وداع چندمیلیونی تهران با سردار دل‌ها
وداع چندمیلیونی تهران با سردار دل‌ها
مراسم وداع با فرمانده سابق سپاه قدس سردار حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش با حضور چندمیلیونی مردم تهران  برگزار شد.

وداع چندمیلیونی تهران با سردار دل‌ها

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، مراسم وداع با فرمانده سابق سپاه قدس سردار حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش با حضور چندمیلیونی مردم تهران  برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم وداع تهرانی‌ها با  پیکر پاک سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهیدان همراهش ابومهدی المهندس، وحید زمانی‌نیا، حسین پورجعفری، شهروز مظفری‌نیا و هادی طارمی دیروز برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته با حضور در دانشگاه تهران با چشمانی اشکبار  بر پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش نماز اقامه کردند. سران سه قوه، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و مسئولان عالی‌رتبه نظام در این مراسم حضور داشتند.

جمعیت میلیونی حاضر در مراسم نیز با اقتدا به رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز اقامه کردند. با حضور رهبر انقلاب در دانشگاه تهران مردم شعارهایی چون “ای رهبر آزاده انتقام انتقام”، “ابوالفضل علمدار خامنه ای نگه‌دار”، “خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست” و … سر دادند.

پس از اقامه نماز، حدود ساعت ۹:۴۵ پیکر شهدا بر دستان مردم، مسئولان  و همرزمان این شهدا از دانشگاه تهران  خارج و مراسم تشییع میلیونی از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز شد.

مردم تهران با شعارهای “مرگ بر آمریکا”، “مرگ بر اسرائیل”، “این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده”، “علمدار نیامد”، “ای لشگر صاحب زمان آماده‌ایم آماده‌ایم”، “نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا”، “وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد”، “لبیک یا حسین”، “لبیک یا خامنه‌ای”، “ما ذوالفقار حیدریم فداییان رهبریم”، “منتظر حکم جهاد رهبریم”، “آمریکا در چه فکریه ایران پر از بسیجیه” و… در مراسم تشییع و وداع با پیکر سردار شهید سلیمانی شرکت کردند.

همچنین دیروز با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در میان جمعیت، مردم شعار “انتقام انتقام” و با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه شعار “انتقام انتقام” و “می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت” سر دادند.

پلاکاردهایی نیز با عکس‌های شهید سلیمانی و نوشته هایی مثل “خون‌بهایت فتح قدس است”، “انتقام سخت”، “بدرود فرمانده”، “یالثارات‌الحسین” و … در دستان مردم قرار داشت. علاوه بر پرچم جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌هایی از گروه حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی، عصائب اهل‌الحق عراق و گروه مقاومت اسلامی بحرین و گروه‌های دیگر مقاومت منطقه در میان مردم به اهتزاز درآمده بود.

 

تعدادی از جوانان هم با پوشیدن کفن‌هایی که روی آن نوشته شده بود “انتقام سخت”، حمایت خود را از پیام رهبر انقلاب برای شهادت سردار سلیمانی اعلام کردند. در این مراسم تصویر بزرگی از حاج قاسم سلیمانی نیز بر فراز برج آزادی تهران آویخته بود.

استقبال و حضور گسترده و میلیونی مردم به گونه‌ای بود که مسیرهای منتهی به خیابان انقلاب تقریبا بسته شده و حرکت مردم به سختی انجام می‌شد.

خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در این مراسم حضور چشمگیری داشتند و رسانه‌های روسی این مراسم را به صورت زنده پوشش دادند.

مردم همچنین با آتش زدن پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و حلق‌آویز کردن نمادین عروسک ترامپ، انزجار خود را از این اقدام تروریستی ایالات متحده و حامیان عبری-عربی‌اش اعلام کردند.

