وزیر دفاع روسیه: علاقه‌ای به رقابت تسلیحاتی نداریم/ ناتو درحال تقویت حضور نظامی در شرق اروپاست
وزیر دفاع روسیه: علاقه‌ای به رقابت تسلیحاتی نداریم/ ناتو درحال تقویت حضور نظامی در شرق اروپاست
وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، روسیه هیچ علاقه‌ای به رقابت تسلیحاتی ندارد اما در واکنش به اقدامات غیردوستانه ناتو، مجبور است توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را ارتقا بخشد.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،  سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: تمامی اقدامات اتخاذ شده منحصرا با هدف تقویت پدافند اتخاذ شده و از نظر مقیاس محدود بوده و با خطرات نظامی مدرن مطابقت دارند.

وی افزود:‌ ما علاقه‌ای به رقابت تسلیحاتی نداریم. ما به منظور کاهش تنش‌ها قصد داریم از حداکثر شفاف‌سازی در رابطه با فعالیت‌های نظامی پیروی کنیم. اطلاعات مربوطه در وبسایت وزارت دفاع منتشر می‌شوند و کنفرانس‌های خبری نیز برای وابسته‌های نظامی و رسانه‌ها برگزار می‌شوند.

شویگو تاکید کرد: روسیه به ناتو کاهش تعداد مانورها را در بحبوحه پاندمی کرونا با هدف جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر پیشنهاد داد اما ناتو به این پیشنهاد جواب منفی داد.

وی افزود: رهبری نظامی روسیه بارها پیشنهاد داده که با انجام اقدامات مشترک به منظور جلوگیری از مشکلات بیشتر در روابط موافق است. این اقدامات شامل انتقال محل برگزاری مانورهای نظامی از خط تماس میان روسیه و ناتو به مناطق تمرینی درون‌مرزی، موافقت با حداقل فاصله مجاز نزدیکی کشتی‌ها و هواپیماها، کاهش تعداد مانورها و دیگر فعالیت‌های نیروهای مسلح روسیه و نیروهای مسلح مشترک ناتو در دوران پاندمی کرونا می‌باشند.

وزیر دفاع روسیه تصریح کرد: این ابتکارعمل‌ها هنوز هم مرتبط هستند. با این حال، بلاروس آنها را ابتکاراتی منفی می‌پندارد. ناتو هنوز آماده نیست تا برای تقویت ثبات منطقه‌ای به طور سازنده همکاری کند.

وی افزود: ائتلاف آتلانتیک شمالی اخیرا اقدامات نظارت هوایی خود را افزایش داده است. نظارت‌های هوایی ناتو در نزدیکی مرز روسیه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته به طوری که ناتو در اوت سال گذشته ۸۷ پرواز در این منطقه داشته در حالی که در حال حاضر ۱۲۰ پرواز داشته است.

شویگو در ادامه گفت: از ۲۳ اوت تا دوم سپتامبر سال جاری میلادی، دست‌کم ۱۰ بار به جنگنده‌های روسیه دستور داده شد تا برای رهگیری جنگنده‌های خارجی بر فراز آبهای دریاهای بالتیک، بارنتس و سیاه به پرواز درآیند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اواخر ماه اوت گفته بود که مسکو بارها به ناتو پیشنهاد داده تا روند کاهش تنش‌های نظامی را آغاز کنند اما ائتلاف ناتو تمایلی از خود برای انجام اقدامات مشابه نشان نداده است.

شویگو ابراز امیدواری کرد که موضع ناتو در آینده تغییر کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد نیروهای فرماندهی عملیات متحدین ناتو که در شرق اروپا مستقر شده‌اند از ۱۰ هزار نیرو گذشته است. با این حال ناتو قصد دارد در آینده نزدیک یگان نظامی آمریکایی دیگری در لهستان مجددا مستقر کند. آمریکا و دیگر اعضای غیرمنطقه‌ای ناتو به بهانه لزوم “محدود کردن استراتژیک” روسیه حضور نظامی خود در شرق اروپا را تقویت می‌کنند.

شویگو افزود: علی‌رغم تعهد ناتو به عدم استقرار نیروهای نظامی قابل توجه در نزدیکی خط ارتباط طبق آنچه در اساس‌نامه ناتو-روسیه در سال ۱۹۹۷ میلادی ذکر شده، تقویت نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: مانورهای “فرماندهی عملیات متحدین ناتو” در نزدیکی مرزهای روسیه در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی تقریبا دو برابر شده است. سناریوهای آنها شامل تمرین برای ایجاد گروه‌های بزرگ در جناح شرقی ناتو می‌باشد.

  • منبع خبر : ایسنا