واگذاری بندر سویق به صورت اختصاصی به ایران
واگذاری بندر سویق به صورت اختصاصی به ایران

سفیر ایران در عمان گفت: عمان نگاهش این است که کردستان خود را به راهی کشانده که بیرون آمدن از آن سخت است و بعد از عراق و ترکیه، عمانی ها نیز با ما هم نظر هستند. محمدرضا نوری شاهرودی در حاشیه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان، در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران […]

سفیر عمان

سفیر ایران در عمان گفت: عمان نگاهش این است که کردستان خود را به راهی کشانده که بیرون آمدن از آن سخت است و بعد از عراق و ترکیه، عمانی ها نیز با ما هم نظر هستند.

محمدرضا نوری شاهرودی در حاشیه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان، در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران و عمان روابطی مستمر، ثابت، پایدار و رو به رشد است.

وی افزود: ما امروز شاهدیم که روابط سیاسی در اوج خود قرار دارد و تعاملات اقتصادی نیز روز به روز بهتر میشود. دو وزیر خارجه هم همواره با یکدیگر در مجامع بین المللی، مسایل دوجانبه و منطقه ای گفتگو و تبادل نظر داشته اند بر این اساس آقای ظریف امروز در مسقط مسائل را بررسی می کنند.

سفیر ایران در عمان خاطر نشان کرد: وضعیت پیش آمده برای برخی کشورهای منطقه و همچنین مسایلی که در شمال عراق وجود دارد، همچنین بداخلاقی های به وجود آمده در برجام و در عین حال مسائل دو جانبه دو کشور، در این دیدارها بررسی میشود.

نوری شاهرودی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که تسهیلاتی را برای رفت و آمد ایرانیان ایجاد کنیم و این مسئله در دیدار وزاری خارجه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در عین حال بنا است عمانی ها بندر سویق را به صورت اختصاصی در اختیار ایران قرار دهند که کشتی هایی که ظرفیت کمتر از ٣ هزار تن دارند، بتوانند در این بندر پهلو بگیرند و بار آن وارد گمرک شده و ترخیص شوند.

وی تاکید کرد: از سویی عمانی ها تسهیلاتی را برای ثبت شرکت های ایرانی ایجاد کردند، به طوری که ایرانی ها میتوانند در عمان شرکت خود را ثبت کرده و کالاهایشان را به این کشور صادر کنند و یا اینکه کالاهای خود را از عمان به کشورهای آفریقایی یا دیگر کشورهای منطقه و حوزه دریای هند، صادرات مجدد بکنند.

سفیر ایران در عمان همچنین گفت: در مجموع نگاه دو کشور در مسایل سیاسی و منطقه ای نگاهی رو به رشد و استراتژیک است و عمانی ها در مسایل سیاسی نیز نسبت به پیشرفت کارها تمکین می کنند و این باعث شده که گرمی بیش از حدی بین دو کشور ایجاد شود.

نوری شاهرودی تصریح کرد: پروازهای بین دو کشور نیز به زودی افزایش میابد به طوریکه در هفته اخیر پرواز بندرعباس به مسقط انجام شد و قرار است که پرواز اصفهان به مسقط نیز به پروزاهای بین دو کشور افزوده شود. در عین حال کشورهای ایرانی نیز خواهند توانست از تهران به مسقط پرواز داشته باشند که مقدمات این کار نیز فراهم شده است.

وی درباره تحولات اخیر در کردستان عراق، اظهار کرد: عمانی ها در مجموع با این مسئله برخورد محتاطانه ای داشتند اما نظرشان نسبت به همه پرسی در کردستان مثبت نبوده و در کاریکاتورها و مقالاتی که در نشریاتشان منتشر شده، آمده که کردستان خود را وارد منطقه ای سیاه و غبار آلود کرده که بیرون آمدن از آن امکان پذیر نیست و حتی گفتند که درخت را شکستند و راهی را باز کردند که مردم رایشان را در این درخت شکسته بریزند.

نوری شاهرودی تصریح کرد: در مجموع ضمن اینکه نسبت به این مسئله روی خوشی نشان ندادند، نگاهشان این است که کردستان خود را به راهی کشانده که بیرون آمدن  از آن سخت است و بعد از عراق و ترکیه، عمانی ها نیز با ما هم نظر هستند.

در پاسخ به سوالی درباره مراودات بانکی در کشور، سفیر ایران در عمان همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون روابط بانکی دو کشور، گفت: بسیاری از مسایل بانکی حل شده و تجار ایرانی از طریق بانکهای عمان توانستند مشکلات ال سی و گشایش اعتبار و پرداخت پول به طرف هایشان را از طریق عمان انجام دهند.