با یک آدم‌کش مذاکره نمی‌کنیم
با یک آدم‌کش مذاکره نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه صلح با ایران مادر همه صلح‌ها است و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌ها است، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند امنیت ما را خدشه دار کنند و منتظر امنیت باشند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز(سه‌شنبه) با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار کرد، در جمع معاونین و مدیران ارشد این وزارت خانه اظهار کرد: سیاست خارجی ویژگی خاصی دارد و یک روابط تنگاتنگی با ملت دارد. مشخصه یک ملت، محدوده‌ای است که داخل را از خارج جدا می‌کند، در واقع مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی و خودی و بیگانه، ملیت و همبستگی ما را کامل تر می‌کند.

روحانی گفت: وقتی ما می گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل یک ملت با دیگر کشورها، با بیرون، با دیگران، بنابراین سیاست خارجی نمی تواند سیاستی باشد که مربوط به یک فرد، یک حزب یا یک جمع باشد، بلکه مربوط به کل ملت ایران است.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ما هم وقتی در سیاست خارجی حرفی می زند به عنوان یک ملت و یک کشور صحبت می‌کند، نه یک فرد و نه یک جناح، افزود: بنابراین سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد اگر ملت یکپارچه را می‌خواهیم، آن ملتی توانمند و قدرتمند است و می‌تواند در مسیر خودش پیشرفت داشته باشد که یک پارچه باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: تکه-تکه شدن و چند پارچه شدن توان یک ملت را کاهش می دهد، آن ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر سیاست‌های بیگانگان بایستد که یکپارچه و متحد باشد.

وزیر امور خارجه نماینده یک جناح نیست

روحانی بیان کرد: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ما استقلال بود که در شعارهای اصلی انقلاب هم وجود داشت، به این معنا که وابستگی ما به کشورهای خارجی قطع شد. یکی از تحقیر های بزرگی که شاید قرن ها بر مردم ایران تحمیل شده بود تحقیر در برابر قدرت‌های بیگانه و تسلیم شدن و سر فرود آوردن بود که این موضوع توسط انقلاب برداشته و ملت ما مستقل شد.

وی ادامه داد: در همه مجامع جهانی وقتی ما صحبت می‌کنیم می‌دانند که ما به عنوان نماینده یک ملت صحبت می‌کنیم نه به عنوان نماینده شرق یا غرب یا فلان قدرت، حتی آن زمان که دو اردوگاه شرق و غرب در جهان مطرح بودند هم مشخص بود که ما از طرف هیچ کدام صحبت نمی کنیم. امروز هم وزیر امور خارجه وقتی صحبت می‌کند به عنوان نماینده ملت ایران صحبت می‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: خیلی از کشورها هستند که شما امروز می‌بینید وقتی در مجامع بین‌المللی صحبت می‌کنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ صحبت می‌کنند و همان حرف‌های آنها را به یک شکل دیگر تکرار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه برخورداری از استقلال در سیاست خارجی برای ما یک افتخار به حساب می‌آید اما شاید برخی از کشورها از این افتخار محروم باشند، تاکید کرد: آنچه در سیاست خارجی برای ما مهم است اینکه وزارت امور خارجه به عنوان نیروهای تخصصی و کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط خارجی به حساب می‌آیند؛ شما سفرا و سایر مقامات وزارت امور خارجه به عنوان کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی به حساب می آیید.

وی افزود: یک کارشناس امین آن جایی را که تشخیص می دهد و می فهمد، حرف و نظر خود را به صراحت بیان می‌کند، حالا ممکن است آن حرف که به رئیس جمهور می گوید خوشایند او( رئیس‌جمهور) باشد یا نباشد، فرقی نمی کند، چرا که اگر بنا بر خوشایند این و آن باشد ما از امانت خارج می شویم.

رئیس جمهور افزود: هر پیغمبری را که خداوند در قرآن توصیف می کند، به عنوان رسول امین از آن یاد می‌کند، در واقع امانتداری مسئله مهمی است.