این مراسم با مداحی حاج صادق آهنگران و سینه‌زنی مردم و پس از آن با سخنرانی زینب سلیمانی دختر سردار شهید سلیمانی که پدر شهیدش را “بزرگترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن خواند” و تکبیرهای جمعیت حاضر آغاز شد.

 

جهانیان پیام جهاد و اندیشه سلیمانی را فهمیده‌اند

زینب سلیمانی دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مراسم میلیونی تشییع پیکر قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در دانشگاه تهران، گفت: حاج قاسم گفت فرزندان‌مان را در راه ولایت تقدیم می‌کنیم تا خدای ناکرده شما احساس تنهایی نکنید. پدرم بیش از ۴۰ سال در کشتی عاشورا و با چراغ ولایت در تلاشی خستگی‌ناپذیر با شوق شهادت در نبرد با دشمنان اسلام و انسانیت شجاعانه پیکار کرد.

وی ادامه داد: او پدری دلسوز برای فرزندانش و تمام فرزندان شهدا بود. او مهربان‌ترین همسر و پدری مجاهد و بی‌باک و سربازی فداکار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط ایمان می‌دانست. حاج قاسم بزرگترین مرد راهبردی در محاسبه قدرت و رفتار دشمن بود. در جنگ‌ها و نبردها عشق شهادت او را به نزدیک‌ترین خط مبارزه با دشمن ترغیب می‌کرد.

دختر قاسم سلیمانی ادامه داد: ایمان او به خدا، دشمن را در دید او به ناچیزی در مقابل قدرت خدا تبدیل کرد. پدرم خواب راحت را از چشم تمام ستمگران، مستبدان و تکفیری‌ها ربوده بود. اسم حاج قاسم سلیمانی آشیانه صهیونیسم، تکفیر و نظام سلطه را هم‌اینک می‌لرزاند. امروز اندیشه و جهاد پدرم جبهه مقاومت را به مکتبی نهادینه شده و پیروز تبدیل کرده است. جهانیان پیام جهاد و اندیشه سلیمانی را فهمیده و ذلت نظام سلطه، صهیونیسم و تکفیر را مقابل آن جهان دیده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکا باید بداند که عاشورا منشاء قدرت مجاهدین و آزادی‌خواهان و موجب وحشت دشمنان اسلام و انسانیت است. شاگردان مکتب خمینی و خامنه‌ای در کلاس درس جهاد و اخلاص سلیمانی تربیت شده‌اند و تا زنده‌اند شاگردان دیگری را تربیت و موجب رعب و وحشت مضاعف سلطه‌گران و تکفیری‌ها خواهند بود. آمریکا و صهیونیسم بدانند شهادت پدرم موجب بیداری بیشتر فطرت انسان‌ها در جبهه مقاومت شده و روزگار آنان را تیره و تار و خانه‌های عنکبوتی آنان را فرو خواهد ریخت.

شهید سلیمانی؛شهید قدس

همچنین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس دیگر سخنران این مراسم بود که “شهید سلیمانی را شهید قدس نامید”.

اسماعیل هنیه که سخنران مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران بود اظهار کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس ، شهید قدس می‌نامم.

وی با بیان این که من از سرزمین مبارک فلسطین می‌آیم، افزود: من از سرزمین جهاد و مبارزه و از قدس نخستین قبله مسلمانان که پیامبر از آن جا به آسمان رفت به ایران آمدم تا به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (حفظه الله) دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و به خانواده شهید و فرزندان و بستگان او و همه پرچمداران مقاومت علیه توطئه‌های صهیونیستی و آمریکایی تسلیت و تعزیت بگویم.

هنیه ادامه داد:  ما در این جا حضور داریم تا احساس صادقانه و  خالصانه خود را در قبال برادر عزیزی که با فرماندهی خود برای فلسطین و مقاومت تلاش زیادی کرد و باعث پیروزی وتوانمندی این مقاومت شد نشان دهیم.

