این حمله بوده است و نه اینکه سیستم امنیتی و جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در این زمینه با او همراهی خواهند کرد.

همه دلایل عملی نبودن تهدیدات جدید نتانیاهو علیه غزه

نتانیاهو در حالی نوار غزه را به جنگی گسترده تهدید می‌کند که نه خود او در عمل خواستار این حمله بوده است و نه اینکه سیستم امنیتی و جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در این زمینه با او همراهی خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، بنیامین نتانیاهو در کنفرانسی خبری پس از دیدار با شهرداران شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه اعلام کرد اگر حملات از غزه به سرزمین‌های اشغالی ادامه پیدا کند عملیات گسترده‌ای علیه نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد. این تهدید نتانیاهو در زمانی رقم می‌خورد که این رژیم از زمان پایان جنگ ۵۱ روزه در سال ۲۰۱۴، از درگیری با مقاومت فلسطین طفره رفته و در دو درگیری به وجود آمده در نوامبر ۲۰۱۸ و می ۲۰۱۹ طی ۴۸ ساعت درخواست آتش بس داده است.

حال سؤال این است که با وجود شرایطی که در بالا به آن اشاره شد، رژیم صهیونیستی نشان داده که نمی خواهد با غزه وارد جنگی گسترده شود و حالا تهدید نتانیاهو در این شرایط آیا از واقعیت برخوردار است یا اینکه بلوفی رسانه‌ای و انتخاباتی بیش نیست؟

دلایل دروغین بودن تهدیدات نتانیاهو

راهبرد نظامی ارتش رژیم صهیونیستی

آخرین راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی که در سال ۲۰۱۵ توسط گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک وقت ارتش رژیم صهیونیستی تهیه و برای اولین بار چنین سندی منتشر شد در خصوص جنگ‌های آینده ارتش و وضعیت نوار غزه به این نکته اشاره دارد که ارتش رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نباید وارد جنگی فراگیر و گسترده در هیچ یک از جبهه‌های ۴ گانه شود. جبهه‌های ۴ گانه توصیف شده عبارتند از جبهه شمالی شامل جنوب لبنان، جولان ، جبهه جنوبی شامل نوار غزه، جبهه کرانه باختری که شامل مرزهای اردن نیز می‌شود و جبهه سینا. براساس این راهبرد ورود به یک جنگ فراگیر احتمال شکست بسیار بالایی دارد لذا رژیم صهیونیستی نباید وارد جنگی فراگیر شود. حال ادعای نتانیاهو در خصوص حمله گسترده به نوار غزه در تعارض با این راهبرد نظامی است که هنوز در دستور کار ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد.

اولویت جبهه شمالی به جبهه جنوبی

در راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی و از نگاه خود نتانیاهو و هم حزبی‌ها و هم پیمانانش در انتخابات ، اولویت با جبهه شمالی است و جبهه جنوبی به هیچ وجه نباید وارد جنگی گسترده شود. این دیدگاه تا جایی موجب اختلاف بین نتانیاهو و هم پیمانانش شد که موجب شد «آویگدور لیبرمن» پس از نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به عدم پاسخ سنگین به نوار غزه از سوی نتانیاهو از ائتلاف دولت او خارج شده، موجب برگزای انتخابات زودرس شود. نتانیاهو در آن مقطع که تبعات آن هنوز باقی است و دولتی پس از خروج لیبرمن تشکیل نشده، حاضر نشد در ازای یک حمله سنگین و نه گسترده به غزه ، لیبرمن را به دولت بازگرداند و ائتلاف او به شدت در دو انتخابات بعد نیز ضعیف شد. حالا او در زمانی دم از حمله گسترده می‌زند که بسیار ضعیف‌تر از گذشته است.

