پایان خوش بورس های جهانی در سال ۲۰۱۷/ بانک های مرکزی دست به عصا
پایان خوش بورس های جهانی در سال ۲۰۱۷/ بانک های مرکزی دست به عصا

در حالی آخرین روز بازار معاملات جهانی در سال جاری میلادی، به کار خود پایان می دهد که رکوردهای چشمگیری در بازارهای مالی ثبت شده است؛اما تورم پایین، دست و پای سیاست بانک های مرکزی را بسته است. به نقل از رویترز،  شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز جمعه در حالی سال ۲۰۱۷ میلادی را […]

در حالی آخرین روز بازار معاملات جهانی در سال جاری میلادی، به کار خود پایان می دهد که رکوردهای چشمگیری در بازارهای مالی ثبت شده است؛اما تورم پایین، دست و پای سیاست بانک های مرکزی را بسته است.

به نقل از رویترز،  شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز جمعه در حالی سال ۲۰۱۷ میلادی را به پایان رساند که به دنبال رشد جهانی سود شرکت ها و افزایش قیمت کالاها، عملکرد قابل توجهی را از خود به جای گذاشت و در آخرین روز بازار معاملاتی سال جاری میلادی هم افزایش داشت. این در حالی است که تورم پایین در بسیاری از اقتصادی های پیشرفته همچنان بانک های مرکزی را نسبت به اعمال سیاست های پولی باز داشته است.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، جهانی شدن و تغییرات فناوری از جمله دلایل موثر برای پایین ماندن تورم در جهان تلقی می شود. به عبارت دیگر مصرف کنندگان می توانند هر موقع و هر کجا که کالایی را نیاز دارند، خریداری کنند.

در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۳ دهم درصد جهش زد که همچنان بر فراز قله یک دهه اخیر خود است و در طول سال جاری میلادی ۳۳ درصد رشد را تجربه کرده است.

شاخص بورس هنگ سنگ هنگ کنگ در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۶ درصد و بورس کاسپی کره جنوبی هم ۲۲ درصد افزایش را تجربه کرند؛ ضمن اینکه شاخص بورس هند و نیکی ژاپن هر کدام به ترتیب ۲۷ درصد و تقرییا ۲۰ درصد رشد را در سال جاری میلادی داشتند.

در اروپا شاخص بورس فوتسی لندن و داکس آلمان هر کدام به ترتیب ۷ درصد و تقریبا ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۷ میلادی جهش داشتند. بر همین اساس، شاخص ۷۳ بورس جهان در سال جاری میلادی تقریبا روندی نزدیک به رکورد از خود به جای گذاشتند.

در بازار ارز، دلار آمریکا عملکرد ضعیفی را از خود در سال جاری میلادی به نمایش گذاشت و بیش از ۹ درصد ارزش خود را در برابر یورو از دست داد و با بیشترین ضرر سالانه خود از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد روبرو شد.

البته یورو در روز جمعه با رسیدن به ۱.۱۹۴۴ دلار به نزدیک به بیشترین سطح خود در یک ماه اخیر رسید و در سال جاری میلادی تقریبا ۱۴ درصد رشد ارزش پیدا کرده است.

همچنین دلار در برابر ین در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. البته کاهش ارزش دلار منجر به رشد چشمگیر قیمت کالاها شده است؛ ضمن اینکه بسیاری از کالاها از ذغال سنگ تا سنگ آهن با رشد قیمت روبرو شدند و قیمت مس هم به دلیل  گمانه زنی برای تولید انبوه خودروهای برقی با جهش قیمت سال ۲۰۱۷ میلادی را پشت سر گذاشت. قیمت مس در روز جمعه در هر تن به ۷ هزار و ۲۸۴ دلار رسید که نزدیک بیشترین بهای خود در ۴ سال اخیر رسید.

بر پایه این گزارش، قیمت طلا در سال جاری میلادی بیش از ۱۲ درصد جهش زد و در روز جمعه در برابر یکهزار و ۲۹۵ دلار در هر اونس معامله شد.