روحانی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دو جا امانت‌دار است، اظهار داشت: یکی آنجا که باید اظهار نظر کند. به طور مثال وزیر، معاون وزیر و سفیر در یک مجعی-جلسه ای باید نظر کارشناسی خود را مطرح کند.

ظریف یک مجتهد سیاسی است

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ای مثل آقای ظریف که یک نخبه و مجتهد سیاسی به حساب می آید، تصریح کرد: برخی هستند که درس سیاست را خواندند و تجربه هم دارند، اما به مقام اجتهاد نرسیده اند اما وزیر امور خارجه ما امروز یک مجتهد سیاسی است که علاوه بر تجربه، نخبگی و استعدادش  یک مجتهد سیاسی هم به حساب می‌آید.

رئیس جمهور ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا تصمیمات مهم روابط خارجی و سیاست خارجی توسط نظام تصمیم گیری می‌شود که آن هم وابسته به ساز و کار قانون اساسی آن کشور است، یا یک شورایی هست یا مجموعه ای از دولت است یا مقامات ارشد آن نظام تصمیم گیرنده هستند.

روحانی بیان کرد: ما نظر خود را به صراحت بیان می‌کنیم اما تصمیم‌گیری یک ساز و کاری دارد و وقتی نظام به آن تصمیم رسید، ما باز هم باید رسول امین باشیم یعنی با امانت، آن را به دنیا و به طرف خارجی منتقل کنیم.

وی گفت: ممکن است در شورای عالی امنیت ملی که بنده هم به عنوان نماینده مردم ایران حضور دارم وقتی بحث می شود و تصمیم‌گیری می‌کنیم، اگر اعضا رای دادند ولو آن که من مخالف آن نظر و رای بودم، به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی آن را امضا می‌کنم و کسی نمی‌تواند بگوید که چرا دوگانه عمل می‌کنیم یا اینکه بگوید شما در فلان سخنرانی آن طور گفتید و امروز این موضوع را امضا کردید.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی این مسئله را به درستی درک نمی کنند، افزود: بله، من به عنوان رئیس جمهور نظرم را برای مردم بیان می کنم اما اگر یک لایحه به مجلس دادم و مجلس آن را تغییر داد و قانونی شد که با لایه‌های من متفاوت است، من آن قانون را امضا و ابلاغ می کنم. این دوگانگی نیست همه ما باید نظر خود را بیان کنند و با صراحت و بدون کم و کاست مطرح کنیم اما اگر تصمیم گیری در نظام بشود بر طبق قانون همه موظف هستیم آن را اجرا و عملیاتی کنیم.

روحانی تصریح کرد: من شهادت می‌دهم که وزیر امور خارجه امروز ما در همه جلسات در هر سطحی که بوده است نظر خود را به صراحت بیان کرده است. در واقع امانتدار به معنای واقعی کلمه بوده است. در همه جا آقای ظریف نظرات خود را با صراحت بیان کرده که این امتیاز بزرگی است.

وی گفت: ممکن است برخی درک نکنند که این موضوع چه امتیاز بزرگی است و چه شهامتی لازم دارد، به این دلیل که او مشاور عالی کل نظام در امر سیاست خارجی است و باید نظر خود را بیان کند اما اگر در کشور تصمیمی گرفته می‌شود  همه ما بعد از تصویب یک تصمیم، مجری هستیم و من شهادت می‌دهم که در این مرحله هم وزیر امور خارجه ما رسول امین بوده است. یعنی وقتی نظر جمعی را شنیده است و جاهای هم با نظر خودش مخالف بوده اما آن تصمیم که نظر کل نظام بوده را اجرایی کرده است.

نظر خودم را در سیاست خارجی به رای مردم گذاشتم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه من به عنوان رئیس جمهور، هم در دور اول و هم در دور دوم نظر خودم را در سیاست خارجی به رای مردم گذاشتم، خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای اصلی من تعامل سازنده با جهان بوده است. شاید بسیاری از کسانی که پای صندوق رای آمدند و به من رای دادند یکی از علت‌های آن همین بوده است چرا که او گفته است رئیس جمهوری را انتخاب می کنیم که مسیر سازنده آن تعامل سازنده با جهان بوده است.

