وضعیت بحرانی کوهنوردان اورست
وضعیت بحرانی کوهنوردان اورست
شیوع کرونا در بین کوهنوردان اورست باعث شد که بیشتر کوهنوردان به کرونا مبتلا شوند.

وضعیت بحرانی کوهنوردان اورست

به گزارش واحد ورزشی خبرگزاری صبح اقتصاد امین دهقان، هیمالیانورد ایرانی که به عنوان تنها نماینده ایران در اکسپدیشن ۲۰۲۱ اورست در هیمالیای نپال حضور داشت، موفق شد قله اورست را فتح کند.

او پس از عزیمت به کاتماندو (پایتخت کشور نپال) به دلیل مشکوک بودن به کرونا تست داد و متاسفانه تست کرونای این هیمالیانورد ایرانی مثبت شد. او با بیان اینکه در مسیر صعود سرفه های مکرر خونی داشته اعلام می دارد که با هر مشقتی قله را فتح می کند.

دولت نپال مجوزهای صعود به اورست را در دوران کرونا در حالی صادر کرده که همه کوهنوردان قبل از ورود به نپال باید تست PCR منفی را ارائه می‌کردند اما در هفته های گذشته یکی از کوهنوردان با علائم اِدِم ریوی (HAPE) با بالگرد به کاتماندو منتقل شد و در بیمارستان مشخص شد که او مبتلا به کرونا شده است؛ این کوهنورد اولین فردی بود که در کمپ اصلی اورست به کرونا مبتلا شد و وضعیت کمپ اصلی را با بحران رو به رو کرد.

بعد از این اتفاق، کمپ اصلی اورست به حالت قرنطینه در آمد اما دولت نپال شیوع کرونا در بین کوهنوردان را انکار می کرد. کوهنوردانی که در کمپ اصلی قرار دارند در گفتگو با بی بی سی اعلام کرده بودند که  تعداد کوهنوردان با علائم کووید ۱۹ افزایش داشته و ترس تست های مثبت کرونا وضعیت کمپ اصلی را به حالت بحرانی در آورده است.

مقامات قرارگاه اصلی اورست اظهار داشتند که حداقل ۱۷ تن از کوهنوردانی که به بیمارستان های کاتماندو (پایتخت نپال) منتقل شدند دارای کرونای مثبت بودند.

دولت نپال  اطلاع از موارد مثبت در اردوگاه اصلی  اورست را انکار کرد چرا که در صورت ایجاد این نگرانی، دوباره کمپ اصلی اورست قرنطینه می شد.

در هفته های اخیر تعداد ویروس های کرونا در نپال به شدت افزایش یافته است و این کشور بالاترین میزان آلودگی را در میان کشورهای همسایه هند (جایی که موج دوم باعث ایجاد یک بحران کامل شده است) دارد.

گفته می شد که تعداد افرادی که علائم ویروس کرونا مانند سرفه و تب مداوم دارند، روزانه در حال افزایش است.

طبق اعلام پزشکان کمپ اصلی، تقریباً همه کوهنوردان در اورست سرفه می کنند که باعث ایجاد نگرانی بین تمامی افراد و کوهنوردان شده است!

به دلیل اینکه برخی از علائم ادم ریوی مانند کرونا است تشخیص این دو از هم سخت بود. سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و کاهش اشتها از جمله مشکلاتی است که به سبب ادم ریوی ایجاد می‌شود.

البته با وجود شیوع کرونا حدود هزار نفر در کمپ اصلی حضور داشتند و به نظر می آید بیشتر کوهنوردان صعود کننده به اورست به کرونا مبتلا شده اند.

بیش از این دهقان به ایسنا گفته بود که رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه در کمپ اصلی بی معنی است.

  • منبع خبر : ایسنا