وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست
وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست
  وزیر صمت دیروز چهارم تیر ۱۴۰۱ طی یک نشست خبری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در مورد مسائل مختلف روز صنعت از جمله وضعیت خودروسازان، معادن و تجارت پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

به گزارش صبح اقتصاد  وزیر صمت دیروز چهارم تیر ۱۴۰۱ طی یک نشست خبری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در مورد مسائل مختلف روز صنعت از جمله وضعیت خودروسازان، معادن و تجارت پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.به گزارش اقتصاد آنلاین، نشست خبری سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران این وزارت خانه برگزار شد. وزیر صمت در این نشست خبری گفت: تنوع و گستردگی در  حوزه صنعت نیازمند اتخاذ سیاستی کلان و مناسب است. هنگامی که تنوع و حجم کار بالا باشد باید به سازوکار ها و راهبردها توجه ویژه داشت. وی افزود: عدم توازن در حوزه سرمایه‌گذاری و زنجیره تامین در صنایعی همچون فولاد و خودرو و موارد دیگری همچون برق و گاز از جمله مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم.وزیر صمت اظهار داشت: درست است هنگام گلوگاه‌هایی همچون قطعی برق و گرانی اجناس با پیگیری‌های مقطعی مشکلات آن تا حدودی برطرف می‌شود اما این مرتفع شدن تنها مانند مسکنی است که نمی‌تواند بیماری اصلی را درمان کند.وی گفت: صادرات کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است. تراز تجاری ما مثبت شده است.فاطمی‌امین با بیان اینکه  اصلاح ساختاری سخت است، زیرا ما الان در شرایط ناپایداری هستیم که می خواهیم اصلاح ساختاری انجام دهیم افزود: وقتی می‌خواهید یک سازوکار جدید را استقرار بدهید، نسبت به آن آشنایی وجود ندارد و پذیرفتن آن سخت است.وی ادامه داد. اگر بخواهید سازوکار را تغییر دهید منافع عده‎ای به خطر می‎افتد و فشارها افزایش می‎یابد.فاطمی امین در بخشی از این نشست خبری عنوان کرد:  اگر خودروسازان همین الان دو شیفت کار کنند بالای ۳ میلیون دستگاه توان مونتاژ دارند.

 

واردات خودرو برای پر کردن شکاف محصولات اقتصادی است

وزیر صمت گفت: یکی از روش ها برای پر کردن شکاف تقاضا واردات خودرو است. علاوه بر برنامه‌ای که از خودروسازان برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ گرفته شده کارکرد دیگری از واردات برای تکمیل سبد محصولات  نیاز داریم.فاطمی امین ادامه داد. سه پلتفرم تولید داخل که امکان توسعه در داخل دارد قیمت بالایی دارد و در سبد محصولات جای خودروی اقتصادی که با قدرت خرید بخشی از مردم همخوانی داشته باشد خالی است و تا تکمیل آن توسط خودروسازان داخلی واردات این خلأ را پر خواهد کرد.

 

وی افزود: مبدا این خودروها اهمیتی ندارد و مهم کیفیت آنها است.

وزیر صمت اظهار داشت: واگذاری  و اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی خودروسازان در دستور کار و قیمت گذاری این شرکت‌ها در حال انجام است و نزدیک ۱۲۰۰ ابلاغ کارشناس رسمی برای قیمت گذاری این دو خودروساز صورت گرفته است.

 

دولت به دنبال واگذاری بخشی از معادن به مردم است

رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این نشست خبری اظهار داشت: بازار محصولات پایین دستی در کشور وابسته به بخش مسکن است و علیرغم فعال‌سازی ظرفیت‌های خوب در کشور در جهت تولید همچنان بخشی از این ظرفیت‌ها صادر می‌شود‌.وی افزود: گلوگاه انرژی و رفع آن در صنایعی همچون فولاد باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و رفع شود. محتشمی پور ادامه داد: چالش پیش روی استخراج عناصر نادر در حوزه فناوری‌ است و به دنبال رفع این چالش به صورت جدی تا سال آینده هستیم. سید رضا فاطمی امین وزیر صمت هم در ادامه صحبت‌های وی گفت: دولت به دنبال واگذاری بخشی از معادن به مردم است‌.

 

با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفتی ندارم

فاطمی امین گفت: ۲ ماه پیش از عرضه خودرو در بورس اعلام شده بود که در این مقطع زمانی عرضه در بورس کالا به صلاح نیست و رانت زیادی را جابجا می‌کند و نامه‌ای که ۱ روز قبل از عرضه منتشر شد اتمام حجتی برای غیر قانونی بودن کار عرضه بود‌.