هواپیمای آبپاش ایرباس با قابلیت تخلیه ۲۰ تن آب در ۱۰ ثانیه
هواپیمای آبپاش ایرباس با قابلیت تخلیه ۲۰ تن آب در ۱۰ ثانیه
هواپیمای "ایرباس A۴۰۰M" با بهره‌گیری از یک کیت مهار آتش جدید که قابل جابجایی است، می‌تواند ۲۰ تن آب را در کمتر از ۱۰ ثانیه رها کند.

هواپیمای “ایرباس A۴۰۰M” با بهره‌گیری از یک کیت مهار آتش جدید که قابل جابجایی است، می‌تواند ۲۰ تن آب را در کمتر از ۱۰ ثانیه رها کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، با افزایش دما در سراسر جهان، همانطور که اخیراً در کالیفرنیا یا چند سال پیش در استرالیا مشاهده شد، خطر آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها افزایش یافته است. اگرچه سازمان‌های آتش‌نشانی اغلب از گزینه هوایی برای خاموش کردن این آتش‌های وسیع استفاده می‌کنند، اما بهبود کارآمدی هواپیماهایی مانند “ایرباس A۴۰۰M” می‌تواند در مواقع اضطراری کمک زیادی کند.

اکنون یک بیانیه مطبوعاتی جدید از جانب شرکت “ایرباس” نشان می‌دهد که شاخه دفاعی و فضایی این شرکت، یک کیت مهار آتش قابل جابجایی را برای هواپیمای مدل A۴۰۰M خود با موفقیت آزمایش کرده است.

هواپیمای A۴۰۰M

حتی با وجود اینکه اولین پرواز هواپیمای A۴۰۰M در سال ۲۰۰۹ انجام شد، این هواپیمای ترابری نظامی با توانایی حمل محموله به میزانی بیشتر از هواپیمای “C-۱۳۰ هرکول” و همچنین تطبیق پذیری آن در کار با باندهای فرود دشوار، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

این هواپیمای چهار موتوره که برای حمل و نقل نظامی طراحی شده است، می‌تواند برای انجام سوخت‌گیری هوایی یا تخلیه محموله‌های پزشکی با کیت‌های مناسب تجهیز شود. قسمت بار این هواپیما حدود ۱۷.۷۱ متر طول و چهار متر عرض دارد. این هواپیما با ظرفیت ۴۰ تن و توانایی پرواز در ارتفاعات کم، کاندیدای خوبی برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی است.

اما این کیت آتش‌نشانی چگونه کار می‌کند؟ این کیت مهار آتش توسط مهندسان شرکت “ایرباس” به گونه‌ای طراحی شده است که بدون نیاز به هیچ گونه تغییری در ناوگان هواپیماهای A۴۰۰M استفاده می‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است که آب در یک مخزن ثابت در محفظه بار هواپیما انبار می‌شود و توسط دو درب مستقل که به لوله‌های عریض متصل می‌شوند، نگهداری می‌شود.

هنگامی که روند تخلیه آغاز می‌شود، آب از طریق دو بخش در انتهای سطح شیب‌دار هواپیما خارج می‌شود.

“ایرباس” به تازگی این کیت آتش‌نشانی را با نیروی هوایی اسپانیا و همچنین مقامات درگیر در عملیات اطفاء حریق و وزارت محیط زیست اسپانیا(MITECO) آزمایش کرده است.

هدف از این آزمایش، اعتبارسنجی زمان و مقدار ریزش آب و همچنین سنجش قابلیت هواپیمای A۴۰۰M برای کار با این کیت بود.

در بیانیه مطبوعاتی “ایرباس” آمده است که این کیت با پرواز در ارتفاع ۱۵۰ پا(۴۵.۷ متر) و سرعت پرواز ۱۲۵ گره(۲۳۰ کیلومتر در ساعت) توانست ۲۰ تن آب را در کمتر از ۱۰ ثانیه رها کند.

“مایک شلهورن” مدیر بخش دفاع و فضای ایرباس می‌گوید: توسعه این کیت اطفاء حریق بخشی ذاتی از سفر ما به سمت کمک به ایجاد جهانی پایدارتر و ایمن‌تر است. ما به شدت معتقدیم که A۴۰۰M می‌تواند نقشی حیاتی در مبارزه با تهدید فزاینده ناشی از یک آتش سوزی‌ گسترده ایفا کند و از نیاز به بازسازی و طراحی مجدد سیستم‌های اجتماعی و محیطی جلوگیری کند.

در حالی که آزمایش اخیر در نور روز انجام شد، ایرباس قصد دارد این عملیات در شرایط شب نیز تجزیه و تحلیل کند و یک نسخه تجاری از این کیت را در آینده توسعه دهد.