واکنش چین به نتیجه انتخابات هنگ کنگ
واکنش چین به نتیجه انتخابات هنگ کنگ
وزیر امور خارجه چین به نتیجه انتخابات هنگ کنگ واکنش نشان داده است.

واکنش وزیر خارجه چین به نتیجه انتخابات هنگ کنگ

وزیر امور خارجه چین به نتیجه انتخابات هنگ کنگ واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در واکنش به نتایج انتخابات منطقه نیمه خودمختار هنگ کنگ اعلام کرد: هر اتفاقی در انتخابات بیفتد هنگ کنگ بخشی از چین است.

رسانه های محلی اعلام کردند از ۲۴۱ حوزه که نتایج مقدماتی آن اعلام شده، ۲۰۱ کرسی به نامزدهای مخالفان رسیده است و نمایندگان طرفدار چین فقط ۲۸ کرسی کسب کرده اند.

به گزارش بی بی سی، شورای هنگ کنگ ۴۲۵ کرسی دارد و حدود هزار نامزد برای راهیابی به آن رقابت کردند. اکثریت کرسی‌های شورا تا به حال در اختیار نمایندگان طرفدار چین بوده است.

حدود ۷۱ درصد شهروندان واجد شرایط یعنی بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رای داده اند؛ این رقم در انتخابات سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۷ درصد بود.

از جمعیت هفت میلیون نفری هنگ کنگ، حدود چهار میلیون نفر برای رای دادن در انتخابات ثبت نام کرده‌ بودند.

هنگ کنگ از پنج ماه گذشته تا کنون شاهد اعتراضات گسترده ای بوده است. اولین جرقه ناآرامی‌ها در هنگ کنگ در تابستان پس از ارائه طرح استرداد برخی مجرمان به چین زده شد که با اعتراضات گسترده به حالت تعلیق درآمده است.

معترضان اعتقاد دارند طبق توافق سال ۱۹۹۷ بین بریتانیا و چین، پکن با اعطای برخی آزادی‌ها مانند سیستم قضایی مستقل و آزادی بیان هنگ کنگ موافقت کرده، اما طرح استرداد برخی مجرمان به  چین ناقض این توافق و احتمالاً مقدمه‌ای برای دخالتهای بیشتر چین خواهد بود.

چین ناآرامی‌‌های سیاسی در هنگ کنگ را نتیجه “دستهای سیاه” آمریکا می‌داند و به واشنگتن توصیه کرده این موضوع را به خاطر بیاورد که “هنگ‌کنگ در واقع هنگ کنگ چین است”.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود: ما قادر به درک این موضوع هستیم که مقامات آمریکایی پشت چنین حوادثی هستند. آیا مقامات آمریکایی صادقانه به دنیا می‌گویند که چه نقشی ایفا می‌کنند و اهداف آنها چیست؟

دولت آمریکا از همان شروع اعتراضات، از ناآرامیها در هنگ کنگ به اسم احترام به دموکراسی حمایت کرد و نشان داد که از وقوع بی ثباتی در این منطقه کاملا حمایت می‌کند. وزارت خارجه چین با گرفتن انگشت اتهام به سمت واشنگتن نسبت به مداخله آمریکا در امور چین و هنگ کنگ هشدار داد و ضمن احضار نفر دوم سفارت واشنگتن در پکن، اعلام کرد با هرگونه دخالت خارجی در امور قانونی این کشور مخالف است.