ویتامین D به شکل نوار خوراکی چقدر موثر است؟
ویتامین D به شکل نوار خوراکی چقدر موثر است؟
بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین D به صورت نوار خوراکی به اندازه کپسول ژلاتینی در بهبود کمبود ویتامین D موثر است.

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین D به صورت نوار خوراکی به اندازه کپسول ژلاتینی در بهبود کمبود ویتامین D موثر است.

به گزارش صبح اقتصاد، ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم از روده حیاتی است و کمبود ویتامین D در بیماری‌های مختلف دیده می‌شود. این ویتامین از طریق قرار گرفتن پوست در معرض پرتوهای خورشید، تولید می‌شود و تا حدی نیز می‌تواند از رژیم غذایی به‌دست آید.

از آن جا که کمبود ویتامین D یک مشکل رایج در سراسر جهان است، حفظ میزان ویتامین D خون در محدوده طبیعی، برای خدمات مراقبت‌های بهداشتی، اولویت زیادی دارد.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و در صورت تجویز به شکل کپسول، سرعت جذب کمی دارد. به همین دلیل فرمولاسیون این محصول برای جذب بهتر ویتامین D در روده، بسیار مهم است. تجویز خوراکی این ویتامین به صورت کپسول ژلاتینی، برای کسانی که از سندرم سوءجذب که اختلال جذب در مواد مغذی، ویتامین‌ها و … از طریق دستگاه گوارش رنج می برند، مفید است. از آن‌جایی که جذب دارویی ویتامین در شرایط زمینه‌ای مختلف و افراد با مشکلات مختلف، متفاوت است؛ باید این مشکل را با ساخت فرمولاسیون‌های مختلف و بررسی اثرات درمانی آن‌ها، تعدیل کرد.

با توجه به همین موضوع؛ پژوهشگران با انجام یک مطالعه، اثرات بالینی مکمل ویتامین D به صورت کپسول ژلاتینی و نوار خوراکی (استریپ دهانی) را در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D مقایسه کردند.

برای انجام این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی انجام شد، ۶۰ بیمار مبتلا به کمبود ویتامین D در مدت دو ماه مورد بررسی قرار گرفتند.این بیماران به دو گروه تقسیم شدند و به مدت هشت هفته، برای یک گروه کپسول ژلاتینی ویتامین D خوراکی به صورت هفتگی و برای گروه دوم، نوار خوراکی ویتامین D به صورت روزانه تجویز شد. میزان ویتامین D خون این بیماران در شروع و پایان مطالعه اندازه‌گیری شد و داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که سطح ویتامین D پس از مصرف مکمل به دو شکل کپسول ژلاتینی و یا نوار خوراکی، بهبود یافت و این نشان می‌دهد که هر دو این روش‌ها، رویکردهای درمانی موفقی هستند. با این‌که کپسول ژلاتینی مقادیر بالاتری ویتامین D دارد، ولی تفاوت معنی‌داری بین مصرف‌کنندگان کپسول ژلاتینی و نوار خوراکی مشاهده نشده است.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که مکمل‌سازی با هر دو فرمولاسیون نوار خوراکی و کپسول ژلاتینی می‌تواند با موفقیت کمبود ویتامین D را درمان کند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ مصرف مکمل ویتامین D به صورت نوار خوراکی و با دوزهای کم‌تر، به اندازه کپسول ژلاتینی در درمان کمبود ویتامین D در کودکان و سالمندان به‌ویژه برای افرادی که دچار مشکلات بلع هستند، موثر است.

در انجام این تحقیق؛ رضا گنجی، آرین یوسفی و سعید حسام؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، به همراه عادله صاحب نسق از مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه فروردین ماه سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «اثرات بالینی مکمل با نوار خوراکی و کپسول ژلاتین نرم ویتامین D در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D: یک کارآزمایی بالینی یک سو کور» در نشریه SN Comprehensive Clinical Medicine منتشر شده است.