روحانی با بیان اینکه تقابل با جهان یکی از آسان ترین کارهای جهان است، گفت: شما می توانید یک فحش بدهید و این تقابل انجام بشود، این که هنر به حساب نمی‌آید تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دوره دوم دولت یک تعبیری فرمودند و گفتند « تعامل گسترده با جهان»، بنابراین این سیاست نظام و خواست مردم است. همه ما که کارگزار نظام هستیم، کاره‌ای نیستیم.

وی با بیان اینکه همه ما باید مطیع نظر خواست اکثریت مردم باشیم، افزود: نظام ما بر این مبناست، همه مقامات با رأی مردم مشروعیت پیدا می‌کنند و هرکس در هر مقامی حضور دارد با رای مردم به آن مقام رسیده است.

رئیس جمهور افزود: جمهوریت جمهوری اسلامی به معنای واقعی جمهوریت است و شعار نیست. مردم پای صندوق آرا می‌آیند و اعضا شوراها، نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان و رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند. قانون اساسی ما به صراحت می‌گوید که اداره امور مردم و کشور با رای مردم و از طریق انتخابات مختلف صورت می‌گیرد.

اگر از اصل ۶ قانون اساسی فاصله گرفتیم، باید دیر یا زود خداحافظی کنیم

روحانی با بیان اینکه آمریکا فکر می‌کند با تحریم و فشار می‌تواند نظام ما را تغییر دهد یا مردم از نظام ما برگردند و بگویند جمهوری اسلامی ایران را نمی‌خواهیم و یک نظام دیگر را می خواهیم و کلیت و عشق به ایران را رها کنند و کنار بگذارند، تاکید کرد: تا زمانی که اصل ششم قانون اساسی پابرجا است این کار امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: تضمین این نظام و جمهوری اسلامی ایران برای قرن‌ها و در تاریخ آینده با اجرای درست اصل ششم قانون اساسی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر این اصل را درست اجرا کردیم برای همیشه می‌مانیم، تاکید کرد: اگر از اصل ۶ فاصله گرفتیم، باید دیر یا زود خداحافظی کنیم. کمک اصل ۶ قانون اساسی، اصل ۵۹ قانون اساسی است. اصل ۵۹ جمهوری اسلامی را برای همیشه تضمین می‌کند یعنی با اجرای اصل ۶ و اصل ۵۹ و همه اصول قانون اساسی نه آمریکا و نه دیگران اگر پشت به پشت هم بدهند، نمی‌توانند نظام ما را تغییر دهند.

روحانی با بیان اینکه اساس جمهوری اسلامی ایران نظر مردم است، گفت: ما نمی‌توانیم یک سازجداگانه‌ای بزنیم و مردم یک خواسته ای دارند و ما یک کار دیگری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما اخیرا در دولت تصویب کردیم که پول ملی از ریال به تومان تبدیل شود، در دولت استدلال های مختلفی در این زمینه وجود داشت.

زبان رسمی و زبان مردم در مورد پول ملی، باید یکسان باشد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استدلال من عمدتا این بود که ما باید با زبان مردم حرف بزنیم، گفت: امروز در خیابان و در میان گفتگوهای مردم، هیچ وقت کسی نمی گوید ما یک کالایی را ۱۰۰ هزار ریال خریدم، می‌گوید ۱۰ هزار تومان. اگر بگوید صد هزار ریال خریدم به او می‌خندند و فکر می کنند مشکلی پیدا کرده است. ولی در بانک اگر بگوییم ۱۰ هزار تومان می خواهم او می‌گوید صد هزار ریال، یعنی مکاتبه رسمی ما در بانک‌ها با گفتگوهای میان مردم متفاوت است.

