پرتاب ظفر تا پایان دهه فجر از پایگاه سمنان
پرتاب ظفر تا پایان دهه فجر از پایگاه سمنان
رییس سازمان فضایی ایران از قرار گرفتن ماهواره "ظفر" در مدار تا پایان دهه فجر خبر داد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد دکتر مرتضی براری در حاشیه مراسم اعطای مجوز اپراتور ماهواره مخابراتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ویژگی‌های ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ گفت: این ماهواره تا پایان دهه فجر به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب می‌شود.

وی با بیان این که مراحل تحویل‌گیری این ماهواره از شهریور ماه آغاز شد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این ماهواره به پایگاه پرتاب منتقل شده است.

به گفته وی، “ظفر” از پایگاه امام خمینی سمنان پرتاب خواهد شد.

براری، وزن این ماهواره را ۱۱۳ کیلوگرم دانست و در ساخت آن ۶۴ هزار قطعه استفاده شده است.

 روز ملی فناوری فضایی روزی است که در آن ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره “امید” در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ به جمع کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست؛ پس از این ایران هرسال در این روز سالگرد پرتاب این ماهواره را جشن می‌گیرد. امسال در حالی روز فناوری فضایی را جشن می‌گیریم که پس از چهار پرتاب موفق و دو پرتاب ناموفق، در انتظار پرتاب ششمین ماهواره به فضا هستیم.

ماهواره ظفر-۱ و ظفر-۲ ماهواره‌ای است که طراحی و ساخت آن از چهار سال گذشته در دستور کار مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت قرار گرفت و به گفته وزیر ارتباطات، ماهواره ظفر-۲ نسخه دوم ماهواره ظفر-۱ است و در صورت عدم موفقیت‌آمیز بودن پرتاب سریعاً ماهواره دوم جایگزین می‌شود، این ماهواره قبل از ۲۲ بهمن پرتاب خواهد شد.

ماهواره “ظفر ۱” مجهز به دوربین ۲۵ متری و “ظفر ۲” مجهز به دوربین رنگی ۱۶ متری است و هر دو ماهواره از محموله ذخیره و ارسال داده برخوردار هستند، به گونه‌ای که ۲۵۶ کاربر در جهان می‌توانند با این ماهواره ارتباط برقرار کنند و ارسال و دریافت پیام داشته باشند. این ماهواره‌ها در پوشش ایستگاه‌های زمینی مجهز به موبایل ماهواره‌ای هستند و این امر موجب می‌شود که دو نفر می‌توانند با موبایل با یکدیگر تماس داشته باشند. این ماهواره‌ها همچنین مجهز به محموله اندازه‌گیری تشعشات فضایی هستند که این محموله جزو فناوری‌های روز دنیا به شمار می‌رود.

در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها حدود چهار تجهیز از خارج از کشور تهیه و مابقی تجهیزات نیز در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند.

به گفته دکتر مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران، قرار است این ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرد و ماهواره ظفر ۱ روزانه ۱۵ بار به دور کره زمین می‌چرخد.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این‌که این ایستگاه‌ها آماده‌اند که پس از قرارگیری ماهواره در مدار عملیات، کنترل، هدایت و دریافت و ارسال داده اطلاعات را انجام دهند، خاطر نشان کرد: این ماهواره دارای سه ماموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشات فضایی است و امیدواریم با قرار گرفتن ظفر در مدار زمین بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.

سه ایستگاه ماهدشت، چرمشهر و قشم به عنوان ایستگاه‌های زمینی ماهواره ظفر در نظر گرفته شده است. این سه ایستگاه کار دریافت و ارسال ماهواره را برعهده دارند.

  • منبع خبر : ایسنا