همکاری سازمان منابع طبیعی با مجلس برای طرح جامع آبخیزداری
همکاری سازمان منابع طبیعی با مجلس برای طرح جامع آبخیزداری
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه طرح مدیرت جامع آبخیزداری توسط ۵۲ نفر از نمایندگان مجلس به امضاء رسیده و اکنون نیازمند بررسی برای تصویب شدن است، اظهار کرد: نظردولت مخالفت با این طرح نیست و به دنبال کیفیت بیشتر است

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه طرح مدیرت جامع آبخیزداری توسط ۵۲ نفر از نمایندگان مجلس به امضاء رسیده و اکنون نیازمند بررسی برای تصویب شدن است، اظهار کرد: نظردولت مخالفت با این طرح نیست و به دنبال کیفیت بیشتر است.

به گزارش صبح اقتصاد،در راستای پیشنهاد طرح جامع آبخیزداری و آبخوانداری توسط نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و ارجاع آن جهت اعلام نظر نشست تخصصی، بررسی پیش‌نویس قانون آبخیزداری با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوطه در ماه جاری در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

پرویز گرشاسبی در گفت و گو با ایسنا،درباره طرح جامع آبخیزداری،توضیح داد: طرح جامع آبخیزداری، توسط ۵۲ نفر از نمایندگان مجلس به امضا رسیده است.و به کمیسیون کشاورزی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه این طرح پیش نویس یک ضرورت است و باید بررسی و سپس تصویب شود،افزود:کمیسیون کشاورزی نیز در جلسات متفاوتی که درباره این موضوع تشکیل داد،طی مکاتبه‌ای که با نمایندگان خود انجام داد به ضرورت قانونی شدن این طرح تاکید و آن را تصویب کرد.

هدف دولت برای افزایش کیفیت طرح جامع آبخیزداری

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی درباره جزئیات طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز گفت:کمیسیون کشاورزی پس از تدوین این طرح نظر دولت را خواست تا طرح کیفیت بیشتری داشته باشد. نظردولت مخالفت با این طرح نیست و به دنبال کیفیت بیشترآن است چراکه این طرحی است که نمایندگان مطرح کرده‌اند و مخالفت دولت محلی از اعراب ندارد.

وی ادامه داد: برای بهتر شدن کیفیت این طرح، پیش‌نویس آن به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری احاله شد و تا پایان خردادماه باید نظرات سازمان منابع طبیعی و دستگاه‌هایی که در این امر دخیل هستند را جمع‌آوری کنیم و به کمیسیون کشاورزی ارایه دهیم.

به گفته گرشاسبی طی جلسات برگزار شده خوشبختانه تمامی دستگاه‌ها به صورت واحد ضرورت قانونی شدن این طرح را تایید کرده‌اند و و در حال پیش‌نویس و ویرایش مواد قانون هستیم.

وی با بیان اینکه این قانون در مرحله اول بحث شورای عالی آبخیزداری را مطرح می‌کند،اظهار کرد: قانون آبخیزداری،ماهیت طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است.مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، فقط فعالیت‌های آبخیزداری نیست بلکه توسعه عملیات آبخیزداری خط مش‌ها و سیاست‌هایی را تعیین می‌کند تا تخریب‌ها کاهش یابد و احیای حوزه‌ها بهتر اتفاق افتد.

جذب سرمایه‌های خصوصی یکی از مشکلات اساسی است

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی درباره مشکلاتی که در توسعه فعالیت آبخیزداری وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات موجود جذب سرمایه‌های خصوصی جهت توسعه عملیات آبخیزداری است که ما نمی‌توانیم سرمایه مردم را در حساب‌های دولتی جمع آوری کنیم و عملیات آبخیزداری انجام دهیم.

وی افزود: در طرح جامع آبخیزداری پیش‌بینی صندوق احیای آبخیزداری در دستور کارقرار گرفته است چرا که می‌تواند از منابع مالی مختلف سرمایه استخراج کند به‌گونه‌ای که به‌راحتی منابع مختلف غیردولتی داخلی و خارجی را برای احیای حوزه‌ها و حفاظت از حوزه آبخیز و اجرای آبخیزداری به کارگیرد.

گرشاسبی ادامه داد: روح حاکم بر طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز سیاستگذاری، هم ‌افزایی و ارتقای انسجام دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر توان سرزمین با مشارکت مردم و ذینفعان در حوزه آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه برخی فعالیت‌های تخریبی در حوزه‌های آبخیز همچون چرای دام، معادن، راهسازی و تغییرکاربری وجود دارد،اظهار کرد: راه حل کاهش و یا جلوگیری از آن‌ها چیست؟ باید برای این موارد ضابطه و معیار تعیین شود که اگر معدن کاری می‌شود برای بهبود وضعیت آن اقدامات احیایی انجام شود.

معدن‌کار باید هنگام عملیات برداشت عملیات احیایی نیز انجام دهد

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی با ذکر مثالی گفت: در طرح پیش‌نویس شده ، مطرح شده است که هرگاه که معدن کاری مجوز فعالیت می‌گیرد، چه در مرحله اکتشاف و چه در مرحله بهره‌برداری باید قبل از مرحله اکتشاف و بهره برداری طرح اصلاحی و احیایی ارائه دهد. طرحی که توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصویب شود و در زمان برداشت و بهره برداری نیز قسمت‌های تخریب شده را به مرور احیا کند و در مواد باطله جنگل کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه این روش در تمام جهان مرسوم است، اظهار کرد:تاکنون هزینه احیا را دریافت می‌کردیم و در محیطی دیگر عملیات اصلاحی و احیایی را انجام می‌دادیم اما در طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز پیش‌نویس شد که شخص معدن‌دار موظف است همزمان با پیشرفت کار به شکلی بهره‌برداری کند که آن معدن کمتر تخریب شود و اگر هم تخریب کرد با برنامه‌ریزی، زمان بندی و نظارت دستگاه منابع طبیعی و آبخیزداری و صنعت و معدن با عملیات احیایی وضعیت معدن را به شرایط اولیه نزدیک کند و آن را به صورت یک سرزمین تخریب شده رها نکند.

قانون باید شفاف و قابل اجرا باشد

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که هنگام قانون نویسی آیا به امکان اجرایی آن توجه شده است یا نه، گفت: قوانین باید به‌صورتی نوشته شوند که به مرحله اجرا برسند یعنی باید شفاف و قابل اجرا باشد. لازم است به سمت و سویی حرکت کنیم که کارهای نشدنی که در کشور وجود دارد و می گوییم نشد را کنار بگذاریم و به سمت آبادسازی برویم همچنین مسیرهایی طراحی شود که  کمترین فرسایش را داشته باشیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات در یک شهرستان چند جاده احداث می‌شود. باید ببینیم که چرا یک جاده اصولی ساخته نمی‌شود و در ادامه نیاز به احداث چند جاده را احساس می کنیم؟

گرشاسبی در پایان تصریح کرد: باید تلاش کنیم که فعالیت‌ها به‌صورت اصولی انجام شود تا طبیعت آسیب نبیند.متاسفانه در ایران کمتر دامنه‌ای وجود دارد که دخالت انسان در آن اتفاق نیفتاده باشد و این وضعیت خیلی تاسف برانگیز است.