واکسن ایرانی آنفلوآنزا در راه است / عرضه “رمدسیویر” در خارج از بیمارستان ممنوع است
واکسن ایرانی آنفلوآنزا در راه است / عرضه “رمدسیویر” در خارج از بیمارستان ممنوع است
رئیس سازمان غذا و دارو از برنامه وزارت بهداشت از ممنوعیت عرضه داروهای "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" در خارج از بیمارستان خبر داد و گفت: از آنجا که این داروها به دلیل حساسیتی که دارند و مصرف بی رویه آنها می‌تواند موجب مقاومت ویروس شود، در نتیجه در شبکه کاملا رسمی ضبط و ثبت شده، توزیع انجام خواهد شد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد  دکتر محمدرضا شانه ساز در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز در وزارت بهداشت به صورت مجازی برگزار شد به نحوه توزیع دارو در کشور اشاره کرد و گفت: علیرغم همه تذکراتی که داده شده مبنی بر این که باید دارو از شبکه رسمی کشور یعنی بیمارستان‌ها ، دانشگاه‌ها و معاونت‌های غذا و دارو در کشور تهیه شود، اما ما دیدیم که هفته گذشته عده‌ای سوداگر و سود جو با سو استفاده‌ای که کردند اقلام دارویی که هنوز به تایید رسمی سازمان غذا و دارو نرسیده بود با قیمت‌های بسیار گزاف به فروش رساندند و متاسفانه بررسی‌هایی که انجام شد نشان داد داروی که هزینه گزاف برای تامین آن پرداخت شده است (رمدسیویر)، اصلا مورد تایید نبود.”واکسن ایرانی آنفلوآنزا در راه است ”

وی در ادامه تصریح کرد: من به تمامی هموطنان اعلام می‌کنم ما واقعا در زمینه داروهایی که مورد نیاز کشور برای بیماران مبتلا به کرونا است، مشکلی نداریم و این داروها را در گام اول برای انجام مطالعات بالینی وارد کردیم و در اختیار شبکه مطالعات بالینی کشور قرار گرفته است و داروهایی هم که به صورت رسمی در این زمینه وارد کشور شدند در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است و به زودی ما از ۵۰ تولید داخل داروی رمدسیویر بهره برداری خواهیم کرد. همچنین همانطور که از قبل نیز قول داده بودیم داروی فاویپیراویر چند ماهی است در کشور تولید شده است و توزیع گسترده آن از هفته گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شده است.

ممنوعیت عرضه رمدسیویر در خارج از بیمارستان

شانه ساز تاکید کرد: توجه مردم را به این نکته جلب می‌کنم که قرار نیست داروهای فوق در خارج از بیمارستان‌ها و به صورت انبوه در مناطق دیگر عرضه شوند، این داروها به لحاظ حساسیتی که دارند و مصرف بی رویه این داروها می‌تواند موجب مقاومت ویروس شود و تاثیر آن از بین برود در نتیجه در شبکه کاملا رسمی ضبط و ثبت شده توزیع انجام خواهد شد. بنابراین داروی رمدسیویر به همین شیوه و به صورت محدود در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است. مرحله دوم واردات این دارو نیز انجام شده است ظرف دو روز آینده در اختیار معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. تا با هماهنگی‌های که بین این معاونت‌ها و بهداشت انجام می‌شود مورد استفاده علمی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ماده اولیه داروی رمدسیویر هم در داخل کشور تولید می‌شود که این نشان از توانمندی داروسازان کشور دارد. بنابراین هر دارویی که در دنیا عرضه شود و احتمال این را داشته باشد که می‌تواند در درمان کرونا موثر واقع شود، این دارو را به دلیل توانمندی‌هایی که در سیستم داخل کشور وجود دارد را تهیه و در اختیار کادر درمانی قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مجددا به مردم اطمینان می‌دهیم که داروهای فوق در صورت تامین در اسرع وقت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اما لازمه توزیع و قرار دادن آن در اختیار مردم این است که مهر تایید مراجع رسمی و علمی کشور در خصوص سلامت و اثر بخشی را داشته باشند.”واکسن ایرانی آنفلوآنزا در راه است”

لزوم پوشش بیمه ای رمدسیویر

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین خاطر نشان کرد: در گذشته نیز این خواسته را از پزشکان داشتیم و از آنان خواسته بودیم که اجازه دهند مطالعات بالینی اثربخشی این دارو در کشور تمام شود، اما عده ای توجه نکردند و به بازار سیاه داروی تقلبی رمدسیویر دامن زدند. این دارو البته هنوز در فهرست پوشش بیمه ای قرار نگرفته و امیدواریم این اتفاق زودتر بیفتد زیرا در دراز مدت هزینه سنگینی به دوش نظام سلامت تحمیل می کند.

قیمت رمدسیویر ایرانی یک چهارم نوع خارجی

شانه ساز در خصوص قیمت داروهای فوق نیز تصریح کرد: داروی رمدسیویر در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت قیمت گذاری می شود و قیمت نوع داخلی آن قطعا کمتر از یک چهارم نوع خارجی خواهد بود.

واکسن ایرانی آنفلوآنزا در راه است

رییس سازمان غذا و دارو همچنین به برنامه وزارت بهداشت برای تامین واکسن آنفلوانزا برای پاییز نیز اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار واکسن ملی و ایرانی آنفلوانزا در کشور خواهیم داشت و امیدواریم پاییز امسال حدود یک میلیون دوز از این واکسن ایرانی تولید شود. واردات این واکسن از خارج نیز امسال انجام می شود و طبق برنامه از شهریور این واکسن را در کشور خواهیم داشت.

وی تاکید کرد:  در مرحله اول دو میلیون دوز از این واکسن وارد می شود و برای بیماران در معرض خطر توزیع می شود و در مراحل بعد سعی می کنیم تا سه برابر این میزان واردات واکسن آنفلوانزا به کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا در شبکه رسمی داروخانه های کشور توزیع خواهد شد و از همه مردم می خواهیم هر نوع واکسن و داروی مورد نیاز خود را از شبکه رسمی و داروخانه های کشور تامین کنند و به بازار قاچاق و تقلبی نروند.

  • منبع خبر : ایسنا