عدم اطمینان صهیونیست‌ها به پیروزی در حمله به غزه

صهیونیست‌ها با شکست‌هایی که در جنگ‌های غزه متحمل شده‌اند شرایط غزه را به خوبی درک می‌کنند. ورود به غزه ورود به یک باتلاق است و هیچ تضمینی وجود ندارد که با حمله به غزه پیروزی برای صهیونیست‌ها به دست‌آید. این مسئله با همان راهبرد نظامی ارتش که در بالا به آن اشاره شد نیز تعارض دارد. در آن راهبرد به این نکته اشاره شده که ورود به یک جنگ هرگونه که باشد، باید با اطمینان از خروج پیروزمندانه آن هم با پیروزی قاطع همراه باشد. اما با توانمندی‌های مقاومت و وضعیتی که غزه برای اسرائیلی‌ها پیدا کرده، صهیونیست‌ها مطمئن نیستند از غزه پیروز باز گردند لذا به نظر نمی‌رسد وارد جنگی همه جانبه علیه نوار غزه شوند.

عدم آمادگی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی

صهیونیست‌ها در راهبرد نظامی خود ورود به یک جنگ را مستلزم آمادگی جبهه داخلی که عبارت است جامعه رژیم صهیونیستی می‌دانند. با اطلاعاتی که مراکز آمارگیری و نظرسنجی رژیم صهیونیستی منتشر می کنند جبهه داخلی رژیم صهیونیستی برای ورود به یک جنگ گسترده آمادگی لازم را ندارد لذا ورود به یک جنگ گسترده در این شرایط نتیجه عکس برای آنها خواهد داشت.

آمادگی مقاومت

صهیونیست‌ها از آمادگی مقاومت و توانمندی‌های جدیدی که دارد آگاهند و طی سال‌های گذشته در هر اقدامی علیه غزه با شگفتی‌های جدیدی نیز مواجه شده‌اند این شگفتی‌ها و اینکه آنها نمی‌توانند جنگی را آغاز کنند که خودشان به پایان برسانند موجب می‌شود به ورود به یک جنگ همه جانبه به غزه فکر نکنند ضمن اینکه ورود به یک جنگ این بار می‌تواند به اشغال بخشی از سرزمین‌های اشغالی توسط مقاومت شود.

عدم آمادگی ارتش

براساس گزارشی که سال ۲۰۱۸ یک افسر بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی به نام «براک» منتشر ساخت ارتش رژیم صهیونیستی آمادگی لازم برای ورود به یک جنگ همه جانبه را ندارد و بسیاری از نیروها از آمادگی و توانمندی مناسب برای ورود به یک جنگ برخوردار نیستند. هرچند این نظر از زمان «آیزنکوت» مطرح و رد شده است اما ظاهرا این مسئله چندان هم بی‌مفهوم نیست و صهیونیست‌ها را در تردید قرار داده است. زیرا آنها طی دو سال گذشته به هیچ وجه وارد یک اقدام جدی نشده‌اند.

خلأ دولت قانونی و دل مشغولی محافل سیاسی

 به دلیل آنکه از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون در رژیم صهیونیستی دولت قانونی وجود ندارد و نتانیاهو با دولت موقت در حال اداره امور است و همچنین به دلیل آنکه در دو انتخابات گذشته ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی موفق به تشکیل دولت نشده است این فضا همه محافل سیاسی را به خود مشغول کرده و همه به دنبال این هستند که با ایجاد ائتلاف‌های لازم و رایزنی‌های گسترده از هم اکنون سومین انتخابات پیاپی را از شکست مجدد دور کنند. این فضا مانع ورود به یک جنگ همه جانبه است.

تنها مسئله‌ای که می‌تواند رژیم صهیونیستی را وارد یک جنگ گسترده در نوار غزه کند ماجراجویی نتانیاهو برای ورود به یک بازی جدید قبل از انتخابات مارس ۲۰۲۰ است. نتانیاهو که برای این انتخابات الحاق کرانه باختری و دره اردن را در دستور کار قرار داد احتمال اینکه بخواهد با ورود به جنگی همه جانبه به غزه خود را به عنوان ناجی شهروندان اطراف نوار غزه نشان دهد وجود دارد اما نکته مهمتر از آن این است که این اقدام با توجه به مخالفت مقامات امنیتی و نظامی قطعاً با چالش‌ها و موانع جدی مواجه خواهد شد.

  • منبع خبر : تسنیم