وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است
وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است

استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه زلزله ۵.۲ ریشتری در تهران، زلزله اصلی بود، گفت: در حال حاضر وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است. به نقل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، فریده اسدیان گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از جمله اقداماتی است که در بحث مدیرت قبل از […]

استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه زلزله ۵.۲ ریشتری در تهران، زلزله اصلی بود، گفت: در حال حاضر وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است.

به نقل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، فریده اسدیان گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از جمله اقداماتی است که در بحث مدیرت قبل از وقوع زمین ‌لرزه باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: با نگاه به خسارات زمین‌لرزه کرمانشاه مشخص می شود، بیشترین تلفات جانی و مالی در بخش بافت‌های فرسوده بوده و حتی در ساختمان‌های مسکن مهر نیز تنها شاهد تخریب نما و دیوارهای نازک بوده‌ایم.

استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تاکید کرد: تمهیداتی نظیر تعیین مناطق امن در منزل برای پناه بردن در هنگام وقوع زلزله، مناطق امن در تهران و حاشیه شهر و قطع خودکار شریان‌های اصلی آب، برق و گاز از جمله عواملی است که باید در بحث مدیریت بحران زمین‌لرزه‌ها به آنها توجه ویژه ای شود.

اسدیان با اشاره به حرکت صفحه عربستان از سمت جنوب غرب کشور و فشار وارده از آن که منجر به تغییر رفتار در گسل‌های ایران شده است، افزود: پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در تهران، شایعه‌های فراوانی به‌خصوص در مورد تخریب بسیار سنگین در تهران ایجاد شد.

وی عنوان کرد: میزان تخریب ناشی از زلزله در تهران به هیچ عنوان بر اساس گفته‌ها و شایعات مطرح شده نخواهد بود. البته مناطقی مانند منطقه ۱۲ که در بافت فرسوده واقع شده‌اند ممکن است آسیب بیشتری ببینند.

استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است، گفت: وقوع زمین‌لرزه‌های مختلف در سطح کشور، مانند خوزستان، کرمان، کرمانشاه، لنگرود و ایلام نشان از تخلیه انرژی زمین دارد.

اسدیان اظهار داشت: به‌جای ترس و دلهره از آنها، باید صبر کرد تا گسل‌ها، فعالیت خود را انجام داده و به حالت آرامش نزدیک شوند.

وی به ساخت‌وسازهای اخیر در ژاپن با بهره‌گیری از فناوری نانوکربن اشاره کرد و ادامه داد: برای مدیریت قبل از بحران زلزله، لازم و ضروری است تا بلند مرتبه‌ سازی با تکنولوژی جدید و قابل انعطاف در برابر زلزله صورت گیرد.

استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: اخیرا در کشور ژاپن از فناوری نانوکربن برای ساختمان‌های مرتفع استفاده شده که تا زلزله‌های ۹ ریشتر از خود مقاومت نشان داده است.