ویروس‌ها علیه ابرباکتری‌ها
ویروس‌ها علیه ابرباکتری‌ها
یک دانشمند کانادایی در حال بررسی این موضوع است که چگونه باکتریوفاژها می‌توانند در برابر ابرباکتری‌های مقاوم به دارو عمل کنند.

یک دانشمند کانادایی در حال بررسی این موضوع است که چگونه باکتریوفاژها می‌توانند در برابر ابرباکتری‌های مقاوم به دارو عمل کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، استیون تریاولت(Steven Theriault) دانشمند اهل وینیپگ معتقد است که کلید اصلی در مبارزه با ابر باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در اختیار دارد و آن باکتریوفاژها هستند. ویروس‌هایی که باکتری‌ها را مورد هدف قرار داده و از بین می‌برند. با این حال، با وجود پتانسیل نجات جان‌ها و تغییر کشاورزی، او با یک مانع دلهره‌آور روبرو است و آن سیستم نظارتی سختگیرانه کانادا است.

تریاولت که دکترای ژنتیک مولکولی و ویروس شناسی را دریافت کرده، شرکت سیتوفاژ(Cytophage) را با هدف مهار باکتریوفاژها برای مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی تأسیس کرد.

تحقیقات پیشگامانه او حول محور دستکاری و مهندسی این ویروس‌ها می‌چرخد و آنها را قادر می‌سازد تا طیفی از باکتری‌ها را مورد هدف قرار دهند. پتانسیل این پیشرفت به طور بالقوه نجات دهنده است.

او توضیح می‌دهد: باکتریوفاژها نمی‌توانند به انسان یا حیوانات آسیب برسانند، آنها مخصوص حمله به باکتری‌ها هستند. او بر پتانسیل آنها برای مقابله با یک بحران بهداشت جهانی که توسط سازمان بهداشت جهانی تاکید شده است، اشاره دارد و می‌گوید مقاومت آنتی بیوتیکی، مسئول تقریبا پنج میلیون مرگ در سال است.

ویروس‌ها علیه ابرباکتری‌ها

تحقیقات تریاولت به سلامت انسان محدود نمی‌شود بلکه در کشاورزی گسترش یافته و او فارمفاژ(FarmPhage) را نیز توسعه داده که یک ترکیب باکتریوفاژ است که در آزمایشات بسیار مؤثر عمل کرد. با استفاده از این ترکیب، میزان بقا در جوجه‌های آلوده به باکتری ای. کلای(E. coli) به ۹۲ درصد افزایش یافت، که در تضاد کامل با نرخ بقای هشت درصد در پرندگان درمان نشده بود. علاوه بر این، جوجه‌های تیمار شده در بنگلادش رشد بیشتری نشان دادند، به غذای کمتری نیاز داشتند و سریع‌تر به بلوغ می‌رسیدند.

با این حال، سفر تریاولت به سمت اجرای این راه حل نوآورانه با یک مانع بزرگ روبرو است و آن سیستم نظارتی سختگیرانه کانادا است. در حالی که درمان‌های مبتنی بر باکتریوفاژ او امیدوارکننده هستند اما عبور از قوانین موجود، که عمدتا برای داروهای شیمیایی طراحی شده‌اند، چالش‌های غیرقابل حلی را به همراه دارد.

موانع نظارتی مانع تصویب این روش

یکی از موانع نظارتی شامل الزامات بهداشت کانادا برای آزمایشات میدانی است که کشتار حیوانات تحت درمان را ضروری می‌کند، رویه‌ای که تریاولت و طرفداران آن به دلایل اخلاقی شدیدا با آن مخالف هستند. استدلال آنها بر ایمنی و فقدان بقایای این باکتریوفاژها در فرآورده‌های گوشتی است.

لورن کارد(Lauren Carde)، متخصص در امور نظارتی، استدلال می‌کند که محصولاتی مانند  فارمفاژ با حداقل خطر و عدم وجود باقیمانده در گوشت، نباید مشمول مقررات سختگیرانه مشابه داروهای سنتی شوند.

ویروس‌ها علیه ابرباکتری‌ها

راه حل تریاولت شامل انجماد خشک فارمفاژ، تضمین ماندگاری طولانی‌تر و تسهیل توزیع در مناطق بدون قابلیت فریز کردن است. هدف او درمان ماهانه میلیون‌ها مرغ در بنگلادش و اقدامی برای نجات جان انسان‌ها و بهبود امنیت غذایی است.

با این حال، به رغم نیاز مبرم به مبارزه با بحران جهانی مقاومت آنتی‌بیوتیکی، تریاولت همچنان در دام محدودیت‌های نظارتی است.

او امیدوار است بتواند تغییری ایجاد کند. تغییری که به راه‌حل‌های نوآورانه مانند باکتریوفاژها اجازه می‌دهد تا به سرعت با ابرباکتری‌هایی که هم سلامت انسان و هم کشاورزی را تهدید می‌کنند مبارزه کنند.

انتهای پیام