روحانی ادامه داد: این دشواری برای مردم درست کرده است. در کمتر کشوری سراغ داریم که زبان مردم در پول ملی با آنچه می نویسند اینقدر تفاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه سالیان سال است که پول رسمی تبدیل به ریال شده است اما هیچ‌کس از ریال استفاده نمی‌کند، اظهار داشت: وقتی ما هم برای مردم توضیح می‌دهیم و می‌گوییم ۱۰ هزار میلیارد ریال، مجددا می‌گوییم هزار میلیارد تومان تا مردم بهتر درک کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: موارد دیگری هم داریم که مردم زبان ما را نمی‌فهمند. در حکومت حاکمان باید نمایندگان مردم باشند و چیزی بالاتر از این کسی نیست و هیچ‌کس و مقامی در جمهوری اسلامی بالاتر از نمایندگی مردم ندارد، هر که هست نماینده مردم است،

روحانی با بیان این مطلب که نمایندگی مردم افتخار دارد و حرف و خواست مردم اساس است، افزود:  یک خصیصه بزرگ در سیاست خارجی، ملیت و ملت ماست. همه باید تلاش کنیم در کنار مردم باشیم نه اینکه چیزی را به مردم تحمیل کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مردم می‌خواستند چیزی به آنها تحمیل شود که قبلاً هم به آنها تحمیل می‌شد. در آن زمان خارجی‌ها به مردم تحمیل می کردند حال من می خواهم به مردم چیزی رو تحمیل کنم؟ تحمیل، تحمیل است. نظر مردم برای ما مهم است.

راه مردم با آرمان و دین ما فاصله ندارد

رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآورشد: این تعامل سازنده در سیاست خارجی و به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده، به رای مردم گذاشته شد و در دوره اول مردم به این رای دادند و در دور دوم رای بیشتری دادند. این به معنای آن است که ما مسیری که انتخاب می کنیم، مسیر درستی است.

روحانی با اشاره به اینکه راه مردم با آرمان و دین ما فاصله ندارد و هیچ عشقی در ذهن مردم به اندازه عشق به اسلام و ایران نیست، گفت: اسلام با خواست اکثریت یک جامعه بزرگ و فرهنگ دوست مثل ایران عزیز، فاصله ای ندارد. عقل هم با شرع هم فاصله ندارد. فاصله ای بین منطق و آرمان وجود ندارد. اگر این دو فاصله گرفتند معلوم می‌شود که ما داریم یک خطایی می‌کنیم. خواست ملی ما و آرمان ملی ما در کنار یکدیگر هستند.

وی با تاکید براینکه ما روی تعامل سازنده اصرار ورزیدیم و امروز هم بر این تعامل سازنده اصرار می‌کنیم، گفت: در آغاز کار ما در کنار این تعامل سازنده، حس کردیم که این کار را وزارت امور خارجه و وزیر خارجه بهتر از نهاد دیگر می‌تواند انجام دهد.

رئیس جمهور گفت:همان روزهای اولیه دولت یازدهم از مقام معظم رهبری درخواست کردم که کار پرونده هسته‌ای را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه بدهیم و شخص وزیر امور خارجه مسئول مذاکرات باشد. در این زمینه ما خیلی زیاد هم بحث نکردیم، چند دقیقه بیشتر نشد و ایشان قبول کردند.

روحانی گفت: من در زمان خودم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، این مسئولیت را از وزارت خارجه گرفته بودیم و به شورای عالی امنیت ملی دادیم. پیشنهاد دهنده آن هم وزیر خارجه وقت بود، اما من حس کردم وزارت امور خارجه بهتر می‌تواند این پرونده را مدیریت کند.

نقش تماس تلفنی با اوباما در برجام

وی تاکید کرد: راز پیروزی ما در برجام، این مسئله بود و اگر این کار صورت نمی‌گرفت ما نمی‌توانستیم در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق ژنو برسیم. البته یک قدم های دیگری هم برداشته شد که مهم بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر وزیر خارجه ما در نیویورک در همان سال ۹۲ با وزیر خارجه آمریکا از نزدیک گفتگو نکرده بود و اگر من به تلفن آقای اوباما جواب نداده بودم شاید شاید این کار یک مقدار با کندی صورت می‌گرفت.

روحانی ادامه داد: اینکه ما توانستیم ظرف کمتر از ۱۰۰ روز با شش قدرت جهانی به توافق موقت ژنو دست پیدا کنیم، یک مقدار تصمیم گیری سخت بود. ما ساعت ۵ صبح که با آقای ظریف صحبت می‌کردیم و این تصمیم گرفته و عمل شد، آسان نبود اما بالاخره یک توافق بزرگ در تاریخ رخ داد.

