به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد روز گذشته محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- اعلام کرد که سه فروند ایرباس جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه خواهد شد و مشکلی در زمینه تامین قطعات و مهندسی تعمیرات هواپیما نداریم.”هواپیماهای جدید وارداتی دستدوم هستند”
مقصود اسعدی سامانی در این باره گفت: پس از تحریمهای اخیر آمریکا، شرکتهای معتبر هواپیمایی از جمله بوئینگ و ایرباس قراردادهای خود را لغو کرده یا به حالت تعلیق درآوردند و مواردی که درباره واردات هواپیما اعلام میشود، مربوط به هواپیمای دست دوم است.
وی افزود: علیرغم فشارها و تحریمهای صورت گرفته شرکتهای هواپیمایی داخلی در تلاش هستند تا نیازهای کشور را در این حوزه تامین کنند و سختیهای بسیاری در این زمینه وجود دارد.”هواپیماهای جدید وارداتی دستدوم هستند”
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا برای این نوع هواپیماها محدودیت سنی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: شورای عالی هواپیمایی محدودیتهای سنی برای واردات هواپیما دست دوم به ایرلاینها ابلاغ کرده و آن اینکه نباید سن ناوگان وارد شده بیشتر از سال ۱۹۹۸ میلادی یعنی ۲۰ سال باشد اما با توجه به شرایط کنونی که درآن قرار داریم، پیشنهاد میشود تسهیلاتی برای شرکتهای هواپیمایی در نظر گرفته شود.
اسعدی سامانی اظهار کرد: هواپیماهایی که از نظر پروازهای انجام شدهشان قابلیت پرواز دارند، میتوانند در ایران مورد استفاده قرار بگیرند و پیشنهاد میشود از این منظر دستگاههای متولی سختگیری چندانی نداشته باشند. به عنوان مثال هواپیمای مسافری که ۱۰ سایکل پرواز انجام داده است و سن بالاتر از ۲۰ سال دارد مشکلی برای پرواز ندارد و بهتر است به آن اجازه واردات داده شود.
ایرانایر پس از اجرایی شدن برجام قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری را امضا کرد که پس از تحویل ۱۶ فروند آن با خروج آمریکا از برجام فرآیند فروش این هواپیماها متوقف شد.دولت آمریکا پیش از این اعمال کرده بود که شرکتهای هواپیماساز هم موظف هستند برای فروش هر هواپیمایی که لااقل ۱۰ درصد تجهیزات آن از سوی شرکتهای آمریکایی ساخته شده از وزارت خزانهداری این کشور مجوز دریافت کنند.
- منبع خبر : مهر