هنرنمایی زنان ترکمن در آشپزخانه‌/آنچه زنان بیش از مردان می‌پسندند
هنرنمایی زنان ترکمن در آشپزخانه‌/آنچه زنان بیش از مردان می‌پسندند

زنان ترکمن با گوشت چرخ شده و لبنیات در پخت غذاهای سنتی هنرنمایی‌های زیادی می کنند یکی از هنر آنها پخت غذایی است که بین خودشان محبوب‌تر است تا آقایان. به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد تنوع غذاهای سنتی مردم استان گلستان دست کمی از تنوع غذایی در استان گیلان ندارد. ترکمن ها تبحر زیادی […]

زنان ترکمن با گوشت چرخ شده و لبنیات در پخت غذاهای سنتی هنرنمایی‌های زیادی می کنند یکی از هنر آنها پخت غذایی است که بین خودشان محبوب‌تر است تا آقایان.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد تنوع غذاهای سنتی مردم استان گلستان دست کمی از تنوع غذایی در استان گیلان ندارد. ترکمن ها تبحر زیادی در استفاده از لبنیات و گوشت در تهیه غذا دارند و می توانند با آن انواع و اقسام غذاها را درست کنند. بخشی از جاذبه های گردشگری استان گلستان و بخش های ترکمن نشین آن به تست غذاهای سنتی ختم می شود که نمونه آن را در هیچ جا جز همین استان نمی توان یافت. غذاهایی که حتی در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده و معروف هستند. یکی از این غذاها که شهرت زیادی در استان گلستان دارد و هر گردشگری هنگام سفر به آن به دنبال تست چنین غذایی می رود، چکدرمه است.

چکدرمه مهمترین غذا و معروف ترین غذای سنتی ترکمن هاست که در تهیه و پخت آن از برنج محلی و گوشت تازه گوسفندی استفاده می شود همچنین به جای رب از مواد طبیعی که فاقد مواد نگهدارنده باشد یعنی گوجه فرنگی و هویج بهره می برند. همه ترکمن ها سعی می کنند در تهیه غذاهای خود استفاده از مواد طبیعی را بیشتر به کار ببرند. در پخت چکدرمه نیز سعی می کنند آن را با مواد دیگری تنوع بدهند به عنوان مثال در کنار برنج آن سیب زمینی سرخ شده نیز می گذارند و یا آن را با ماهی و یا گوشت مرغ هم می خورند.

برخی می‌گویند چکدرمه شبیه به استانبولی است، اما از آن خیلی خوشمزه‌تر. این پلو غذای مخصوص بندر ترکمن و آق‌قلا به‌شمار می‌رود. چکدرمه، چکدیرمه یا چگدریمه غذایی است که در حالت سنتی درون دیگ مخصوصی به نام «قازان» طبخ می‌شود.

پس از چکدرمه غذاهای دیگر که بیشتر آنها با لبنیات و گوشت پخته می شود نیز برای آنها که گیاه خوار نیستند نیز مورد توجه است. قایش  یکی دیگر از غذاهای سنی ترکمن است و از گوشت چرخ کرده با چاشنی مخصوص و ماست سنتی و نعناع و سس گوجه فرنگی استفاه می شود.   نکته جالب این غذا این است که خانم های ترکمن بیشتر از آقایان به این غذا علاقه دارند و در بین مردان به غذای بانوان نیز معروف است. قایش یا قایش  غذایی است که از خمیر تهیه می شود  و معنی لغوی آن این است که به خاطر سنگین بودن این غذا و خوشمزه بودن آن و میل زیاد به آن بعد خوردن سنگینی خاصی احساس می شود و این باعث می شود که حرکت انسان کند شود به همین دلیل به قایش معروف است. پخت قایش در بین زنان ترکمن اهل خراسان شمالی نیز رایج است.

چکدرمه

مانتی جوش یکی از قدیمی ترین غذاهایی است که  در اقوام ترکمنی در تمام فصول سال پخت می شود و در تهیه آن از گوشت چرخ شده با چاشتی و ماست سنتی و نعناع و سس گوجه استفاده می شود. مانتی اسفناج هم برای ذائقه افراد رژیمی و گیاهخواران کاربرد دارد چون در تهیه آن از سبزی و اسفناج استفاده می شود. در مانتی لقمه  ای هم که مانند مانتی جوش است و تنها نحوه پخت آن متفاوت است.

ترکمن ها غذایی دارند به نام لاهماجون. این نام مخفف کلمه لحم عجیبن به معنای گوشت و خمیر است که از خمیر گرد و نازکی تشکیل می شود و روی آن گوشت چرخ شده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز و گوجه و … می ریزند و آن را لوله و یا به صورت پهن پخت کرده و می‌خورند.

پیده

بورگ هم که خمیری نازک است و بر روی ظرف چدنی پخت می شود مواد آن هم معمولا گوشت و سبزی و پنیر است. بورگ در میان مردم ترکمن به انواع و اقسام مختلف پخت می شود.

مانتی لقمه ای

پیده هم شبیه به غذای مردم ترکیه است در واقع پیده به پیتزای ترکی می گویند و در لفظ به معنای اسکله است که نامش با شکل ظاهری آن عجین شده است برای پخت پیده داخل یک خمیر پهن شده، گوشت و سبزی و مواد دیگر اضافه می کنند. فیدجه هم که نوعی بورگ است خمیری ساده که در حرارت غیر مستقیم پخت شده و لابه لای این خمیر نازک گوشت خالص و پیاز اضافه می کنند.

آش ماست

همه این غذاها را می توان در بسیاری از رستوران های شهرهای ترکمن نشین استان گلستان تست کرد. به خصوص پس از بازدید از بنای تاریخی گنبد قابوس به عنوان یک اثر ثبت جهانی، چشیدن طعم خوش یک غذای سنتی به ذائقه هر گردشگری خوش می آید./منبع مهرنیوز