وی با محکوم کردن این اقدام تروریستی آمریکا تاکید کرد: این جنایت وحشیانه‌ای که آمریکایی‌ها مرتکب شدند نشان دهنده روحیه جنایت کارانه و سبعانه‌ای است که باعث این همه جنایات‌ها و خونریزی‌ها در سرزمین مبارک فلسطین شده است.

همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران از جمله سفرای عراق، ترکیه، افغانستان، فلسطین، عمان و آذربایجان در این مراسم حضور یافتند.

 

پیمان با سرداران مقاومت

همچنین دیروز غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و سخنگوی قوه قضاییه در حاشیه حماسه بی‌نظیر ملت در «پیمان با سرداران مقاومت» که امروز با حضور چند میلیونی مردم تهران انجام شد، با اشاره به حضور گسترده مردم در تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان وی، گفت: مردم امروز در مراسم تشییع و تکریم شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید مجاهد بزرگ ابومهدی، یاران و همرزمانش به صحنه آمدند و حماسه‌ای آفریدند که نشان دهند قدرشناس مردان مردی هستند که خدایی بودند و برای مردم جانفشانی می‌کردند.

وی با بیان اینکه امروز همه آمدند و اوج حماسه‌ای بود که به برکت خون و ارواح طیبه شهدا در ایران اسلامی رقم خورد، گفت: امروز صحنه‌ای در ایران خلق شد که فقط خون حاج قاسم می‌توانست آفریننده این حماسه بی نظیر باشد؛ امروز مردم آمدند تا به دشمنان بگویند اگر شما از انقلاب ما می‌ترسیدید خون حاج قاسم انقلابی دیگر به پا کرد و به حق ما شاهد یک انقلاب عظیم به برکت خون حاج قاسم در ایران بودیم.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: امروز همه مردم ایران نشان دادند که قدردان شهدا و پیرو راه شهیدان هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه به برکت خون شهید حاج قاسم سلیمانی وحدت و انسجام بی نظیری در کشور به وجود آمد، اظهار کرد: امروز وحدت و انسجامی که شاید دشمن آن را هدف گرفته بود به برکت خون شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار تقویت شد و این هم از الطاف خفیه الهی بود که اگر ما سرداری را از دست دادیم؛ اما راه و رسم، روش، فکر و اندیشه حاج قاسم سراسر ایران و بلکه سراسر جهان را در برگرفت.

بزرگترین اشتباه محاسباتی در تاریخ آمریکا

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در مراسم تشییع پیمر سردار شهید قاسم سلیمانی در پاسخ به این سوال که چرا ترامپ ایران را به زدن اماکن فرهنگی تهدید کرده است؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه جریان افراطی تحلیل غلطی از شرایط ایران ارائه کرده؛ مبنی بر اینکه نوعی نارضایتی وجود دارد، فشار تحریم بر مردم اثر کرده و الان زمانی است که ایران در ضعف است و می‌تواند عملیاتی انجام دهد و بر اساس همین عملیات ایران را وادار کند که تسلیم شده و هیمنه خود را برای همیشه در منطقه از دست دهد؛ ترامپ دچار اشتباه محاسباتی شد.

وی افزود: این اشتباه بزرگترین اشتباه محاسباتی در تاریخ آمریکا بود.

ربیعی گفت: راهپیمایی و تشییعی که در عراق و شهرهای مختلف ایران انجام شد ترامپ را متوجه کرد این تفکر که مردم منطقه در حال حاضر از سیاست‌های ایران نارضایتی دارند و در داخل ایران احتمالا وضعیت نظام پایین‌تر آمده، کاملا تحلیل اشتباهی است.

ربیعی اظهار کرد: اولین ثمره خون شهید سلیمانی و همراهانش انسجام مجدد و قدرت ملی بود که موجب بهت همگان شده است و بعد از این آمریکا ناچار است بازدارندگی کند تا ما اقدامی متناسب انجام ندهیم و این تهدید را کرده است و بدون توجه به هر قاعده بین المللی حتی می‌خواهد تمدن ایرانی را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: ما قطعا بر موضع خود که باید پاسخ سخت بدهیم خواهیم ایستاد و ترامپ با توجه به جمعیتی که در عراق و جاهای دیگر مشاهده کرد نمی‌تواند استراتژی بازدارندگی را دنبال کند.