وی با بیان اینکه قبل از ما ۸ سال مذاکره صورت گرفته بود، و هیچ پیشرفتی حاصل نشد،گفت: اما یکدفعه در ۹۰ روز یک اتفاق تاریخی انجام شد. همه ما در یک نوع رقابت و حسادتی قرار داریم. میز مذاکره بود اما حاصلی نداشت و اینکه چرا حاصلی نداشت را من نمی‌خواهم بگویم تقصیر چه کسی بود زیرا امروز وقت قضاوت آن نیست. طبیعی است که حرف هایی در این زمینه بیرون بیاید.

اگر در یک توافق دنبال حداکثر باشید، امکان ندارد به توافق برسید

رئیس جمهور تاکید کرد: در هر توافقی در دنیا اگر به دنبال حداکثر باشید امکان ندارد به توافق برسید. ما که بالاتر از پیغمبر اسلام نیستیم. وقتی رفت پیمان صلح حدیبیه را بنویسد حداکثری نشد. اما پیامبر قبول کرد چراکه می‌خواست این صلح انجام شود. تندروها بیرون خیمه پیغمبر شروع به نق زدن کردند.

روحانی گفت: مذاکره حداکثری وجود ندارد. البته در توافق، حداکثری مطرح می‌کنیم و اصرار می ورزیم اما در آخرش به یک توافق می‌رسیم زیرا هدف برای ما مهم است.

برجام هیچگاه از بین رفتنی نیست

رئیس جمهور بیان کرد: ما با آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی جلسه گذاشتیم و گفتیم که متعاقب این توافق باید همه قطعنامه ها لغو بشود. ما خودمان هم گفتیم مگر در سابقه سازمان ملل چنین چیزی وجود دارد که قطعنامه ای تصویب شود و بعد بتوان آن قطعنامه ها را لغو کرد؟ اینکه می گویم برجام از بین رفتنی نیست به خاطر همین موارد است. با برجام، این تفکر که ایران اهل منطق نیست را از بین بردیم، این تفکر که ایران دروغ می‌گوید و به دنبال ساخت سلاح اتمی است را از بین بردیم، اینکه ایران قادر نیست با کشورهای بزرگ جهان با مذاکره به نتیجه برسد را از بین بردیم.

وی گفت: آنها PMD را به عنوان یک طوق بر پای ما بسته بودند و ما را با آن می کشیدند و خیلی ها می گفتند این طوق را نمی‌توان شکاند، اما ما با برجام آن را هم از بین بردیم. این پیروزی‌ها موفقیت های دائمی برجام است و هیچگاه از بین نمی رود و اگر تمام ۴ بعلاوه یک هم از برجام خارج شوند، این افتخارات در تاریخ باقی خواهد ماند و برای همیشه ماندنی است.

روحانی ادامه داد: ما وارد مذاکرات مفصلی بعد از توافق ژنو شدیم که نهایتاً به توافق نهایی هم دست یافتیم، این توافق نهایی برای دشمنان ایران خیلی سخت بود، حتما اسرائیلی‌ها شب‌های طولانی به خاطر این توافق خوابشان نبرده است.

رئیس جمهور افزود: شما ببینید چقدر اسرائیلی‌ها به آمریکا و اروپا سفر کردند تا این توافق بین ایران و اعضای برجام صورت نگیرد این نظر صهیونیست ها است، ارتجاع هم همین نظر را دارد، تندروهای آمریکا هم همین نظر را دارند. این مثلث شوم که شامل تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع می شود، از ابتدا با هم بودند و تا به امروز هم با هم هستند.

دوست و دشمن نتوانستند بگویند که برجام به ضرر ایران بوده است

وی بیان کرد: ما هر موفقیتی را که به دست می آوریم این مثلث شوم از همه طرف علیه ما هجمه می آورد، وقتی که برجام نهایی شد برای آن که به اجرا نرسد خیلی از کارها در خیلی جاهای دنیا صورت گرفت، اما خدا نخواست که این خواست آنها محقق شود و اراده خداوند بر این بود که برای جهان روشن شود که جمهوری اسلامی ایران دارای منطق و قدرت گفتگو است.

