هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم
هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت که شرایط در دولت بایدن تغییری نکرده است و ایران هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نخواهد داشت.

هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد مجید تخت‌روانچی گفت: «حتی هنوز تغییری در محدودیت‌های شخص او در نیویورک پدید نیامده است.»

تخت‌روانچی در پاسخ به این سؤال که “آیا زمان ضرب‌الاجل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی تغییر کرده است؟” اظهار داشت: قبل از اینکه به سؤال شما پاسخ دهم باید بگویم که ما گزارش‌های متعدد آژانس را داریم که کاملاً نشان می‌دهد همکاری ایران با آژانس به‌صورت کامل انجام شده است.
وقتی که ایالات متحده به‌صورت غیرقانونی از برجام خارج شد، دیگر کشورهای باقیمانده در برجام به ما اصرار داشتند که رفتاری مشابه آمریکا نکنیم و از توافق خارج نشویم چرا که آنها خسارت‌های ایران را جبران می‌کنند.
ما یک سال برای این منظور صبر کردیم اما در عمل اتفاقی نیفتاد، همان زمان دولت ایران تصمیم گرفت به‌صورت چندمرحله‌ای تعهدات خود را کاهش دهد، البته همین امر هم بر مبنای بند ۳۶ برجام صورت پذیرفت، از سوی دیگر مجلس هم مدت‌ها در این خصوص بحث‌ کرده بود که چه راهکارهایی در قبال این وضعیت انجام دهد و در نهایت این قانون تصویب شد. بر اساس این قانون ما تعهداتی در چارچوب قوانین کشوری داریم. بر اساس این قانون ما باید گام‌ها را برداریم که البته برخی از آنها مثل غنی‌سازی ۲۰درصدی را شروع کردیم. مرحله بعدی آن که قرار است ۲۱ فوریه اتفاق بیفتد همان‌طور که شما اشاره کردید این است که اگر تا آن زمان مطالب مجلس محقق نشود دولت باید به اجرای پروتکل الحاقی پایان دهد، ضمن اینکه توجه داشته باشید که همین هم طبق برجام اقدامی داوطلبانه از سوی ایران بوده است.

نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سؤال یورونیوز که “آیا این یعنی به این معناست که بعد از آن تاریخ نظارت‌های آژانس ادامه دارد اما اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود؟” پاسخ داد: بله، همین‌طور است، شرایط برمی‌گردد به پیش از توافق برجام، یعنی ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی به تعهدات خود عمل می‌کنیم و بر همین اساس هم مأموران آژانس در ایران حضور خواهند داشت.”هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم”

تخت‌روانچی در پاسخ به این سؤال که “انتظار شما از آمریکا چیست؟ اگر مثلاً واشنگتن گام مثبتی انجام دهد که نشان‌دهنده تغییر راهبرد کلی این کشور در قبال ایران باشد برای ایران کافی نخواهد بود؟” اظهار داشت: مصوبه مجلس مشخص است. ما همیشه گفته‌ایم آمریکا باید به برجام برگردد، یعنی باید به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام برگردد، باید تحریم‌هایی را که در خود برجام مشخص شده چه هستند لغو کند، تحریم‌هایی را که در دوره ترامپ به‌عناوین دیگر تصویب شد باید لغو کنند و البته یک سری تحریم‌های جدیدی هم در دوره ترامپ تصویب شد که آنها هم باید لغو شوند، در نتیجه مشخص است که آمریکا باید چه‌کارهایی انجام دهد.

تخت‌روانچی درباره گزارش یکی از رسانه‌های فرانسوی که مدعی شده بود بعد از روی کار آمدن دولت آقای بایدن مذاکراتی از طرف دولت جدید با این دیپلمات کشورمان در واشنگتن صورت گرفته است، تصیح کرد: خیر، صحت ندارد، ما هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشتیم. چیزی که عرض می‌کردم این بود که مسئولین وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است، بنابراین این را باید در عمل اثبات کنند صرفاً به‌حرف نمی‌شود.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین تأکید کرد: سیاست ما در ارتباط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای روشن است، ما بارها اعلام کردیم که عضو ان‌پی‌تی هستیم و فتوای رهبری هم روشن است، سلاح‌های هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و بنابراین موضع ما در این زمینه کاملاً روشن است که ما نه به ساخت سلاح هسته‌ای علاقه داریم و نه به‌سمتش می‌رویم، در عین حال به‌عنوان عضو ان‌پی‌تی لازم است که از مزایای این معاهده برخوردار شویم و مزایای آن این است که به‌صورت کامل از انرژی هسته‌ای به‌صورت صلح‌آمیز استفاده کنیم.”هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم”

  • منبع خبر : تسنیم