پرواز ۵ ای‌تی‌آر تازه‌نفس؛ فردا بر فراز مهرآباد
پرواز ۵ ای‌تی‌آر تازه‌نفس؛ فردا بر فراز مهرآباد

در حالی که در داخل کشور همچنان بحث بر سر عامل سقوط هواپیمای یاسوج میان موافقان و مخالفان ای تی آر بالاست، هما توانست ۳ روز پس از اعمال تحریم های حمل و نقلی، ۵ فروند ای تی آر وارد کشور کند. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با هماهنگی های به عمل آمده قرار […]

در حالی که در داخل کشور همچنان بحث بر سر عامل سقوط هواپیمای یاسوج میان موافقان و مخالفان ای تی آر بالاست، هما توانست ۳ روز پس از اعمال تحریم های حمل و نقلی، ۵ فروند ای تی آر وارد کشور کند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با هماهنگی های به عمل آمده قرار است فردا ۱۴ مرداد ماه ۵ فروند هواپیمای ای تی آر از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور شود.

به نظر می رسد این آخرین سری از ۲۰ فروند ای تی آر ۷۲-۶۰۰ هایی است که ایران ایر در ماجرای برجام با شرکت هواپیماسازی ایتالیایی ـ فرانسوی ای تی آر قرارداد آنها را امضا کرد. تا پیش از این ۸ فروند ای تی آر وارد کشور شده بود که با این ۵ فروند، به ۱۳ فروند رسید. با توجه به رایزنی های طولانی مجموعه مدیریت هما و تیم خرید هواپیما به ریاست اصغر فخریه کاشان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با مجموعه هواپیماسازی ای تی آر و تلاش های آنها برای تحویل هرچه سریعتر ای تی آرهای باقی مانده، قرار است باز هم چند فرودگاه کوچک و شهرهای کمتر برخوردار دیگر از نعمت حمل و نقل هوایی ارزان بهره مند شوند.

گفتنی است تحریم های حمل و نقلی و فروش قطعات هواپیما به ایران از ۱۱ مرداد آغاز شده بود و هما می تواند در سومین روز از آغاز تحریم های جدید علیه ایران، ۵ فروند ای تی آر وارد کشور کند.

این پیروزی ایران ایر در حالی است که مدیرعامل ای تی آر اعلام کرده بود به دنبال مذاکره با اوفک (اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) هستیم تا بتوانیم تعدادی از ای تی آر ۷۲-۶۰۰ هایی که برای هما آماده سازی کرده ایم را در اختیار آنها قرار دهیم.

فخریه کاشان: به دنبال اخذ مجوز خاص اوفک برای ای تی آر های ساخته شده هستیم

همچنین فخریه کاشان نیز چندی قبل از تلاش وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ایران ایر برای اخذ مجوز خاص از اوفک برای وارد کردن چند فروند ای تی آر خبر داده بود.

وی اظهار کرده بود : اجرای این کار نیاز به اخذ مجوز جدید و خاص از اوفک دارد چراکه مجوز قبلی اوفک برای فروش هواپیما به ایران در پی امضای برجام، با خروج یک طرفه دولت ترامپ از این معاهده بین المللی، باطل شده است.

تلاش های هما برای راه اندازی پروازهای محلی به فرودگاه های کوچک با استفاده از وَن های هوایی (ای تی آر) در حالی است که در داخل برخی مدیران مرتبط یا بی ارتباط با صنعت هوانوردی، ای تی آر را عامل سقوط سانحه یاسوج می دانند و با استناد به این موضوع، تلاش های وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای وارد کردن ای تی آر به جای اتوبوس های هوایی (ایرباس) و غول های آسمان (بوئینگ) را مورد نکوهش قرار می دهند.