ویروس کرونا با اقتصاد جهان چه می‌کند؟
ویروس کرونا با اقتصاد جهان چه می‌کند؟
در بدترین سناریو، تأثیر اقتصادی شیوع کرونا در جهان می‌تواند رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ را به صفر برساند.

ویروس کرونا با اقتصاد جهان چه می‌کند؟

در بدترین سناریو، تأثیر اقتصادی شیوع کرونا در جهان می‌تواند رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ را به صفر برساند.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، به نقل از بلومبرگ، ویروس کرونا در حال جهانی شدن است و می‌تواند اقتصاد جهان را راکد کند.

شیوع این ویروس از اعماق استان‌ هبئی چین آغاز شد و به‌سرعت رو به گسترش است. حالا موارد بالایی از ابتلا به این ویروس در کره‌جنوبی، ایتالیا و ایران هم دیده شده و اولین آمار مرگ‌ومیر در آمریکا گزارش شده است. خسارت‌های اقتصادی شیوع این ویروس می‌تواند شامل آمریکا، منطقه یورو و ژاپن شود. رشد اقتصادی در چین به پایین‌ترین حد خود رسیده و ۲٫۷ تریلیون دلار از اقتصاد جهان کم شده است که برابر با کل تولید ناخالص داخلی انگلیس است.

به‌خاطر ناشناخته‌های بسیاری که در مورد همه‌گیری این ویروس وجود دارد و پاسخ متفاوت دولت‌ها و کسب‌وکارها، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد. نقطه آغاز تحقیقات بلومبرگ اتفاقاتی است که در چین می‌افتد. فروش خودرو در چین ۸۰ درصد کاهش یافته است. رفت‌وآمد مسافران ۸۵ درصد نسبت به شرایط عادی پایین آمده و فعالیت‌های تجاری به پایین‌ترین حد خود رسیده است، به‌عبارت دیگر اقتصاد متوقف شده است.

اقتصاددانان تخمین می‌زنند رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ تا ۱٫۲ درصد به‌صورت سالانه کاهش یابد. اگر چین نتواند در ماه مارس به‌سرعت روی پای خود بایستد، این پیش‌بینی خوشبینانه خواهد بود.

چین برای سایر نقاط دنیا منبع تقاضا و عرضه است بنابراین بازارهای مالی را نگران کرده است:

ــ واردات چین در ۲۰۱۹ به ۲٫۱ تریلیون دلار می‌رسید. فروش در چین منبع درآمدی برای شرکت‌های چندملیتی است. گردشگران چینی که در خانه نشسته‌اند هر کدام به‌نوبه خود به مناطق گردشگری دنیا از جنوب آسیا گرفته تا پاریس خسارت می‌رسانند.

ــ چین بزرگترین تولیدکننده قطعات است. با بسته شدن کارخانه‌های این کشور، قطعات وسایلی که هر روز وارد خانه‌های مردم می‌شوند نایاب شده است.

ــ شوک‌های واردشده به بازار مالی چین در کل بازارهای مالی دنیا حس می‌شود. با سقوط بازار سهام در سراسر دنیا، ثروت و اطمینان کسب‌وکارها کاهش می‌یابد.

اگر چین بتواند به‌سرعت شیوع این ویروس را تحت کنترل درآورد و فعالیت کارخانه‌ای در سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری از سر گرفته شود، آن وقت می‌توان تأثیر آن را بر سایر بخش‌های اقتصاد جهان مهار کرد.

ولی اگر مدت زمان بیشتری طول بکشد تا چین به شرایط عادی برگردد یا موارد بیشتری از ابتلا به این ویروس در کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و آلمان، دیگر اقتصادهای بزرگ دنیا دیده شود، آن وقت رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ تا ۲٫۳ درصد کاهش می‌یابد یعنی بسیار کمتر است از ۳٫۱درصدی که قبل از انتشار این ویروس پیش‌بینی شده بود.

اگر اوضاع در سایر کشورهایی که ابتلا به این ویروس را گزارش داده‌اند، مثل آمریکا، هند، انگلیس، کانادا و برزیل بدتر شود یعنی ۱۰ اقتصاد برتر جهان در بحبوحه مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا وارد رکود شوند، رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ تا ۱٫۲ درصد سقوط می‌کند. منطقه یورو و ژاپن وارد رکود می‌شوند و رشد اقتصاد آمریکا تا ۰٫۵ درصد کاهش می‌یابد، این به‌معنای نرخ بالاتر بیکاری است.

و در بدترین سناریو، تأثیر اقتصادی شیوع این ویروس جهانی می‌شود و اقتصاد تمام کشورهای دنیا به‌اندازه اقتصاد چین در سه‌ماهه اول کند می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ صفر خواهد بود.