روحانی با اشاره به اینکه ما توافقی را ایجاد کردیم که دوست و دشمن نتوانستند بگویند که این توافق به ضرر ایران بوده است، گفت: حتی یک نفر هم در دنیا نتوانست بگوید که این توافق برای ایران بد بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: آقای ترامپ هم گفت این توافق به نفع ایران و یک طرفه است، ما شکست نخوردیم و همه قبول دارند. حالا این پیروزی ما صد در صد نبوده، خب شما نمی‌توانید به صورت حداکثری در یک توافقی به پیروزی برسید، خیلی موفق باشید ۹۰ درصد به پیروزی خواهید رسید.

وی ادامه داد: این کار عظیم صورت گرفته و موفقیت آن مرهون زحمات همه مسئولین و همه کسانی که زحمت کشیدند است، به ویژه وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف که اگر وی وزیر خارجه ایران نبود و شخص دیگری بود، به نظر من به این آسانی ما به این موفقیت نمی‌رسیدیم. در واقع اگر همکاران خوب وی، کل وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و همه کسانی که در این موضوع به ما کمک کردند نبودند، ما این موفقیت را به دست نمی آوردیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی از موفقیت‌های برجام یعنی پیروزی حقوقی، سیاسی و اخلاقی آن، موفقیت های دائمی است که هیچگاه از بین نمی رود. ما از موفقیت های اقتصادی برجام در چهار سال گذشته استفاده های زیادی کردیم.

روحانی با بیان اینکه بسیاری از منافع اقتصادی برجام در همان سال‌های ۹۴ و ۹۵ ظاهر شد، گفت: میلیاردها دلار پول ایران که بسته شده بود آزاد شد، فروش نفت و میعانات را نزدیک به ۳ برابر افزایش دادیم که این کار بسیار بزرگی بود.

اعتراضات دی ماه ۹۶ آمریکایی‌ها را به دام انداخت

وی ادامه داد: موفقیت‌های اقتصادی پس از برجام به حدی بود که برخی عصبانی شدند و به طور مثال گفتند که چرا اینقدر هتل های ما از جمعیت پر شده است. حالا برخی هم هواپیمایی را که ما خریداری کردیم را گفتند کاغذی است که پیشنهاد می‌کنم تشریف ببرند به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی(ره) و آن را ببینند، ما ناوگان ریلی و حمل و نقل را تقویت کردیم و در مسائل بانکی مالی پیشرفت های خوبی را داشتیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در سال ۹۶ یک بار دیگر شیطان رجیم ظهور خودش را نشان داد، از یک طرف آمریکایی‌ها به دنبال ضربه زدن به ما بودند و از یک طرف شک داشتند و نمی‌دانستند که برجام چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد. به نظر ما یک حادثه ای رخ داد و آن‌ها تفسیر غلطی کردند و باعث تصمیم اشتباه آنها شد. در دی ماه سال ۹۶ یک عده اعتراضاتی را داشتند و این باعث شد که آمریکایی‌ها به دام افتادند و فکر می‌کردند نظام ایران سُست شده است.

روحانی ادامه داد: آنها تصور کردند که می‌توان با یک هُل دیگر کار نظام را تمام کرد و با این تفسیر اشتباه، آقای ترامپ و اطرافیان تندرو و جنگ طلب وی فریب خوردند.

وی گفت: ما در شرایط قرار گرفتیم که حاکمانی در کاخ سفید بر سر کار هستند که نظیر آن در این حد از فضاحت را یا کمتر شاهد بودیم یا شاید هم اصلا سابقه نداشته است.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی که رئیس جمهور امریکا در صحن مجمع عمومی سازمان ملل مضحکه می شود، در شورای امنیت تنها می شود، در مسئله فلسطین و در موضوع جولان تنها ماند، اینها به معنای انزوای آمریکا است.

