والبیال انتخابی المپیک| ایران به دنبال رزرو بلیت توکیو در روسیه
والبیال انتخابی المپیک| ایران به دنبال رزرو بلیت توکیو در روسیه
تیم ملی والیبال ایران از فردا تلاش خود را برای راهیابی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم ملی والیبال ایران، مهم‌ترین تورنمنت خود را پیش‌رو دارد، رقابت‌هایی که برخی حتی اهمیت آن را مهم‌تر از المپیک می‌دانند. حضور در المپیک و قرار گرفتن در جمع ۱۲ تیم برتر دنیا در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان برای هر تیمی یک افتخار به حساب می‌آید. کلید رسیدن به این افتخار اما، مسابقات انتخابی المپیک است. تیم ملی والیبال ایران باید از فردا (جمعه) در مرحله نخست مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ شرکت کند.

این مسابقات در مرحله نخست در قالب ۶ گروه ۴ تیمی برگزار می‌شود که از گروه یک تیم راهی المپیک خواهد شد. هدف نخست هر ۲۴ تیم حاضر در این مرحله تنها حضور پرقدرت و موفقیت در این مرحله است.

رقابت‌‌های گروه E در شهر سن پترزبورگ کشور روسیه با حضور ایران، کوبا، مکزیک و میزبان برگزار می‌شود. روسیه که چند هفته پیش به عنوان قهرمانی لیگ ملت‌ها و جایزه یک میلیون دلاری این تورنمنت رسید با توجه به اضافه شدن دیمیتری موزرسکی، ماکسیم میخایلوف و الکساندر بوتکو، بخت نخست صعود به المپیک است.

روسیه در هر ۶ المپیک قبلی حاضر بوده و اتحاد جماهیر شوروی نیز سابقه‌ای طولانی در بازی‌‌های المپیک دارد. آنها ۴ مدال المپیک شامل طلای سال ۲۰۱۲ لندن، نقره سال ۲۰۰۰ سیدنی و ۲ برنز سال‌های ۲۰۰۴ آتن و ۲۰۰۸ پکن را در تالار افتخارات خود دارند و شوروی سابق نیز با ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز، پشتوانه این افتخارات است. این برای نخستین بار در ۲۳ سال گذشته است که روسیه در مسابقات انتخابی المپیک شرکت می‌کند. این تیم ۳ بار با قهرمانی در اروپا و ۳ بار هم از طریق جام جهانی به المپیک رسیده است.

تیم ملی کوبا اما امید چندانی به تورنمنت روسیه ندارد و هیچ حسابی روی آن باز نکرده است. در حالی که این تیم می‌توانست با حضور روبرتلاندی سیمون، مایکل سانچس و ریدل هیرسوئلو، قدرت مضاعفی پیدا کند ولی فدراسیون والیبال کوبا ترجیح داد از این ۳ بازیکن در مسابقات بعدی استفاده کند. سیمون، سانچس و هیرسوئلو بازیکنان یاغی کوبایی هستند که سال‌ها به امید تغییر تابعیت برای کوبا بازی نکرده بودند و حالا به این تیم برگشته‌اند. کوبا پیش از این ۷ بار به المپیک رسیده و بعد از آمریکا، پر افتخارترین تیم منطقه آمریکای شمالی، مرکزی و دریای کارائیب است. آنها جواز حضور در المپیک‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ را نیز به دست آوردند ولی این بازی‌ها را تحریم کردند. بهترین عنوان کوبا،‌ مدال برنز المپیک ۱۹۷۶ است.

مکزیک به عنوان تیم بیست و یکم رنکینگ جهانی، ضعیف‌ترین و دارای پتانسیل تبدیل شدن به خطرناک‌ترین تیم گروه است. مکزیکی‌ها که سابقه بیشتری از ایران در المپیک دارند،‌ چیزی برای از دست دادن در روسیه ندارند. آنها در المپیک‌های ۱۹۶۸ مکزیک و ۲۰۱۶ ریو حاضر بوده‌ و در هر ۲ سال روی پله آخر ایستادند.

تیم ملی ایران امید زیادی به شکست دادن روسیه در خاک این کشور دارد تا صعود خود را به المپیک از همیم مسابقات قطعی کند ولی تعداد زیاد مصدومان تیم و عدم شرکت در اردوی تدارکاتی بلغارستان، شائبه‌هایی را به وجود آورده است. شرایط تیم ملی مثل لیگ ملت‌ها و ایده‌آل نیست ولی هماهنگی بازیکنان و حضور جوانانی مثل علی‌اصغر مجرد و پوریا یلی، همچنان امید را در اردوی تیم ملی زنده نگه داشته است. ایران در صورت کسب سهمیه المپیک از روسیه،‌ شاهکار دیگری پس از مرحله گروهی لیگ ملت‌ها خلق می‌کند. اگر شاگردان کولاکوویچ از روسیه به توکیو نرسیدند، شانس دیگری در آذر ماه در چین خواهند داشت. آذر ماه رقابت‌های انتخابی قاره‌ای برای صعود به المپیک ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.

فهرست بازیکنان ایران در سن پترزبورگ به شرح زیر است:

سعید معروف، جواد کریمی، سید محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، فرهاد قائمی، علی شفیعی، علی‌ اصغر مجرد، مسعود غلامی، محمد جواد معنوی‌نژاد، محمدرضا مؤذن، پوریا یلی، محمدرضا حضرت‌پور.

برنامه دیدارهای ایران در گروه E مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

جمعه ۱۸ مرداد: ایران – کوبا، ساعت ۱۷:۳۰
شنبه ۱۹ مرداد: ایران – مکزیک، ساعت ۱۷:۳۰
یکشنبه ۲۰ مرداد: ایران – روسیه، ساعت ۲۰:۳۰