وی در رابطه با اینکه چه عاملی باعث شد ترامپ مستقیما فرمانده پایان بخشی به داعش را به شهادت برساند، گفت: آمریکا به دنبال حذف داعش نبود و داعش اهرم آنها بود، چون هم می‌گوید با داعش مقابله می‌کنیم و هم علیه کشورها از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین وقتی دیدند ما داعش را عقب رانده‌ایم و نظم سیاسی منطقه بر اساس سیاست‌های ایران شکل می‌گیرد، کلیدی‌ترین عنصر سیاسی ایران در گرفتن نظم منطقه را زدند.

ربیعی خاطرنشان کرد: ترور شهید سلیمانی زدن استراتژی نظم در منطقه بود.

 

انتقام سخت را در عمل نشان خواهیم داد

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران در حاشیه این مراسم گفت: صفوف گسترده امروز نشان از روحیه ضد آمریکایی  در سراسر جهان اسلام دارد.

وی ادامه داد: این مراسم پتانسیلی را نشان داد که هرگز خون شهید سلیمانی  از بین نخواهد رفت.

شمخانی تاکید کرد: انتقام سخت را در عمل نشان خواهیم داد.

 

ملت ما آماده ظهور حضرت حجت (عج) هستند

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در حاشیه برگزاری مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی  در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: از حضور مردم عزیز ایران در مراسم تشییع سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این احساس را داریم که ملت ما آماده ظهور حضرت حجت (عج) هستند.

وی ادامه داد: مرم آمده‌اند به امام زمان (عج) بگویند که برای شهادت یکی از سربازان شما در صحنه حضور دارند. اگر قدم مبارک شما زمین را منور کند و مردم صدای ظهور شما را بشنوند قیامت به پا خواهند کرد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حاج قاسم شهیدی بین‌المللی است و فرمانده جبهه‌های مقاومت بوده است.

سردار غلامرضا سلیمانی گفت:در کشورهایی محور مقاومت و چند کشور، گفتمان مقاومت ایجاد شده است. اگرچه در برخی از این کشورها گفتمان مقاومت به چالش نظامی تبدیل شده یا مقاومتی از جنس غیرسخت را انجام می‌دهند اما فکر می‌کنیم که همه این عزیزان در یک جبهه واحد که متأثر از خون شهید بزرگمان است قرار خواهند گرفت.

اراده خداوند بر ایجاد سلیمانی‌های دیگر است

 

همچنین سردار مصطفی محمدنجار از فرماندهان سپاه پاسداران و وزیر اسبق کشور، در حاشیه بدرقه پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگوی اختصاصی برای ایسنا توضیح داد: پیام حضور مردم در تجلیل از مقام شهید سلیمانی نهفته است. این حضور به ملت ما درس مقاومت و ایستادگی می‌دهد و هشداری به دشمنان است.

وی تأکید کرد: این راه ادامه خواهد داشت و سلیمانی‌های بسیاری خلق خواهند شد. دشمن خیال می‌کند چون حاج قاسم را شهید کرده،همه چیز تمام شده است. اما اراده خداوند بر ایجاد سلیمانی‌های دیگر است.

سردار نجار یادآور شد: شهید حاج قاسم سلیمانی شجره طیبه‌ای بود که ریشه‌اش در تمام قاره‌های جهان گسترش یافته است و کشورهای مختلف نیز از سرلشکر قاسم سلیمانی درس خواهند گرفت. یکی از آثار خون شهید سلیمانی این بود که مردم در کشورهای متعددی همچون آمریکا و کانادا به صحنه آمدند و ترامپ را به لرزه انداختند. در کشورهای منطقه و خاورمیانه نیز این مسئله نمایان بود به طوری که در عراق هم مجلس این کشور طرح خروج آمریکایی‌ها راکشورشان تصویب کردند.