افتخار ما منزوی کردن آمریکاست

روحانی افزود: در موضوع برجام، یک امتیاز دیگر تاریخی غیر قابل بازگشت را ما پیدا کردیم و آن وفای به عهد ایران بود. به این معنا که دنیا متوجه شد که اگر ایران پیمانی را امضا کرد، به پای پیمان و عهد خود می ایستد. این خیلی مسئله مهمی است این هم جاودانه است و از بین نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: افتخار بعدی ما منزوی کردن آمریکا است. در این یک سال و سه ماهی که از خروج آمریکا از برجام گذشته ببینید حتی یک نفر هم نیامده از خروج آمریکا از برجام تعریف کرده باشد.

رئیس جمهور گفت: آمریکا در سازمان ملل و در دادگاه لاهه منزوی شد. در همین ایام خروج آمریکا از برجام دو مرتبه ما در دادگاه لاهه موفق شدیم، یک مورد آن این بود که یک حکم موقتی را دادگاه لاهه داده که آمریکا نباید تحریم ها را اجرایی کند.

من نمی‌دانم برخی چرا این همه موفقیت را نمی‌بینند!

روحانی افزود: با این همه موفقیت من نمی دانم که چرا برخی موفقیت‌ها را کمتر می بینند و ناکامی ها را بزرگ می بینند، اما باید بگویم که ملت ما ملتی موفق است، ما در دادگاه لاهه موفقیت بالاتری از موفقیت مرحوم مصدق به دست آوردیم که این افتخاری برای دولت دوازدهم به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ما موفقیتی را در سازمان ملل با قطعنامه ۲۲۳۱ به دست آوردیم که بسیار ارزشمند و مهم است، ادامه داد: هنوز هم ما از برجام حتی به لحاظ اقتصادی استفاده می‌کنیم و این علی رغم این است که طرف مقابل همچنان به ایران بدهکار است.

رئیس جمهور گفت: هیچکس به لحاظ منطقی، سیاسی و حقوقی نمی‌تواند از کاهش تعهدات ایران ایرادی بگیرد، ولی اگر این کار را از روز اول انجام می دادیم، الان ما باز هم منزوی می شدیم و اینکه امروز چنین چیزی نشده است به دلیل اقدام و حرکت هوشمندانه‌ ما است.

روحانی بیان کرد: به نظر من آمریکا موفقیت کوتاه مدتی را به دست آورد و آن اینکه گفتند ما بدون پیش شرط حاضر به مذاکره با ایران هستیم که اگر سر همین حرف می ایستادند، و می‌گفتند حاضر هستیم که تروریسم اقتصادی و تحریم را برای مدتی کنار بگذاریم و اگر آنها با لحن ملایم و خوبی با ما صحبت می کردند طبعاً ما در داخل مشکل پیدا می کردیم و مردم می گفتند اینها که آمادگی مذاکره را دارند و شرایط را هم تسهیل کردند، اما آمریکا با اقدامات بعدی خودش ثابت کرد که اراده‌ای برای گفتگو و مذاکره ندارد.

آمریکایی‌ها متنوع المزاج هستند

وی افزود: این ها آمدند گفتند ما حاضریم بدون قید هیچگونه شرطی با ایران مذاکره کنیم اما چند روز بعد آمدند و رهبری را تحریم کردند. حالا ما که قصد مذاکره با شما را نداشتیم اما به فرض هم اگر روزی بخواهیم با شما مذاکره داشته باشیم چه کسی تصمیم نهایی را در کشور ما خواهد گرفت، شما که قانون اساسی و ساز و کار ما را می دانید، می‌دانید که بدون نظر و توافق مقام معظم رهبری نمی توان امر مهمی را پیش ببریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: حالا اگر از این خطای بزرگ آن ها بگذریم، آنها باز هم گفتند که ما می‌خواهیم مذاکره کنیم اما وزیر امور خارجه کشورمان را هم تحریم کردند. خب چه کسی می خواهد با شما مذاکره کند؟ مسئول مذاکره کننده ما وزیر امور خارجه است، اگر روزی تصمیم بر مذاکره داشته باشیم شما باید با او مسئله را حل کنید. اصلا معلوم نیست چه سیاستی در آمریکا روی کار است یا این که آنها متنوع المزاج هستند چرا که آنها هر روز یک تصمیم و یک راه را انتخاب می کنند.

آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید کل تحریم‌ها را بردارد

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفتگو است و اگر آمریکا واقعا به دنبال مذاکره است، باید قبل از هر اقدامی کل تحریم‌ها را بردارد. ما که نمی توانیم با یک «جانی» و آدم‌کش پای میز مذاکره بنشینیم.

جنگ با ایران مادر همه جنگ ها است

رئیس جمهور خطاب به دولت آمریکا ادامه داد: ملت ما تواب رحیم است به شرط آنکه شما توبه واقعی داشته باشید و جز آن راهی ندارید. صلح با ایران مادر همه صلح ها است و جنگ با ایران مادر همه جنگ ها است. شما اگر امنیت می‌خواهید اگر سربازان شما در منطقه امنیت می‌خواهند، باید بدانید که امنیت با امنیت است. شما نمی‌توانید امنیت ما را خدشه دار کنید و منتظر امنیت باشد. صلح در برابر صلح، نفت در برابر نفت، شما نمی‌توانید بگویید ما اجازه صدور نفت به شما را نمی‌دهیم اما دیگران می‌توانند نفتشان را صادر کنند، اینطور نمی‌شود. نفت در برابر نفت خواهد بود.

وی گفت: شما که می‌دانید ما قدرتمند هستیم و حرفی را که می زنیم انجام خواهیم داد و یکی از مصادیق آن هم این است که پهپاد مدرن شما با موشک ساخت ایرانی منهدم می شود، موشکی که تولید وزارت دفاع ماست و در واقع در دولت های یازدهم و دوازدهم ساخته شده و سپاه پاسداران غیور ما این موشک را با مهارت شلیک کرده است.

روحانی بیان کرد: راهی را که ما انتخاب کردیم راه درستی است، ما بعد از یک فشار شدید ۱۵ ساله بر مردم، امروز شاهدیم که با حضور وتلاش همه، یک مقدار فشارها از دوش مردم کاسته شده است. سال گذشته صنعت ما رشد منفی داشت و در دو ماه اول سال جاری رشد مثبتی به خود گرفت. شما بازار بورس ما را می بینید که با نشاط در حال کار است در پنج ماهه اول سال ۹۸ بازار بورس ما ۱۳۳ درصد رشد داشته است، بنابراین ما مسیر درستی را انتخاب کردیم.

تمام تحریم‌های آمریکا به ضرر آنها می‌شود

رئیس جمهور گفت: ما همچنان در حال مذاکره با جهان هستیم اگر به نتیجه رسیدیم که هیچ، اگر نه مسیرهای دیگری را هم برای ادامه مسیر خود داریم. من به آمریکایی‌ها می‌گویم که تمام تحریم‌های شما غلط بود و به ضرر شما شده است.

وی ادامه داد: اگر سپاه را به خاطر تضعیف آن تحریم کردید اشتباه کردید، چرا که تقویت شد. اگر سپاه را برای تفرقه در داخل تحریم کردید که اتحاد ما در داخل بیشتر شد. اگر وزیر امور خارجه ما را برای تضعیف وی تحریم کردید، وزیر امور خارجه ما امروز بیش از هر زمانی قوی تر و محبوب تر شده است.

در فضای مجازی پیام «همه ما پاسدار هستیم» و «همه ما ظریف هستیم» دست به دست می شود

روحانی تصریح کرد: امروز همه ملت ایران پشت وزیر خارجه ایستاده است، شما می بینید در فضای مجازی پیام هایی که با عنوان همه ما پاسدار هستیم و همه ما ظریف هستیم چگونه دست به دست می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم های شما همواره اتحاد و همبستگی ما را مستحکم تر کرده است، بیان کرد: هرچند که فشار و سختی هست اما ما از این سختی‌ها عبور خواهیم کرد و هیچ تردید نداشته باشید که ما در نهایت در این نبرد پیروز خواهیم شد.

وی در پایان این نشست خاطرنشان کرد: دیر یا زود دشمنان ما شکست خواهند خورد چراکه ما مسیر حق را انتخاب کردیم و خداوند هم یار و یاور ما در ادامه مسیر خواهد بود.

  • منبع خبر : مهرنیوز