هویت ملی ما در دوران دفاع مقدس شکل گرفت
هویت ملی ما در دوران دفاع مقدس شکل گرفت
رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: دفاع مقدس، برجسته‌ترین مقطع تاریخی کشور ماست و هویت ملی‌مان در این‌دوران شکل گرفت.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: دفاع مقدس، برجسته‌ترین مقطع تاریخی کشور ماست و هویت ملی‌مان در این‌دوران شکل گرفت.

امیر سرتیپ دوم محمد رضا فولادی رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش امروز چهارشنبه ۵ مهر همزمان با سالروز عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان در برنامه تلویزیونی صبح به خیر ایران حضور گفت: هفته دفاع مقدس یادآور اوج ایثارگری ملت ایران است. در واقع ما گنجینه‌ای از ارزش‌های دفاع مقدس داریم که لازم است به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته شود.تمام کامیابی ما در دوران دفاع مقدس ناشی از وحدت و انسجام مردم ایران است. بصیرت در حقیقت به وظیفه‌شناسی و اقدام به هنگام برمی‌گردد که به نوعی پادزهر همه توطئه‌های دشمن است. در کنار آن اگر دشمن‌شناسی وجود نداشته باشد، راه مقابله با آن را پیدا نمی‌کنیم. همچنین باید با در نظر گرفتن استکبارستیزی، همواره در مقابل دشمن آماده باشیم.

وی ادامه داد: پنجم مهر که سالروز عملیات ثامن‌الائمه است، به عنوان روز وحدت ملی، بصیرت، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی نام‌گذاری شده است. عملیات ثامن‌الامه، ۴۲ سال پیش، با محوریت لشکر ۷۷ خراسان صورت گرفت. این عملیت نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس ما بود، چرا که منشأ پیروزی عملیات‌های بعد از آن از جمله عملیات طریق‌القدس و بیت‌المقدس شد. با شروع تجاوز و آغاز تهاجم عراق، ارتش سه راهبرد، شامل متوقف کردن دشمن، تثبیت و بیرون راندن آن را در پیش گرفتند. در واقع با عملیات ثامن‌الائمه، راهبرد سوم به صورت جدی شروع شد.

امیر سرتیپ دوم فولادی افزود: در عملیات ثامن‌الائمه حصر آبادان شکسته شده، هزار و ۶۰۰ کیلومتر از خاک ما آزاد شد، بیش از هزار و ۶۰۰ اسیر گرفته شد و مهم‌تر از همه فرمانده لشکر ۷۷، مرحوم شهاب‌الدین جوادی به مدت بیست دقیقه برای اسرای عراقی سخنرانی کرد. بعد از آن این اسرا در مقابل فرماندهان ما رژه رفتند و پیروزی تثبیت شد.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: در هفتم مهر، با توجه به فرمایش امام مبنی بر شکسته شدن حصر آبادان، زمانی که حرکت به سمت تهران برای رساندن خبر پیروزی صورت گرفت که متأسفانه هواپیما دچار نقص فنی شد و در جریان این سانحه شهید فلاحی، شهید فکوری، شهید نامجو، شهید کلاهدوز و شهید جهان‌آرا به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس، برجسته‌ترین مقطع تاریخی کشور ماست. هویت ملی در طی این دوران شکل گرفت. تا آن زمان در طی هر جنگی قسمتی از ایران اشغال می‌شد. در هشت سال جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاکمان به دست دشمن نیفتاد و ما با استواری بر سر ارزش‌های خود ایستادگی کردیم.

امیر سرتیپ دوم فولادی افزود: به طور کلی دو آفت فراموشی و تحریف در پدیده‌های تاریخی وجود دارد. برای جلوگیری از این آفت‌ها لازم است که ما همواره این دوران را یادآوری کرده و نگذاریم که به فراموشی سپرده شود. بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اگرچه برای حفظ یاد آن دوران تا کنون اقدامات زیادی صورت گرفته، اما کافی نبوده و باید ۱۰۰ برابر شود. لذا ما باید فرهنگ دفاع مقدس را که گنجینه‌ای از ایثارها، همدلی‌ها می‌باشد را همواره حفظ کنیم.

در پایان رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: شنیدن پیام شهیدان و به کار بستن توصیه شهیدان، قطعاً و یقیناً ما را به موفقیت می‌رساند. کافی است که با دقت به وصیت‌نامه‌های این دلاوران بپردازیم. در دفاع مقدس به قدری الگو عرضه شده که تعصی به آن‌ها کشور ما را به نوعی بیمه خواهد کرد و مواجهه با مشکلات و چالش‌ها را به مراتب آسان‌تر می‌کند.