واگذاری اراضی دولتی به طرح ملی مسکن آغاز شد
واگذاری اراضی دولتی به طرح ملی مسکن آغاز شد
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از دستور موکد رئیس جمهور به استانداران برای آغاز شناسایی و واگذاری اراضی در اختیار دستگاه های دولتی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

علی نبیان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تأمین اراضی طرح ملی مسکن اظهار داشت: از ۴۰۰ هزار واحد طرح ملی مسکن، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در حوزه شهرهای جدید احداث می‌شود که سازمان ملی زمین و مسکن در این شهرها، زمینی در اختیار ندارد. ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد هم در حوزه بنیاد مسکن قرار دارد که سازمان ملی زمین و مسکن تأمین زمین در این دو بخش را انجام داده و در بسیاری از استان‌های هدف، عملیات اجرایی ساخت و ساز آغاز شده است.”واگذاری اراضی دولتی به طرح ملی مسکن آغاز شد”

وی افزود: حتی به زودی قرار است در چند استان که عملیات اجرایی ساخت و ساز به اتمام رسیده، شاهد برگزاری مراسم افتتاح و بهره برداری از واحدهای مسکن ذیل طرح اقدام ملی باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین اراضی ساخت و ساز مسکن ملی در بافت‌های فرسوده و نابسامان شهری گفت: در بافت فرسوده زمین‌هایی را که داشتیم در راستای ماده قانونی موجود، اراضی را به شرکت بازآفرینی شهری تحویل دادیم؛ پس از این اقدام، این اراضی به عنوان افزایش سرمایه در اختیار مجموعه بازآفرینی قرار گرفت؛ مراحل اجرایی آن در حال انجام است تا اسناد به طور کامل به شرکت بازآفرینی منتقل شود.

همکاری شورای عالی شهرسازی با طرح ملی مسکن با استفاده از افزایش محدوده شهرها

وی در خصوص نحوه تأمین زمین در شهرهایی که کمبود اراضی برای ساخت مسکن ملی وجود داشت، تصریح کرد: اگر در هر شهری کمبود زمین داشته باشیم، قطعاً اقدامات لازم را انجام خواهیم داد؛ از قبل از نوروز امسال این روند شروع شده و در سال گذشته جلسات مستمری با دو معاونت مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا اگر جایی زمین با کمبود مواجه شد، با مصوبات شورای عالی شهرسازی به محدوده شهرها اضافه کنیم.

اراضی دولتی به طرح ملی مسکن اختصاص یافت

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره اراضی‌ای که در اختیار سایر دستگاه‌هاست، ادامه داد: بر اساس ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن و همچنین دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری اراضی در اختیار سایر دستگاه‌ها به اجرای طرح ملی مسکن، استانداران در حال شناسایی این زمین‌ها هستند؛ زمین‌های دولتی که می‌تواند در زیرمجموعه طرح اقدام ملی قرار گیرد، به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سپس سازمان ملی زمین و مسکن واگذار خواهد شد.

نبیان درباره تفاهمنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با سایر دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساخت مسکن پرسنل این دستگاه‌ها، یادآور شد: زمین‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش است را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌اند و اگر کاربری مسکونی داشته باشند، به اجرای تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن پرسنل نیروهای مسلح و ۱۷۰ هزار مسکن فرهنگیان تعلق می‌گیرد.

زمین‌های غیر مسکونی محدوده شهرها، تغییر کاربری داده می‌شوند

وی درباره تغییر کاربری زمین‌هایی که در اختیار وزارت صنعت با کاربری صنعتی اما در محدوده شهرهاست، نیز گفت: این زمین‌ها نیز در حال شناسایی هستند و تغییر کاربری آنها توسط شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های ماده ۵ استان‌ها انجام می‌شود و نهایتاً به اراضی مسکونی برای ساخت مسکن ذیل طرح ملی مسکن اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ابلاغ دستور محمد اسلامی به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها مبنی بر موافقت سریع با تغییر کاربری اراضی غیر مسکونی در محدوده شهرهایی که برای طرح ملی مسکن با کمبود زمین مواجه شده‌اند، خبر داد و گفت: رئیس جمهور نیز اجرای سریع‌تر ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن را به استانداران ابلاغ کرده که در راستای واگذاری زمین‌های دولتی به طرح اقدام ملی مسکن است.

  • منبع خبر : مهر