هنوز اظهارنظر درباره بررسی صلاحیت‌ها سخت است
هنوز اظهارنظر درباره بررسی صلاحیت‌ها سخت است
سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، الکترونیکی شدن انتخابات و حضور احتمالی سیدمحمدخاتمی و محموداحمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  عباسعلی کدخدایی درباره آخرین وضعیت قانون جدید انتخابات و اینکه اصلاح قانون انتخابات  به انتخابات سال آینده می‌رسد یا خیر؟ گفت: درباره اصلاح قانون انتخابات هنوز نمی توانم اظهار نظر کنم زیرا مصوبه مربوط به آن هنوز در مجلس نهایی نشده است و ظاهراً قرار است از هفته آینده در دستور کار صحن قرار گیرد بنابراین باید فعلا منتظر ماند.”هنوز اظهارنظر درباره بررسی صلاحیت‌ها سخت است”

وی افزود: قدم خوبی را مجلس در جهت اصلاح قانون انتخابات برداشته و خود ما هم پیگیر و مدعی آن بودیم که این کار انجام شود ولی اینکه در محتوا چه چیزی در صحن مجلس تصویب شود را باید دید که مشکلات ما را حل می کند یا خیر و این موضوع منوط به این است که نمایندگان و مجلس محترم چه تصمیمی خواهند گرفت اما به طور کلی نمایندگان در جهت اصلاح قانون انتخابات پیش قدم شدند و گام‌های خوبی برداشته شده و از ما هم نظر خواهی کردند و دوستان ما هم نظرات مشورتی را ارائه کردند و حال  اینکه تا چه اندازه از این نظرات مشورتی در مسیر تصویب مصوبه استفاده می شود را باید منتظر بود و و دید که در مجلس چه خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برخی از اصلاحات قانون انتخابات گفت: یکی از این اصلاحات درباره شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و دیگری شرایط سنی داوطلبان و نیز شرایط کاری و تجربه کاری آنهاست که مد نظر قرار گرفته است.

کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: همچنان کارشناسان ما با دوستانمان در وزارت کشور در این زمینه در حال مذاکره هستند. سوالی  شده بود که آیا شرایط کرونایی کشور ممکن است در این زمینه تاثیرگذار باشد که عرض کردم  مثل همه اتفاقات مانند انتخابات مرحله دوم مجلس که  با تدابیر خاصی برگزار شد و تبلیغات میدانی نبود و در فضای مجازی و صدا و سیما انجام شد لذا ممکن است در این زمینه هم تدابیر این گونه ای اندیشیده شود ولی  مطمئن نیستم و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم و به صورت قطعی نمی توانم اظهارنظری  کنم.

کدخدایی درباره اینکه آیا احتمال تغییر در شاخص های شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد؟ گفت: این موضوع منوط به اصلاح قانون انتخابات است و باید دید که قانون چه وضعیتی خواهد داشت. آنچه که مهم است این است که باید تغییراتی  در روش احراز صلاحیت افراد مخصوصاً در حوزه ریاست جمهوری صورت گیرد و در شورای نگهبان مقداری دست ما بسته است و اگر بتوانیم به گونه‌ای تغییر کنیم خوب است زیرا  امکان چندانی  برای احراز دقیق صلاحیت ها نداریم.”هنوز اظهارنظر درباره بررسی صلاحیت‌ها سخت است”

وی افزود: در پست ریاست جمهوری هم در این چند دوره روشن شده که بحث‌های مدیریت و کارآمدی و مدبر بودن بسیار موثر است و در خصوص کسانی که داوطلب این پست هستند، متاسفانه قانون چندان امکانات زیادی را به شورای نگهبان نداده است که ما بتوانیم ارزیابی دقیقی را داشته باشیم. برای نمایندگی مجلس شرایط شکلی وجود دارد و نمایندگان بعد از انتخاب شدن در پست نمایندگی می توانند در قانونگذاری مشارکت داشته باشند اما مدیریت کلان کشور امر خطیری است.   آیا شورای نگهبان می تواند از افراد برنامه بخواهد؟ آیا می‌تواند مصاحبه های تخصصی با آنها داشته باشد که توانمندی آنها را احراز کند که متاسفانه هیچ کدام از اینها معلوم نیست لذا اگر ما بخواهیم تغییراتی را در روند تایید صلاحیت نامزدها داشته باشیم باید فکری به حال این وضعیت کنیم که شورای نگهبان چه راهکارهایی را می تواند  در احراز صلاحیت دقیق افرادی که ثبت نام میکنند داشته باشد.  “هنوز اظهارنظر درباره بررسی صلاحیت‌ها سخت است”

کدخدایی درباره حضور احتمالی افرادی مانند محمد خاتمی و احمدی نژاد در انتخابات سال آینده، گفت: به طور کلی نمی توانم درباره حضور آنها اظهارنظری کنم و باید صلاحیت آنها را در همان زمان بررسی کنیم و اگر مجلس شرایط جدیدی بگذارد نمی‌دانم شامل حال این افراد خواهد شد یا خیر. اکنون اظهارنظر در این رابطه سخت است.

  • منبع خبر : ایسنا