ورود سالانه بیش از ۲.۴ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور
ورود سالانه بیش از ۲.۴ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور

به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس، سالیانه تنها ۶۰ میلیون دلار پوشاک با ثبت سفارش رسمی وارد کشور می‌شود در حالی است که بیش از ۲.۴ میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود.  نشست خبری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ظهر امروز چهارشنبه ۲ اسفندماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی […]

به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس، سالیانه تنها ۶۰ میلیون دلار پوشاک با ثبت سفارش رسمی وارد کشور می‌شود در حالی است که بیش از ۲.۴ میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود.

 نشست خبری هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ظهر امروز چهارشنبه ۲ اسفندماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، صدیقه پاک بین دبیر جشنواره و اعضای ستاد اجرایی این رویداد در تالار وحدت در تهران برگزار شد.

در این نشست حمید قبادی از برگزاری بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس در برج میلاد، برگزاری بخش علمی‌و دانشگاهی جشنواره در سالن حجاب و ارائه آثار برتر در تالار وحدت خبر داد.

وی با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره ۳۰ مهر امسال منتشر شد، از دریافت ۶ هزار و ۳۱۱ اثر به دبیرخانه جشنواره یاد شده خبر داد و این میزان را ۱۰ درصد بیشتر از آثار ارسالی دوره قبل ارزیابی کرد.

قبادی با اشاره به اینکه آثار دریافتی شامل ۴۴۶ اثر در بخش زیورآلات، ۳۹۸ اثر در بخش کیف و کفش، ۱۷۴ اثر در بخش پارچه، ۲ هزار و ۲۲۵ اثر در بخش کاربردی بانوان، ۱۶۹۸ اثر در بخش لباس اجتماع، ۶۵ اثر در بخش چادر، ۵۷ اثر در بخش پوشش سر و ۵۳ اثر در بخش لباس آقایان است، گفت: سعی می‌کنیم سال آینده بعد کمی‌جشنواره را با هدف ارتقاء کیفیت، کمی‌کنترل کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس با اشاره به بخش های مختلف پارچه، لباس، زیورآلات و کیف و کفش به‌عنوان بخش های اصلی جشنواره مدل لباس فجر به اضافه شدن ۷ نفر از اساتید و فعالان این حوزه ها برای ارزیابی آثار در این دوره اشاره کرد که اسامی‌آنها هم پیشتر اعلام شده است.

وی بخش «خارج از مسابقه» را از بخش های مهم جشنواره امسال برشمرد که با هدف مدسازی ایرانی در چند موضوع زیر ایجاد شده است: مفهوم ایرانی، طرح ایرانی، پارچه ایرانی، طراحی ایرانی و تولید ایرانی.

وی از اعلام آمادگی ۱۰ فعال حوزه طراحی لباس برای همکاری با این بخش خبر داد و گفت: در بخش مسابقه هم ۵۴ تیم سه نفره طی ۶ روز به فعالیت در این حوزه می‌پردازند.

قبادی همچنین از برگزاری ۱۵ نمایشگاه استانی مد و لباس فجر در ایام برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر و تداوم آنها تا پایان اسفند خبر داد که به گفته وی با احتساب ۸ نمایشگاه دیگر که پیشتر برگزار شده است، بخش زیادی از استان‌ها درگیر این رویداد شده اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به برگزاری جشنواره منطقه‌ای مد و لباس خلیج فارس هم به عنوان یکی از رویدادهای زیرمجموعه جشنواره اصلی در اردیبهشت ماه سال آینده و با همکاری استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان پرداخت.

همچنین به گفته قبادی، ۱۲۵۰ طرح تصویری، ۴۸ مقاله، ۵۰ پایان نامه و ۵ پژوهش در حوزه مد و لباس هم به دبیرخانه این جشنواره رسیده است و در طول برگزاری این رویداد ۱۸ نشست و کارگاه در محل سالن حجاب برگزار می‌شود که ۲۵ دانشگاه کشور در آنها مشارکت کرده اند.

قبادی انتخاب غرفه برتر، کارگاه آموزشی برتر، دانشگاه برتر و نشست برتر را از دیگر برنامه های هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر عنوان کرد و افزود: در سالن حجاب ۱۲ کارخانه و صنعتگر تولیدکننده پارچه های ایرانی به ارائه آخرین محصولاتشان خواهند پرداخت.

وی یکی از مهمترین اهداف از برگزاری جشنواره یاد شده را در بخش صنعت، پارچه و نساجی، «زدودن واژه غلط و استعماری ورشکستگی صنعت نساجی» عنوان کرد و ضمن اذعان به برخی مشکلات در این صنعت، گفت: صنعت نساجی ورشکسته نیست و در حال حاضر قریب به اتفاق پارچه‌های کتاب موجود در بازار داخلی و همچنین کالاهای خواب و پرده، از صنعت نساجی داخلی تولید می‌شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین از قطعی شدن حضور ۱۰ کشور اسپانیا، فرانسه، قطر، روسیه، ترکیه، ایتالیا، هند، قزاقستان، افغانستان و دانمارک در بخش بین الملل جشنواره هفتم مد و لباس فجر خبر داد و هدف از آنها را نه ارائه برندهای مختلف از این کشورها بلکه انتقال ظرفیت‌ها و همچنین فناوری‌های مربوط به حوزه مد و لباس به فعالان داخلی عنوان کرد.

