پایان تست حیوانی یک واکسن ایرانی کرونا تا یک ماه دیگر
پایان تست حیوانی یک واکسن ایرانی کرونا تا یک ماه دیگر
مدیر یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن کرونا با اشاره به تولید این واکسن بر پایه ویروس غیر فعال شده، گفت: اکنون این واکسن در مرحله فاز سه حیوانی است و پیش بینی می‌شود تا یک ماه دیگر وارد فاز انسانی شویم.

پایان تست حیوانی یک واکسن ایرانی کرونا تا یک ماه دیگر

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد روح الله درستکار مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید واکسن و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در چهارمین نشست آنلاین ترویج علم جایزه مصطفی با موضوع تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا با تاکید بر اینکه تکنولوژی مورد استفاده در این شرکت برای تولید واکسن کرونا مبتنی بر ویروس غیرفعال است، گفت: استفاده از این نوع ویروس کشته شده در تولید واکسن مزیت‌‍‌های نسبی به سایر روش‌های تولید واکسن دارد؛ چرا که اگر ویروس در یک نقطه جهش پیدا کند احتمالا این واکسن می‌تواند پوشش ایمنی بهتری به فرد بدهد.

وی دسترسی به آزمایشگاه سطح ۳ را از چالش‌های تولید این نوع واکسن دانست و اظهار کرد: برخی از کشورها، آزمایشگاه سطح ۳ و ۴ را در اختیار دارند اما ما پیش از این چنین آزمایشگاهی نداشتیم و با اپیدمی کرونا، ایجاد چنین آزمایشگاه‌هایی در کشور احساس شد که در این زمینه اقداماتی صورت گرفت.

درستکار به بیان آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در این شرکت دانش بنیان پرداخت و خاطر نشان کرد: ما توانستیم در حد وسیعی ویروس‌های کرونا را غیرفعال کنیم ضمن آنکه فازهای یک و دوی حیوانی آن را به خوبی گذرانیم و اکنون درفاز نهایی حیوانی و آزمایش روی میمون‌ها هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه مرحله تست روی میمون‌ها، مرحله حساس و دشواری است، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا یک ماه آینده مرحله سه حیوانی را به خوبی سپری کنیم و وارد تست انسانی شویم.”پایان تست حیوانی یک واکسن ایرانی کرونا تا یک ماه دیگر”

مجری طرح با اشاره به تفاوت این واکسن با واکسن “کووایران” گفت: تفاوت زیادی بین این دو واکسن وجود ندارد اما میزان آنتی ژن و سویه انتخاب شده با یکدیگر تفاوت دارند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به دشواری‌های مرحله سوم حیوانی تاکید کرد: ما باید بتوانیم به خوبی این مراحل را طی کنیم تا به پروسه تولید واکسن برسیم. اگر مراحل را به خوبی طی کنیم می‌توانیم ۲۰ میلیون دوز تولید واکسن کرونا داشته باشیم که این میزان براساس نیاز کشور، خیلی کم است و از این رو ورود شرکت‌های مختلف در فرآیند تولید واکسن ضروری به نظر می‌رسد.

  • منبع خبر : ایسنا