وضعیت کرونا از “قرمز” هم فراتر خواهد رفت / عملیات اطلاع رسانی گسترده‌تر انجام شود
وضعیت کرونا از “قرمز” هم فراتر خواهد رفت / عملیات اطلاع رسانی گسترده‌تر انجام شود
معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح روند فعلی گردش ویروس کرونا در کشور، بر لزوم اطلاع رسانی گسترده به منظور انتقال مفاهیم پیشگیری از کرونا با بیانی مردمی، تاکید کرد.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد  دکتر ایرج حریرچی در پویش ملی اطلاع رسانی مقابله با کرونا، گفت: سلامت موضوعی چند وجهی و مرتبط با سایر مسائل اجتماعی است و سلامت مردم از تمام منظرها بیش از ۸۰ درصد وابسته به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است که خارج از حوزه بهداشت و درمان رخ می‌دهد؛ مثل میزان درآمد ملی آن کشور، توزیع عادلانه درآمد، اشتغال مردم، بهره مندی از مسکن و تفریح مناسب، اعتیاد، طلاق و… همگی در سلامت موثر است و بی راهه است که فکر کنیم همه مسائل بهداشت و درمان کشور را  با مدیکالیزیشن و پزشکی می‌توان رفع کرد. هر حوزه باید کار خود را انجام دهد و ثابت شده که افزایش سرانه درآمدی هر کشوری یا افزایش سواد عمومی هر کشوری رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی و عدم بیماری افراد جامعه دارد.”وضعیت کرونا از “قرمز” هم فراتر خواهد رفت”

وی افزود: در دوره کرونا این موضوع تشدید شد، هیچ کشوری آمادگی مقابله با کرونا نداشت و انسجام مدیریتی، دسترسی به منابع، سرمایه اجتماعی و میزان اعتماد اجتماعی بین مردم و مردم با دولت تعیین کننده اصلی در موفقیت مدیریت کرونا بود؛ به طوری که اکنون مدیریت مقابله با کرونا و میزان موفقیت در آن و کاهش اثرات منفی آن به عنوان یک سنجش اصلی کارآیی حکومت و میزان توسعه اجتماعی کشورها است.

حریرچی ادامه داد: در این بین سازمان‌هایی که توانستند در شرایطی که مردم ایران و جهان دچار مشکل شدند و سخت ترین دوران  ۱۰۰ سال اخیر خود را گذراندند ایفای نقش سازمان‌ها در این شرایط مشکل مهم است.  بعد از دو سال پیاپی رشد منفی اقتصادی، وارد بحران کرونا شدیم آنهم در شرایطی که در اوج تحریم‌ها بودیم، رشد اقتصادی منفی داشتیم، تورم، مشکلات ناشی از کاهش اشتغال و… را تجربه کردیم. به تعبیری شنای با دست و پای بسته و با چشمان بسته انجام دادیم. در این شرایط سخت که ۳ سال پی در پی شرایط اقتصادی خوبی نداشتیم در مواجهه با کرونا نقش سازمان‌ها در حمایت از مردم بسیار ضروری است و نه تنها وزارت بهداشت از پس آن بر نمی‌آید بلکه کل دولت و نظام هم بر نمی‌آید و باید مردم و سازمان‌های بزرگ و خیریه‌ها هم کمک کنند. اینکار هم نقش اجتماعی سازمان‌ها را نشان می‌دهد و هم می‌تواند وسیله‌ای برای تبلیغ آنها باشد.

حریرچی تاکید کرد: الان در اکثر ایالت‌های آمریکا ۷۰ درصد بیمارستان‌ها توسط سازمان‌ها و افرادی ایجاد شده است که غیر انتفاعی هستند و افراد از منابع خود بیمارستان تاسیس کردند و این موضوع برای دانشگاه‌ها هم برقرار است. ما در این راه از حمایت همراهان پویش ملی کرونا بهره مند بودیم و دستبوس همراهان خود هستیم و در ادامه راه هم نیاز به این همراهی داریم.

“وضعیت کرونا از “قرمز” هم فراتر خواهد رفت”

 

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به بروز موج چهارم کرونا، اظهار کرد: وضعیت احتمالا از وضعیت فعلی هم بدتر شود و در شرایطی هستیم که وزیر بهداشت هم می‌گویند وضعیت از قرمز هم فراتر خواهد رفت و ممکن است آن پاییز و آبان سیاه را که مرگ و میر تا حدود ۵۰۰ نفر افزایش یافت را تجربه کنیم و این در حالی است که ما در قبال کوچک ترین آسیب به مردم مسئولیم و اکنون با جان انسان‌هایی سر و کار داریم که هر کدام عزیز یک خانواده هستند.

وی افزود: این موضوع نیازمند متقاعدسازی مردم است. ما در لایه‌هایی از مردم موفق بودیم ولی لایه‌هایی از مردم یا به دلیل نیاز اقتصادی یا به دلیل مشکل ایجاد باور عملکرد مناسب نتوانستیم کاری کنیم. در شرایطی که در شش ماهه دوم سال ۹۹ حدود ۲۵ درصد کشور که در حوزه مدارس و دانشگاه‌ها هستند با جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان و حدود ۴ میلیونی دانشجویان تعطیل فیزیکی بودند و منع رفت و آمد ساعت ۹ شب تا ۴ صبح، محدودیت سفر و… داشتیم ولی میزان کاهش تردد مردم فقط  ۴ الی ۱۰ درصد نسبت به شرایط قبل از کرونا کاهش یافته است. یعنی اگر مردم از سفر منع شدند به جای آن به کوه یا منازل هم رفتند.  اگر ۳۰ تا ۳۵ درصد بسیار خوب رعایت می‌کنند اما برخی  حتی نسبت به قبل هم بدتر رفتار می‌کنند.

حریرچی افزود: درخواست شفاف ما این است که با کمک شما همیاران عملیات اطلاع رسانی را با بیانی مردمی مفاهیم پیشگیری از کرونا را انتقال دهیم. اطلاع رسانی باید در سطح گسترده‌تر انجام شود و این کار پویش ملی اطلاع رسانی برای غلبه بر کرونا در سراسر کشور اجرا خواهد شد. از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی مس ایران، سازمان منطقه آزاد قشم و کیش،  شرکت فولاد هرمزگان و… تشکر می‌کنم و از سایر شرکت‌ها هم می‌خواهم برای مسئولیت اجتماعی خود در این مسیر از ما حمایت کنند تا گام های بلندی برای اطلاع رسانی مردم انجام دهیم. با اقداماتی که در این مدت انجام دهید در پسا کرونا ارزش افزوده بیشتری کسب خواهید کرد و از تبلیغات مستقیم هم موثرتر خواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا