«ویکی ادبیات» رونمایی می‌شود/اولین دانشنامه مجازی ادبی در ایران
«ویکی ادبیات» رونمایی می‌شود/اولین دانشنامه مجازی ادبی در ایران

همزمان با آئین پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد از «ویکی ادبیات» به عنوان نخستین دانشنامه مجازی ادبیات در ایران رونمایی می‌شود. به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد  پس از پایان فعالیت مجله ادبی «الف‌یا» و وعده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برای معرفی جایگزین آن همزمان با آئین پایانی جایزه جلال، پایگاه اینترنتی […]

همزمان با آئین پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد از «ویکی ادبیات» به عنوان نخستین دانشنامه مجازی ادبیات در ایران رونمایی می‌شود.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد  پس از پایان فعالیت مجله ادبی «الف‌یا» و وعده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برای معرفی جایگزین آن همزمان با آئین پایانی جایزه جلال، پایگاه اینترنتی «ویکی ادبیات» به عنوان این جایگزین معرفی و رونمایی می‌شود

در این زمینه محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت ساماندهی داده‌های مرتبط با ادبیات ایرانی در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی، اطلاعات مربوط به بسیاری از اهالی و جریان‌های ادبی متقن یا کامل نیست. لازم است تا خود اهالی ادبیات دست به کار شوند و توضیح درست و معتبری از همه کنش‌های ادبی منتشر کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور، ویکی ادبیات با حمایت معاونت امور فرهنگی به راه خواهد افتاد. این دانشنامه مجازی به صورت آزاد و با ویراستاری اهالی خبره ادبیات منتشر خواهد شد.او در ادامه با اشاره به وظایف حاکمیتی دولت جمهوری اسلامی در ادبیات گفت: «ما ملزم به حفظ میراث ادبی‌مان در فضای مجازی هستیم.» وی افزود: «با آن‌که ویکی ادبیات از حمایت دولت برخوردار است، ولی با مشارکت مردمی مدخل نویسی خواهد شد. تنها از همین مسیر ویکی ادبیات ماندگار خواهد ماند.

او با بیان این نکته که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان آماده‌سازی این سامانه را برعهده دارد، تأکید کرد: «نقشه راه ویکی به گونه ای ترسیم خواهد شد که وابسته به مدیریت‌های مختلف در آینده نباشد و مسیر آن در جایی خارج از دنیای ادبیات دست‌خوش تغییر و تحوّل نشود.

جوادی در پایان از همه اهالی رسانه و کنش‌گران عرصه کتاب و نویسندگان درخواست کرد به کمک ادبیات ایرانی بیایند و به افزودن غنای فنی و محتوایی مداخل ادبیات کشور در این سایت کمک کنند.

او اشاره کرد که از ویکی ادبیات در مراسم پایانی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال و به همت همکارانم در بنیاد رونمایی خواهد شد.

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال روز شنبه ۱۷ آذرماه ساعت ۱۸ در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود./منبع مهر