پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال
پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال
در نشست بررسی تبلیغات بازرگانی در صداوسیما بر لزوم رعایت قواعد مشخص برای پخش تبلیغات تاکید شد و در این زمینه مثال آورده شد که درست نیست درست در نقطه حساس پخش یک سریال، تبلیغات پخش و به واسطه آن اعصاب مخاطب خُرد شود.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد نشست نقد و بررسی «فرصت‌ها و تهدیدهای آگهی‌های بازرگانی برای رسانه ملی» در اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.”پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال ”

محسن اسماعیلی (منتقد)، علیرضا پویا (منتقد) و ابراهیم شکوری (مدیر کل امور مجلس معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما) از جمله حاضران در نشست امروز ـ سه شنبه ـ ۱۵ مهر ماه بودند.

انتقاد از حجم بالای تبلیغات در صداوسیما، بررسی بودجه این سازمان و ضرورت ضابطه‌مند شدن تبلیغات بازرگانی و انتقاد به پخش تبلیغات کنکور از جمله موضاعاتی بود که در این نشست مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

رسانه ای که مخاطب به آن اعتماد نکند رسانه نیست

محسن اسماعیلی در این نشست با بیان این واقعیت که تبلیغات بازرگانی خودش را به رسانه تحمیل کرده است، تصریح کرد، در دنیای امروز فراری از تبلیغات بازرگانی نیست. تبلیغات باید باشد اما تبلیغات ضابطه مند و کنترل شده.

او با اشاره به اینکه شرط نخست یک رسانه جلب اعتماد مخاطب است، درباره این مساله توضیح داد: رسانه ای که مخاطب به آن اعتماد نکند رسانه نیست و معلوم نیست با چه کسی دارد حرف می زند. مثلا اعتبار صداوسیما به میزان اعتمادی است که مخاطبش به آن دارد. در کنار این مساله اعتبار یک رسانه به استقلال آن بستگی دارد. رعایت استاندارها در رسانه نوعی استقلال از دستگاه های حاکم را طلب می کند. اگر رسانه ای احساس نیاز کند قطعا نمی تواند مستقل باشد.

محسن اسماعیلی تاکید کرد: باید رسانه ها را در کشور به سمتی ببریم که مستقل باشند. درست نیست که رسانه ها یارانه می گیرند یا چشم صداوسیما به بودجه عمومی است. برای اینکه رسانه ای بتواند عملکرد حرفه ای داشته باشد و مصالح عمومی را به مطامع جناحی ترجیح ندهد باید مستقل باشد.”پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال ”

این کارشناس در عین حال با تاکید بر اینکه نباید به تبلیغات بازرگانی به دیده سراسر تهدید نگاه کرد، در این زمینه گفت: تبلیغات مثل هر فرصت دیگری می تواند تهدید هم باشد. اصلا رونق تولید و جهش تولید ابزارش تبلیغات است. رقابت بر سر جلب مشتری باعث می شود تولیدکننده ها توان بیشتری صرف تولید کنند. اگر رقابت نباشد انحصاری می شود مانند صنعت خودروسازی در کشور که به همین دلیل با هیچ رشدی مواجه نبوده ایم.

 

تبلیغات بازرگانی ضرورت است اما باید ضابطه مند شود

اسماعیلی تبلیغات بازرگانی را از ابزارهای رونق تولید و تجارت دانست و گفت: دلیل اینکه ما در صنعت خودروسازی بر خلاف دیگر کشورها رشد نداریم نبود رقابت در این صنعت است. فرمول اقتصاد همین است باید رقابت وجود داشته باشد تا تولید رونق و جهش داشته باشد. الان صادرات مشکل اساسی کشور ماست. در داخل هم کالاهای خودمان را با مارک خارجی می‌فروشیم؛ این فاجعه است. اگر ما میدان را خالی کنیم بیگانگان با تبلیغات، میدان را از ما می‌گیرند. تبلیغات در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است. نباید با نگاه منفی به تبلیغات نگریست. تبلیغات فرصتی است که اگر از آن درست استفاده نکنیم می‌تواند تبدیل به تهدید شود.

او افزود: تبلیغات بازرگانی ضرورت است اما باید ضابطه مند شود تا تبدیل به تهدید نشود. باید نگاهمان به تبلیغات را عوض کنیم. رسانه یکی از ارکان تبلیغات است. مخاطب و تولید کننده ارکان دیگر تبلیغات هستند که قانون منافع هر یک را باید مشخص کند. اما در اینجا بحث ما رسانه است. یکی از آسیب‌های تبلیغات در کشور ما این است که از استانداردهای چندگانه تبعیت می‌کند در صورتی که ما نیازمند ضابطه‌های یکسان هستیم. مقررات تبلیغات در صدا و سیما و مطبوعات نباید متفاوت باشد. زیرا تبلیغات ترسیم ایده‌آل‌ها برای مخاطب است و این تفاوت سبب چندگانگی و بحران هویت می‌شود. باید نظام واحدی بر تبلیغات حاکم شود؛ البته نه به این معنا که سازو کارها هم یکی باشد بالاخره ساز و کار صدا و سیما با مطبوعات متفاوت است.”پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال ”

 

تبلیغ پنهان در همه رسانه ها ممنوع است

اسماعیلی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به قواعد درست تبلیغات توضیح داد: ما در تجارت اصطلاحی داریم به نام رقابت غیرمنصفانه. تبلیغ باید به اندازه و مشخص باشد. مثلا اینکه درست در نقطه حساس سریال، تبلیغات پخش شود و اعصاب مخاطب خُرد شود درست نیست. در دنیا قواعد مشخصی برای زمان مناسب پخش تبلیغ هم وجود دارد.

او افزود:‌ گاهی ما به اسم آموزش تبلیغ می‌کنیم که این درست نیست و حق مخاطب ضایع می‌شود. تبلیغ پنهان و بدون اینکه به مخاطب اعلام کنیم این یک تبلیغ است، ممنوع است. صداوسیما یک رسانه ملی و دینی است. اگر ما یک رسانه دینی هستیم نباید غش رسانه‌ای داشته باشیم؛ یعنی به اسم آموزش تبلیغ پخش کنیم. حتی رسانه‌هایی که دینی نیستند هم این کار را درست نمی‌دانند. شرط اول رسانه دینی، صداقت است.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی در پایان صحبت‌هایش از فضای تجملی تبلیغات انتقاد کرد و گفت: فضای تبلیغات و خانه‌هایی که نشان داده می‌شود متناسب با زندگی کدام یک از شماست؟ کودک این‌ها را می‌بیند و از والدینش همین انتظارات را دارد و فکر می‌کند پدرش ناتوان است. ما باید صداقت رسانه‌ای داشته باشیم. تا رسیدن به این استانداردها فاصله زیادی داریم اما ان شاءالله روزی به این استانداردها برسیم.”پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال گ

 

مراقب آسیب‌های تبلیغات به کودکان باشیم

در ادامه این نشست علیرضا پویا با اشاره به اینکه در دوره‌هایی که گذشت و به ویژه در دوره فعلی تبلیغات هوشمندانه مدیریت شده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در چند نوبت به جنگ نرم اشاره کرده‌اند و سنگ جنگ نرم، رسانه و در رأس آن‌ها رسان ملی است. جنگ نرم بسیار پیچیده‌تر از جنگ سخت است. نمی‌شود بدون بودجه اقدام کرد. مسوولان کشور باید به این موضوع توجه کنند. در تبلیغات بازرگانی اهدافی وجود دارد از جمله کمک به رونق تولید، کمک به توزیع محصولات در سراسر کشور، کوتاه کردن دست واسطه‌ها و متصل کردن تولید به مصرف، بهینه کردن مصرف و ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان. اگر ما برای تبلیغات سیاست‌گذاری درستی نداشته باشیم و سازمان‌های تصمیم گیرنده حمایت نکنند این اهداف محقق نمی‌شود.

او افزود: در تبلیغات بازرگانی ما باید مراقب آسیب‌هایی که به گروه‌های خاص به ویژه کودکان و نوجونان وارد می‌شود باشیم. رسانه ملی ما باید با رسانه‌های تعریف شده در جهان که تفکر لیبرال سرمایه داری دارند متفاوت باشد. ما گاهی در تبلیغات می‌توانیم آموزش هم داشته باشیم. رسانه در اینجا محوریت تحقق اهداف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. در رسانه دینی تبلیغات تعریف خاص خودش را دارد و اگر آسیبی به مخاطبان خاص وارد می‌شود باید جلویش گرفته شود.”پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال ”

 

انتقاد از تبلیغات در حوزه کنکور

پویا در ادامه با انتقاد از تبلیغاتی که در حوزه کنکور و محصولات کمک آموزشی وجود دارد، عنوان کرد: الان کنکور برای جامعه ما معضلی شده است و هر بار پس از اعلام نتایج تعدادی نوجوان اقدام به خودکشی می‌کنند. ما در برخی تبلیغات مربوط به کنکور می‌بینیم که شخصی می‌گوید استرس دارید؟ نمی‌دانید چگونه تست بزنید؟ و بعد محصول مورد نظر معرفی می‌شود. این به خاطر ضعف وزارت علوم است. ما در اینجا در همان جمله اول استرس را به مخاطب القا می‌کنیم.

 

به زیادی حجم تبلیغات واقفیم

محمدحسین رنجبران ـ مدیرکل روابط عمومی صداوسیما ـ در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بودجه سازمان صداوسیما و دلیل حجم بالای تبلیغات، توضیح داد: نهادهای نظراتی روی دخل و خرج سازمان صداوسیما نظارت دارند. ما همیشه حدود ۴۰ درصد از بودجه را دریافت می‌کنیم و مابقی باید از طریق تبلیغات تامین شود. امسال همه کارکنان افزایش حقوق داشتند اما ما شرمنده کارکنان و بازنشسته‌هایمان شدیم. حقوق بازنشسته ها را هم از صندوق سازمان می دهیم و دولت پرداخت نمی‌کند. ما به زیادی حجم تبلیغات واقفیم. اما کارهای خوبی دراین چند سال انجام شده که چند سال دیگر نتیجه می‌دهد.

در این نشست آنلاین همچنین ابراهیم شکوری (مدیر کل امور مجلس معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما) مطالبی را درباره تبلیغات در صداوسیما و بودجه این سازمان مطرح کرد که متاسفانه به دلیل قعطی اینترنت، امکان پوشش آن برای خبرنگار ایسنا فراهم نشد.”پخش تبلیغات در نقطه حساس سریال “

  • منبع خبر : ایسنا