به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمدحسن ذیبخش درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی گفت: طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تورهای گردشگری به مقصد ترکیه لغو و ممنوع شده است اما پروازهای شخصی به کشور ترکیه برقرار بوده و ممنوعیتی شامل آن نشده است.
وی افزود: البته اگر ستاد ملی مقابله با کرونا پروازهای ترکیه یا هر کشور دیگری را ممنوع کند، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه حاکمیتی آن را اجرا خواهد کرد چرا که تابع مصوبات این ستاد هستیم.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی ایرانی به ۲۰ کشور مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ترکیه، لبنان، امارات، قطر، کویت، پاکستان، هند، اتریش، ایتالیا، چین، تایلند، مالزی، افغانستان، روسیه، سوریه، عمان، ازبکستان و قزاقستان به صورت هفتگی پرواز دارند که البته همه پروتکلهای بهداشتی مصوب و ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این پروازها و پروازهای داخلی رعایت میشود.
ذیبخش گفت: پروازهای خارجی به مقصد عراق و سوریه نیز دارای محدودیت بوده و در شرایط ویژه انجام میشود که به عنوان مثال پروازهای عراق تنها برای اتباع این کشور انجام میشود.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (وابسته به ریاست جمهوری)، تورج دهقانیزنگنه گفت: ایرلاینها با شیوع کرونا ضرر بسیاری متحمل شدند و نیازمند حمایت بودند، از این رو پرداخت تسهیلات برای حمایت از آنها ضروری بود. البته مسیر پرداخت کمک هزینه به ایرلاینهای متضرر از تعطیلات و محدودیتهای کرونایی بسیار طولانی، دشواریهای خاصی هم بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: با توجه به وثیقه سنگینی که برای دریافت وام لازم بود، قرار شد هواپیماهای هر ایرلاین به عنوان وثیقه به بانک معرفی شود، تعیین ارزش هواپیماها هم خود چالشی بود که در برخی موارد قیمت کارشناسی برای هر هواپیما کمتر از قیمت واقعی برآورد شد.
هزینه ۳ میلیاردی برای ثبت رهن هر هواپیما در دفترخانه”وضعیت پروازهای خارجی/ممنوعیت تورهای گردشگری ترکیه”
وی افزود: در این بین در کنار هزینه کارشناسی، هزینه ثبت هر هواپیما به عنوان وثیقه برای بانک در دفترخانه هم وجود داشت، ثبت دفترخانهای هر هواپیما تا ۳ میلیارد تومان برای ایرلاینها هزینه داشت.
دهقانیزنگنه ادامه داد: در نهایت به جز چهار ایرلاین مابقی توانستند از تسهیلات مصوب ستاد کرونا بهرهمند شوند، هرچند در بحث پرداخت تسهیلات اکثریت با مشکل مواجه هستند، زیرا محدودیتهای کرونایی همچنان ادامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با نحوه تخصیص کمک هزینه کرونایی به ایرلاینها هم گفت: بسته به تعداد فروند، تعداد کارکنان، میزان ساعت پرواز و… مبلغ وام حمایتی ولت مشخص شده است. البته طبق قواعد اولیه ستاد ملی مقابله با کرونا داشتن نیروی اخراجی مانع پرداخت تسهیلات میشد.
- منبع خبر : ایسنا