وزیر دفاع آمریکا در زمان عملیات ناکام طبس، مُرد
وزیر دفاع آمریکا در زمان عملیات ناکام طبس، مُرد

وزیر دفاع اسبق آمریکا که در کارنامه حرفه‎ای خود عملیات ناکام طبس را دارد، فوت کرد. به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، «هارولد براون» وزیر دفاع اسبق آمریکا که در کارنامه حرفه‌ای خود عملیات ناکام «طبس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌های لانه جاسوسی را دارد، در سن […]

وزیر دفاع اسبق آمریکا که در کارنامه حرفه‎ای خود عملیات ناکام طبس را دارد، فوت کرد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، «هارولد براون» وزیر دفاع اسبق آمریکا که در کارنامه حرفه‌ای خود عملیات ناکام «طبس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌های لانه جاسوسی را دارد، در سن ۹۱ سالگی فوت کرد.

خبر فوت براون از سوی اندیشکده «رند» منتشر شد که وی حدود ۳۵ سال برای آن کار کرده است.

دوره وزارت وی که یک فیزیکدان هسته‌ای بود و قصد مدرنیزه کردن پنتاگون را داشت، با حمله شوروی سابق به افغانستان و پیروزی انقلاب اسلامی ایران همراه بود.

وی بعدها در یکی از آثار خود از عملیات ناکام طبس که از آن به «عملیات پنجه عقاب» نیز یاد می‌شود؛ به عنوان بزرگترین اشتباه و دردناک ‌ترین درس زندگی خود یاد کرد.

در ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰)، ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران، وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده فرود می‌آیند. در حین سوختگیری، یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، «جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا دستور بازگشت نیروها را می‌دهد. در هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی می میرند و ۴ بالگرد هم روی زمین باقی گذاشته می‌شود. نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر «نیمیتز» می‌رسانند و به این ‌ترتیب عملیات به طور کامل شکست می‌خورد./مهر