قبادی گفت: امسال موسسه مد و لباس برتر سال ۹۶ هم در جشنواره معرفی و از ۱۵ عنوان فعالیت جدید در این حوزه رونمایی می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از پیشکسوتان و فعالان حوزه مد و لباس تجلیل می‌شوند و از پژوهشگران، ناشران و مولفان کتابهای مربوط به حوزه مد و لباس هم تقدیر به عمل می‌آید.

وی در عین حال از آنچه عدم همکاری مناسب وزارت علوم با هفتمین جشنواره مد و لباس نامید، گلایه کرد و گفت: این در حالی است که مطابق ماده ۱۰ قانون ساماندهی مد و لباس، وزارت علوم وظیفه قانونی در این زمینه دارد. با این وجود خوشبختانه وزارت صنعت معدن و تجارت همکاری بسیار خوبی با این جشنواره داشته است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین از رونمایی از یکصد فروشگاه پوشاک در پایتخت توسط اتحادیه پوشاک تهران که نشان «با افتخار ساخت ایران» در سردر آنها نصب شده است، در هفته گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد این موضوع به یک فرهنگ ملی تبدیل شود.

وی از افزوده شدن جایزه «فعال مد و لباس در عرصه جهانی» به جایزه بخش بین الملل (طاووس طلایی) خبر داد.

قبادی همچنین با انتقاد از برگزاری نمایشگاه های فصلی بهاره و پائیزه پوشاک در نقاط مختلف کشور، لزوم برگزاری نمایشگاه های غیردائمی‌را در این حوزه یادآور شد و گفت: ما در این زمینه در انتظار تصمیم مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت هستیم تا از این وضعیت نابسامان برگزاری نمایشگاه های فصلی که در آنها بعضاً کالاهای بنجل، چینی و مانده عرضه می‌شود، رهایی پیدا کنیم.

وی ساعت فعالیت نمایشگاه های مختلف تعیین شده در هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر را به شرح زیر اعلام کرد: نمایشگاه واقع در تالار وحدت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر و نمایشگاه واقع در برج میلاد و سالن حجاب از ۱۰ صبح تا ۸ شب.

وی یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره یاد شده را توسعه هنر طراحی و تقویت تولید ایرانی عنوان کرد و گفت: کسب استقلال در تولید و ارائه لباس ایرانی و اسلامی‌یک مسئله فرهنگی بسیار مهم است و زیربنای اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند کشور را از وابستگی در این حوزه نجات دهد.

قبادی همچنین وجود مافیای لباس به ویژه لباس خارجی و برندهای غیرقانونی را در کشور تائید کرد و یکی از آثار مثبت برگزاری جشنواره مد و لباس فجر را نشان دادن و برجسته کردن این مافیا عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری تنگاتنگ با قوه قضائیه و شخص معاون دادستان تهران سرشاخه های مافیا را شناسایی کرده ایم و هر روز می‌بینیم که تابلوهای غیرقانونی برندهای لباس در کشور، به پائین کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که سالیانه چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار پوشاک در کشور مصرف می‌شود که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن کالای غیر ایرانی و مابقی ایرانی است. در حالی که میزان ثبت رسمی‌سفارش ورود لباس به کشور سالیانه تنها ۶۰ میلیون دلار است، ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار لباس وارد کشور می‌شود که طبیعتاً مابه التفاوت این مبلغ از آن ۶۰ میلیون دلار، لباس قاچاق و غیرقانونی است.

همچنین به گفته قبادی کمتر از ۵ درصد این میزان از البسه با برگ سبز قانونی وارد کشور می‌شود.

وی به گرایش باندهای مافیایی به فعالیت در حوزه فروش چادر مشکی اشاره کرد و در عین حال فعالیت کارخانجات تولید کننده این پوشش را در شهرهایی مانند قزوین و شهرکرد، عاملی کنترل کننده برای فعالیت این باندهای مافیایی عنوان کرد.

در این نشست همچنین صدیقه پاک بین دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به اینکه هدف ما از برگزاری این جشنواره، کاربردی کردن آثار برتر جشنواره در جامعه و ارائه الگویی مناسب برای پوشش ایرانی و اسلامی‌است، گفت: حدود ۲ سال است که در این مسیر حرکت می‌کنیم.

به گفته پاک بین ۳ روز نخست جشنواره مد و لباس فجر به بخش طراحی قالب مانتویی که مناسب جامعه ایرانی-اسلامی‌است، اختصاص یافته و او از کارخانجات و مزون دارها خواست که برای بازدید از آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره، در آن شرکت کنند.

دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس فجر همچنین از برگزاری مسابقه حجاب در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند امسال و در قالب همین جشنواره خبر داد.