ورود پژو ۲۰۶ و پژو پارس به بورس کالا، پیشنهاد ایران‌خودروست/ چیزی هنوز قطعی نیست
ورود پژو ۲۰۶ و پژو پارس به بورس کالا، پیشنهاد ایران‌خودروست/ چیزی هنوز قطعی نیست
به دنبال بحث‌های مطرح شده پیرامون عرضه دو محصول ایران‌خودرو (پژو ۲۰۶ و پژو پارس) در بورس کالا، سخنگوی وزارت صمت، ضمن تاکید براینکه موضوع عرضه این دو محصول پیشنهاد گروه صنعتی ایران‌خودرو برای گام بعدی است و هنوز وزارت صمت موافقت خود با آن را اعلام نکرده است، در رابطه با موضوع تمدید مهلت شناسه‌دار کردن و دریافت کد رهگیری در حوزه قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز شفاف‌سازی کرد.

 به گزارش صبح اقتصاد به دنبال بحث‌های مطرح شده پیرامون عرضه دو محصول ایران‌خودرو (پژو ۲۰۶ و پژو پارس) در بورس کالا، سخنگوی وزارت صمت، ضمن تاکید براینکه موضوع عرضه این دو محصول پیشنهاد گروه صنعتی ایران‌خودرو برای گام بعدی است و هنوز وزارت صمت موافقت خود با آن را اعلام نکرده است، در رابطه با موضوع تمدید مهلت شناسه‌دار کردن و دریافت کد رهگیری در حوزه قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز شفاف‌سازی کرد.

برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی موضوع عرضه دو محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو (پژو ۲۰۶ تیپ۲ و پژو پارس) را بگونه‌ای اعلام کرده‌اند که گویی قطعی شده است؛ در این رابطه امید قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا، شفاف‌سازی کرد و گفت: گروه صنعتی ایران‌خودرو پیشنهاد کرده است که در گام بعدی، دو محصول پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس وارد بورس کالا شوند؛ این موضوع بایستی مورد بررسی و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. بنابراین این موضوع فعلا تنها پیشنهاد گروه صنعتی ایران‌خودرو مطرح است.

مهلت اخذ شناسه برای قطعات یدکی پایان یافته؛ اما قطعات یدکی بدون منشاء بایستی تا ۱۵ مهر تعیین‌تکلیف و تا ۱۵ آذر از چرخه توزیع خارج شوند

شایان ذکر است که روز گذشته (سه‌شنبه)، در راستای بررسی اجرای درست و حسن انجام کار طرح وزارت صمت در حوزه قطعات یدکی خودرو، محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صمت- از شرکت ایساکو (شرکت فروش قطعات و خدمات پس از فروش محصولات ایران‌خودرو)، بازدید و کدهای شناسه قطعات که در راستای اصالت‌سنجی بر روی آن‌ها درج می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

وی در جریان این بازدید ضمن اشاره به اینکه از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه بایستی با کد رهگیری به بازار عرضه شوند و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیدهای خود را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، اظهار کرد: برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود هستند، فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند. در این رابطه شایان ذکر است تا پیش از ۱۵ مرداد ماه، فرصت شناسه‌دار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری به پایان رسید و براین اساس از تاریخ مذکور، عرضه قطعات بدون شناسه و کد رهیگری ممنوع اعلام شد؛ بدین ترتیب موضوع تمدید مجدد فرصت دریافت کد رهیگیری از سوی وزارت صمت مورد پیگیری قرار گرفت.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه ضمن تایکد براینکه هیچ تمدیدی صورت نگرفته است، اظهار کرد: در رابطه با قطعات یدکی خودروها، تا ۱۵ مرداد ماه فرصت بوده است که شناسه کالا اخذ شود اما در مورد قطعات یدکی که در زنجیره توزیع و اصناف وجود دارد اما منشاء آن‌ها مشخص نیست، برای این دست لوازم یدکی‌ها تا ۱۵ مهر ماه، اصناف فرصت در نظر گرفته شده تا درخواست شناسه کرده و شناسه را اخذ کنند. ضمن اینکه تنها مجاز هستند آن قطعه یدکی را به مصرف‌کننده نهایی عرضه کنند.

وی افزود: پس از ۱۵ مهرماه، دیگر شناسه‌ای برای قطعات یدکی بدون منشاء معلوم صادر نخواهد شد و کد رهیگری این قطعات تنها تا ۱۵ آذر ماه اعتبار خواهد داشت؛ بنابراین برای قطعات یدکی تولید داخل و واردات قانونی، تا ۱۵ مرداد ماه فرصت بوده است و بایستی تا این زمان اقدام می‌کردند و شناسه صادر می‌شده است؛ اما برای آن قبیل لوازم یدکی با منشاء نامعلوم که در اصطلاح کف بازار و فروشگاه مانده‌اند، به جهت جلوگیری از آسیب این قطعات، تا ۱۵ مهر ماه  شناسه لازم صادر می‌شود و بعد از این تاریخ دیگر شناسه‌اس صادر نخواهد شد و از ۱۵ آذر ماه هم این کالاها نبایست در چرخه توزیع باشند.

  • منبع خبر : ایسنا