 

ملت ایران و محور مقاومت یکپارچه است

سرلشکر سید حسن فیروزآبادی در حاشیه مراسم تشییع سردار سلیمانی و یارانش در دانشگاه تهران، در مصاحبه با ایرنا گفت: آمریکایی‌ها الان در حال تجربه یک وحشت بزرگ هستند و برای اینکه مانع انتقام شوند، تهدیداتی رامطرح می‌کنند.

وی تاکید کرد: ملت ایران و رهبری معظم انقلاب آنقدر حکیم و راهبردشناس هستند که پاسخ آنها را بجا،  به موقع و سزاوار خواهند داد و  فرصتی برای عملی کردن تهدیداتشان نخواهند داد.

رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح ایران با بیان این موضوع که ملت ایران و محور مقاومت یکپارچه است، گفت: خون سردار سلیمانی و یارانش به یکپارچگی محور مقاومت، استحکام و عمق بخشید و آنرا تاریخی کرد.

فیروزآبادی تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی و یارانش، به محور مقاومت و جریان جهانی مبارزه با استکبار و ظلم و بی عدالتی، انرژی تازه‌ای بخشید.

وی، سردار سلیمانی را یک استراتژیست بین‌المللی و ذوالفقار رهبری و ملت ایران عنوان کرد و گفت: جز در عاشورا نمی‌توان، مثالی برای نحوه شهادت سردار سلیمانی پیدا کرد و ترور وی با همه ترورهای تاریخ معاصر متفاوت است.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان این موضوع که دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی، در واقع دستور حمله به اسلام ناب و متن قرآن بود.

فیروزآبادی تصریح کرد: رئیس جمهوری آمریکا، ندانسته، نشناخته و فریب خورده چنین دستوری را داد و جهان باید به این اقدام که ناقض همه مقررات بین المللی است، واکنش نشان دهد و مومنین حق دارند تا خونخواه سردار شهید خود باشند.

گفتنی است مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در حالی برگزار شد که مردم عزادار تهران از ساعت‌های ابتدایی بامداد روز گذشته در مسیرهای تعیین شده برای وداع با پیکر این سردار سرافراز حاضر شده بودند.

ایستگاه‌های صلواتی از ساعات اولیه بامداد با پخش گل و پوسترهای حاوی تصاویر سردار سلیمانی با مردم برای حضور در مراسم تشییع سپهبد سلیمانی همراهی کردند. همچنین به کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم گل اهدا می‌شد.

پیش از این پیکر شهدای این حمله تروریستی روز شنبه (۱۴ دی) به ترتیب در حرمین کاظمین (ع) و سپس در بغداد و بعد از آن در کربلای معلی در جوار حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و در نجف اشرف در جوار حرم امیرالمومنین (ع) تشییع شد. همچنین دیروز (یکشنبه ۱۵ دی) پیکر شهدا پس از ورود به ایران، ابتدا در اهواز و سپس در مشهد مقدس و در آستان قدس رضوی (ع) با حضور میلیونی مردم تشییع شد.

پس از تشییع و تکریم پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط مردم تهران، پیکر این سردار مقاومت عصر دوشنبه ۱۶ دی جهت وداع به قم منتقل و سپس جهت تدفین در روز سه‌شنبه ۱۷ دی به زادگاهش کرمان منتقل می‌شود. همچنین بر اساس اعلام حشدالشعبی، پیکر ابومهدی المهندس پس انجام آزمایش DNA جهت تدفین در  وادی‌السلام نجف به عراق منتقل خواهد شد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی به همراه تعدادی از هم‌رزمانش در جبهه مقاومت اسلامی بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در پی حمله تروریستی هوایی متجاوزان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.