پاسپورت ایرانی چقدر قدرت دارد؟
پاسپورت ایرانی چقدر قدرت دارد؟
بنابر رده‌بندی اعلام‌شده از سوی وب‌سایت «Passport Index»، ایران در رتبه هشتادونهم کشورهای جهان بر اساس قدرت پاسپورت قرار دارد.

بنابر رده‌بندی اعلام‌شده از سوی وب‌سایت «Passport Index»، ایران در رتبه هشتادونهم کشورهای جهان بر اساس قدرت پاسپورت قرار دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت «Passport Index» (شاخص پاسپورت)، ایران به همراه کشورهای سودان جنوبی و اریتره با کسب امتیاز ۵۳ به صورت مشترک در جایگاه هشتادونهم فهرست رتبه‌بندی پاسپورت کشورها قرار دارد.

اتباع ایرانی در حال حاضر می‌توانند به ۱۵ کشور بدون ویزا سفر کنند و برای سفر به ۳۸ کشور نیز می‌توانند ویزای در بدو ورود (ویزای فرودگاهی) دریافت کنند.

ارمنستان، دومینیکن، گرجستان، هائیتی، عراق، قزاقستان، مالزی، میکرونزی، سورینام، ترکیه و ونزوئلا کشورهایی هستند که دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند بدون دریافت ویزا به مدت ۱۴ تا ۹۰ روز به آن‌ها سفر کنند. این مدت زمان بسته به شرایط کشورهای مقصد متفاوت است.

آنگولا، آذربایجان، بولیوی، بوروندی، کامبوج، کیپ ورد، کومور، کنگو، ساحل عاج، جیبوتی، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، گینه، گینه بیسائو، کنیا، لبنان، لسوتو، مراکش، ماداگاسکار، مالاوی، مالدیو، موریتانی، موزامبیک، نپال، نیجریه، عمان، پاکستان، پالائو، رواندا، ساموآ، سیرالئون، سیشل، سومالی، سری‌لانکا، سودان جنوبی، تیمور شرقی، توگو، تووالو، اوگاندا، زیمبابوه و قطر نیز از جمله کشورهایی هستند که ویزای فرودگاهی و یا ویزای الکترونیکی برای اتباع ایرانی صادر می‌کنند.

براساس این رده‌بندی، آمریکا با امتیاز ۱۸۰ (۱۲۶ مقصد بدون نیاز به ویزا و ۵۴ مقصد با صدور ویزای فرودگاهی) در صدر فهرست کشورهای با قدرتمندترین پاسپورت‌ قرار دارد و پس از آن کشورهای سوئد، آلمان، فنلاند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، لوکزامبورگ، اتریش، سوئیس و کره جنوبی (به صورت مشترک در رتبه دوم)، دانمارک، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، ایرلند، بریتانیا و نیوزیلند (به صورت مشترک در رتبه سوم) و کشورهای یونان، جمهوری چک، مجارستان، ژاپن، کانادا، امارات و استرالیا (به صورت مشترک در رتبه چهارم) قرار دارند.

همچنین در فهرستی دیگر، ایران در جایگاه نهم در میان کشورهایی قرار گرفته‌ است که کمترین سختگیری‌ها (برای صدور ویزا) را برای ورود خارجی‌ها دارد و اصطلاحا خوش‌استقبال است.

اما وب‌سایت «Henly & Partners» در فهرست جهانی قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان، ایران را در رتبه ۱۰۰ قرار داده است. در این فهرست، کشور سنگاپور رتبه نخست را به خود اختصاص داده و پس از آن، ژاپن در رتبه دوم قرار دارد. ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، اتریش فنلاند، لوکزامبورگ و سوئد هم به صورت مشترک در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

اختلاف رتبه ایران در شاخص قدرت پاسپورت در این دو وب‌سایت احتمالا ناشی از در نظر گرفتن متغیرهای متفاوتی برای رتبه‌بندی است.