واگذاری پارک جنگلی حاشیه تهران
واگذاری پارک جنگلی حاشیه تهران
امروز طبق تفاهم نامه‌ای 22 هزار پارک جنگلی حاشیه شهر تهران به شهرداری واگذار شد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد امروز وزیر جهاد کشاورزی و شهردار تهران تفاهم نامه‌ای منعقد کردند که بر اساس آن ۲۲ هزار هکتار از پارک جنگلی اطراف تهران به مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار شد.

در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها دغدغه ما این است که شهرداری تهران در این مدت این املاک و پوشش جنگلی آن را کامل حفظ کند و مانع از تخریب آن شود.

وزیر جهاد کشاورزی که ظاهرا نگران تصرف و تخریب اراضی در این پارک‌های جنگلی بود، گفت: من هیچ دغدغه‌ دیگری ندارم و فقط به دنبال این هستم که این پارک‌های جنگلی کامل حفظ شوند.

وی ادامه داد:‌ در سال‌های گذشته تجربه همکاری با شهرداری را داشتیم که با شرایط خوبی فضای سبز و جنگل‌ها را نگهداری کردند و البته بعضی مواقع گرفتاری‌هایی داشتیم که الان زمان اظهار این گله‌مندی‌ها نیست.

در مراسم انعقاد این تفاهم نامه فیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرد ما این پارک‌های جنگلی را برای استفاده شهروندان در طول روز به ویژه آخر هفته در نظر می‌گیریم و تلاش خواهیم کرد ضمن حفظ و نگهداری حتی آن را توسعه دهیم که به تلطیف هوای شهر کمک زیادی خواهد کرد.

خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری هم تاکید کرد: برای هر یک از این پارک‌های جنگلی قوانین حفظ و نگهداری جداگانه‌ای با شهرداری تهران تصویب خواهیم کرد تا آنها به صورت قانونی و مناسب اداره شوند.

پارک جنگلی چیتگر به عنوان یکی از جنگل های تهران در حاشیه غربی شهر تهران قرار دارد. ساده‌ترین راه دسترسی به این پارک استفاده از آزادراه تهران-کرج واقع در حاشیه جنوبی پارک می‌باشد.

پارک جنگلی لویزان یکی از پارک‌های جنگلی شهر تهران است که در بخش شمیرانات قرار دارد. این پارک ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد و بزرگ‌ترین فضای سبز تهران به شمار می‌رود که بیشتر آن دارای کاربرد تفریحی است. پارک لویزان فضای مناسبی برای تفریح خانواده‌ها می‌باشد و با توجه به فضای طبیعی و مسیری که از میان طبیعت این پارک عبور می‌کند، مناظر دل‌نشینی را ایجاد می‌کند و لحظات شاد و مفرحی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک‌های جنگلی استان تهران است که ازنظر بزرگی در مرتبه دوم می‌باشد. این پارک در کوه‌های وردآورد و در کنار آزادراه ۲ قرار دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر با توجه به عبور بزرگراه همت از کنار پارک جنگلی وردآورد و افزایش شدید ارزش زمین در حوالی این بزرگراه بخشی از این پارک توسط شهرداری تخریب و در اختیار تعاونی‌هایی وابسته به شهرداری قرارگرفته است تا در آن ساخت‌وساز صورت پذیرد.

پارک جنگلی سوهانک، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی نزدیک تهران بوده که مساحتی بیش از ۵۰۰ هکتار دارد. گفتنی است که این پارک، گونه‌های گیاهی مختلفی را در خود جای‌داده است. گونه‌های گیاهی این پارک شامل کاج تهران، سرو نقره‌ای، اقاقیا، سنجد، عرعر، کاج سیاه، بادام وحشی و سرو خمره‌ای است.

  • منبع خبر : فارس