وقتی ایستگاه بر فراز آسمان پرواز می‌کرد به چین خیره می‌شدم
وقتی ایستگاه بر فراز آسمان پرواز می‌کرد به چین خیره می‌شدم
فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۴» چین پس از به پایان رساندن عملیات شش ماهه خود و بازگشت به زمین با رسانه‌ها ملاقات کرده و به پرسش‌ها پاسخ دادند.

فضانوردان ماموریت «شنژو ۱۴» چین پس از به پایان رساندن عملیات شش ماهه خود و بازگشت به زمین با رسانه‌ها ملاقات کرده و به پرسش‌ها پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، خدمه ماموریت شنژو ۱۴ پس از سفر شش ماهه مداری خود، با رسانه‌ها ملاقات کردند. سه فضانورد ماموریت شنژو ۱۴ که نقش کلیدی در تکمیل ایستگاه فضایی تیانگونگ داشتند، روز جمعه در اولین کنفرانس خبری پس از سفر شش ماهه مداری خود، تجربیات و احساسات خود را با مردم در میان گذاشتند.

«چن دونگ» سرهنگ ارشد و فرمانده این ماموریت در نشست با خبرنگاران داخلی در مرکز فضانوردان چین در پکن گفت که هر روز مأموریت آنها پر از کار بود زیرا وظیفه داشتند برای ورود ماژول آزمایشگاهی ونتیان و منگتیان و نظارت بر آن آماده شوند، سه پیاده‌روی فضایی انجام دهند و یک سخنرانی علمی برای دانش آموزان برگزار کنند.

چن لحظه‌ای را به یاد آورد که او و هم تیمی‌هایش سرهنگ ارشد «لیو یانگ» و سرهنگ ارشد «کای شوژه» با فضانوردان همکار خود در ماموریت «شنژو ۱۵» در داخل ایستگاه تیانگونگ ملاقات کردند.

وی گفت: ما چندین روز قبل از آمدن آنها به اخبار مربوط به ماموریت شنژو ۱۵ و خدمه توجه زیادی کرده بودیم. زمانی که فضاپیمای آنها به فضا پرتاب شد، ما در حال تماشای پخش زنده بودیم و آنقدر خوشحال بودیم که برای مدت زمان طولانی دست می‌زدیم.

وی افزود: در ساعاتی قبل از رسیدن فضاپیمای آنها به ایستگاه، قرار بود بخوابیم، اما هیچ کدام از ما به رختخواب نرفتیم، زیرا خیلی هیجان زده بودیم و احساس خواب آلودگی نمی‌کردیم. لحظه‌ای که می‌خواستم دریچه را بعد از اتصال فضاپیمای آنها با ایستگاه فضایی باز کنم، آن‌ها را از پنجره دیدم و دستم را برای استقبال از آنها تکان دادم.

پس از اینکه خدمه جدید(فرمانده فی جونلونگ(Fei Junlong) همراه با دنگ چینگ مینگ(Deng Qingming) و ژانگ لو(Zhang Lu)) به داخل ایستگاه رفتند، دو خدمه دیگر آنها در آغوش گرفتند و سپس یک سلفی دسته جمعی گرفتند که مورد تشویق کنترل کنندگان زمین قرار گرفت. این اولین بار بود که شش چینی به طور همزمان در یک ایستگاه فضایی بودند و همچنین اولین گردهمایی خدمه دو ماموریت چینی در مدار بود.

چن گفت: ما در عکس سلفی برای جشن گرفتن اولین گردهمایی در مدار، برای نشان دادن قدردانی خود از خانه فضایی خود و همچنین احترام به سرزمین مادری بزرگمان، انگشت شست خود را بالا بردیم.

لیو، اولین زن چینی در فضا، گفت که ماموریت شنژو ۱۴ دومین پرواز فضایی او بود و او هر روز در این ماموریت یک ستاره خوش شانسی کاغذی می‌ساخت.

او گفت که وقتی ایستگاه بر فراز آسمان پرواز می‌کرد اغلب به چین خیره می‌شد. وی گفت: من می‌دانم که زنان زیادی در کشور ما وجود دارند که سخت تلاش می‌کنند تا رویاهای خود را با شجاعت و قاطعیت دنبال کنند. ای کاش هر یک از ما می‌توانستیم به آرزوهایمان برسیم و نوری شویم تا برای دیگران گرما به ارمغان بیاوریم.

کای که اولین پرواز فضایی خود را انجام داد، به یاد آورد که خوردن سبزیجاتی که در ایستگاه فضایی پرورش داده‌اند، خوشحالی زیادی برای خدمه به ارمغان آورده بود، اگرچه مراقبت از گیاهان هرگز آسان نبود. این سه در ۵ ژوئن از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در صحرای گبی به فضا پرتاب شدند و در اواخر همان روز به تیانگونگ رسیدند.

به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، خدمه شنژو ۱۶ در ماه مه عازم ایستگاه تیانگونگ خواهند شد تا به تیم ماموریت شنژو ۱۵ بپیوندند در حالی که همتایان آن‌ها در ماموریت شنژو ۱۷ در ماه اکتبر به سمت پایگاه عظیم مداری پرواز خواهند کرد. علاوه بر این، فضاپیمای باری تیانژو ۶ برای حمل ملزومات مورد نیاز خدمه و همچنین ارسال لباس‌های فضایی، محموله‌های آزمایشی، قطعات یدکی و سوخت در ماه مه به تیانگونگ متصل خواهد شد.