وام نوسازی بافت فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان شد/صدور پروانه رایگان است
وام نوسازی بافت فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان شد/صدور پروانه رایگان است
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران تا ۳۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: صدور پروانه در بافت‌های فرسوده رایگان است.

مهدی عبوری در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از ۴۰۰ هزار واحدی که در راستای طرح اقدام ملی مسکن، ساخت آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی شده، در بافت فرسوده و محلات هدف بازآفرینی شهری قرار دارد که این ۱۰۰ هزار واحد از محل تسهیلات تبصره‌ای و به صورت خود مالکی در سراسر کشور احداث می‌شود.” وام نوسازی بافت فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان شد/صدور پروانه رایگان است”

وی ادامه داد: تا به امروز ۲۷ هزار نفر به شعبات بانک عامل بخش مسکن در سراسر کشور معرفی شده‌اند و با ۱۲ هزار و ۶۰ نفر از آنها، بانک عامل، قرارداد منعقد کرده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تصریح کرد: بانک عامل، قسط اول این تسهیلات را به حساب مشمولانی که با آنها قرارداد به امضا رسانده، واریز کرده است تا بخشی از ساخت و ساز را آغاز کنند.

وی یادآور شد: علت وجود فاصله زیاد بین این ۱۲ هزار نفری که با بانک عامل عقد قرارداد کرده‌اند تا ۲۷ هزار نفر معرفی شده به بانک مذکور این است که بانک عامل بخش مسکن، قسط اول تسهیلات را پس از اتمام پیشرفت ۲۰ درصدی فرآیند ساخت و ساز، به حساب متقاضیان نوسازی بافت فرسوده واریز می‌کند؛ به این معنا که پس از اخذ پروانه ساختمانی، شروع عملیات ساختمانی و اتمام عملیات فونداسیون، ساخت و ساز به مرحله ۲۰ درصد می‌رسد که بانک عامل بخش مسکن، قسط نخست تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را واریز می‌کند.

وام شخصی سازی واحدهای فرسوده در تهران؛ ۱۰۰ میلیون تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سقف وام پرداختی به متقاضیان نوسازی بافت فرسوده گفت: این تسهیلات در سراسر کشور متفاوت است؛ به این صورت که در تهران، «کلانشهرها و مراکز استان‌ها» و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر، رقم تسهیلات اعطایی، مختلف است.

به گفته عبوری، در تهران برای آن دسته از متقاضیانی که می‌خواهند این تسهیلات را دریافت کنند و به صورت خود مالکی، اقدام به نوسازی کنند، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد و ۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات نوسازی بافت فرسوده با نرخ سود ۱۸ درصد دریافت می‌کنند؛ همچنین ۴۰ میلیون تومان هم تسهیلات ۴ درصد به آن دسته از متقاضیانی که خواهان دریافت وام ودیعه مسکن برای انتقال به مسکن اجاره‌ای در مدت زمان تخریب و نوسازی ملک مسکونی خود هستند، پرداخت می‌شود.

وام نوسازی بافت فرسوده برای سازندگان حرفه‌ای در تهران؛ ۳۵۰ میلیون تومان

وی ادامه داد: اگر سازنده حرفه‌ای بخواهد نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده را انجام دهد، در تهران تا ۲۵۰ میلیون تومان به سازنده حرفه‌ای که گواهی ماده ۴ را داشته باشد و آئین نامه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را رعایت کند، اعطا می‌شود؛ این سازنده می‌تواند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان هم از محل اوراق تسهیلات مسکن که بانک عامل بخش مسکن پرداخت می‌کند، استفاده کند که مجموعاً تا ۳۵۰ میلیون تومان سقف این وام افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سقف تسهیلات اعطایی نوسازی بافت فرسوده در کلانشهرها و مراکز استان‌ها که به سازنده حرفه‌ای پرداخت می‌شود، ۲۳۰ میلیون تومان است، گفت: در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر، تسهیلات نوسازی بافت فرسوده برای سازندگان حرفه‌ای، ۱۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

یک دهم واحدهای فرسوده مشمول طرح ملی مسکن در تهران است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تصریح کرد: از ۱۰۰ هزار واحدی که بر اساس برنامه اقدام ملی قرار است به نوسازی بافت‌های فرسوده تعلق بگیرد، سهمیه تهران ۱۰ هزار واحد بود که تا کنون همه این ۱۰ هزار متقاضی به بانک عامل معرفی شده‌اند.

شهرداری پروانه نوسازی بافت فرسوده را رایگان می‌دهد / هزینه‌های نظام مهندسی‌ها با ۵۰ درصد تخفیف

عبوری در خصوص اینکه برخی متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی، از عدم همکاری شهرداری‌ها در خصوص اعطای رایگان این پروانه‌ها، گلایه مندند، اظهار داشت: در بافت‌ها و مناطق هدف در تهران، صدور پروانه ساخت و ساز کاملاً رایگان است؛ همچنین تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به امضا رسانده‌ایم که بر اساس آن ۵۰ درصد از هزینه‌های طراحی، نظارت و اجرای ساخت و ساز در بافت فرسوده که از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها دریافت می‌شود، کسر خواهد شد.

  • منبع خبر : مهر