پادشاه نروژ: روابط اسلو و تهران باید گسترش یابد
پادشاه نروژ: روابط اسلو و تهران باید گسترش یابد
پادشاه نروژ در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید ایران، ابراز امیدواری کرد که از طریق تعامل مقامات و مراجع دو کشور روابط تهران و اسلو گسترش یابد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  علی‌رضا یوسفی سفیر ایران در نروژ، طی مراسم رسمی استوارنامه خود را به «هارالد پنجم» پادشاه این کشور تحویل داد.

همچنین در حاشیه این مراسم،  مسائل مربوط به روابط دوجانبه نیز مورد گفتگو قرار گرفت.

سفیر کشورمان با ابلاغ سلام رئیس جمهور تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب در دو کشور امکان گسترش روابط فیمابین در حوزه های مختلف وجود دارد. ایشان همچنین گزارشی در خصوص تدابیر به‌عمل آمده برای مهار و کنترل شیوع ویروس کرونا با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران، ارائه کرد.

«هارالد پنجم» نیز ابراز امیدواری کرد که از طریق تعامل مقامات و مراجع دو کشور روابط ایران و نروژ گسترش یابد.

وی همچنین خواستار ابلاغ سلام خود به رئیس جمهور کشورمان شد.

عبارت اراضی نروژ یا پادشاهی قدیم نروژ به پادشاهی نروژ اطلاق می‌شود که از قرن ۹ تا ۱۳ میلادی در این منطقه حکمرانی می‌کرد. این قلمرو اراضی همچون اراضی نروژ امروزی، اراضی امروزی یمتلاند، هریدالن، بوهوسلن، ایدره و سارنا را در برمی‌گرفت. این پادشاهی پس از تشکیل آن توسط هارالد یکم تا زمان جنگ‌های داخلی نروژ در قرن ۱۳ ادامه یافت تا اینکه در جریان جنگ صلیبی نروژی نابود و اتحادیه کلمار در این منطقه شکل گرفت.

وایکینگ‌ها مهم‌ترین اقوامی بودند که در نروژ سکنی داشتند. از سده چهاردهم تا ۱۸۱۴ پادشاهان دانمارکی بر نروژ به صورت بخشی از قلمرو خود حکومت می‌کردند، نروژ، در پایان جنگ‌های ناپلئونی، کوشید تا مجدداً خودمختار گردد، ولی این کشور به زیر حکمرانی پادشاهان سوئدی درآمد، هرچند به پارلمان مجزای نروژ استقلال زیادی داده شد. رشد ملی‌گرایی در نروژ فشار بسیاری را بر اتحاد با سوئد وارد کرد، در ۱۹۰۵ – به دنبال رأی نروژیان مبنی بر لغو این اتحاد – اسکار دوم پادشاه سوئد ادعای خود را بر تاج نروژ رها کرد تا جدایی صلح‌آمیز این کشور میسر شود. به دنبال رد پذیرش تخت سلطنت نروژ از سوی یک شاهزاده سوئدی، با مراجعه به آراء عمومی پرنس کارل دانمارکی – با لقب هاکون هفتم – پادشاه نروژ شد. نروژ در جنگ جهانی اول بی‌طرف بود و در جنگ جهانی دوم نیز اعلام بی‌طرفی کرد، ولی به دست نیروهای آلمانی اشغال شد (۱۹۴۰). آلمانها دولت دست‌نشانده‌ای به رهبری ویدکون کویسلینگ برپا کردند. نروژ طی سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ در اشغال آلمان بود و قسمت‌های زیادی از کشور طی جنگ ویران شد و ساختمان‌ها، کارخانجات، و بخش عمده شهرها بمباران و با خاک یکسان شد. بیشتر اجناس کمیاب شدند و بسیاری از مردم دوران سختی را تجربه کردند.

  • منبع خبر : مهر