پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر همسان سازی می‌شود
پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر همسان سازی می‌شود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروتکل ایمنی تردد کشتی های فعال در دریای خزر میان ۵ کشور عضو امروز همسان سازی و نهایی خواهد شد. به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  هادی حق شناس در چهارمین نشست نمایندگان بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر با موضوع تهیه پروتکل ایمنی تردد و حمل و […]

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروتکل ایمنی تردد کشتی های فعال در دریای خزر میان ۵ کشور عضو امروز همسان سازی و نهایی خواهد شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  هادی حق شناس در چهارمین نشست نمایندگان بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر با موضوع تهیه پروتکل ایمنی تردد و حمل و نقل دریایی با بیان اینکه این دریا بزرگترین دریای بسته جهان و در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد، گفت: دریای خزر از نظر تردد دریایی و حفظ محیط زیست از ویژگی های بزرگی برخوردار است.

وی افزود: ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و هماهنگ سازی استانداردهای ایمنی شناورها میان کشورهای در حاشیه دریای خزر از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در پی انعقاد موافقت نامه همکاری در زمینه امنیت دریایی میان کشورهای حاشیه دریای خزر در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ در بندر باکو، کشورهای حاشیه این دریا اولین جلسه تهیه پروتکل تهیه ایمنی دریانوردی را در ۱۷ و ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ در روسیه برگزار کردند که در این نشست پیش نویس اولیه ایمنی تردد در دریای خزر نوشته شد.

حق شناس گفت: جلسه دوم تهیه پروتکل ایمنی حمل ونقل دریایی خزر در مارس ۲۰۱۷ در ترکمنستان برگزار شد و سومین جلسه آن در سال جاری در تهران برپا شد اما هنوز این پروتکل به دلیل نبود نماینده جمهوری آذربایجان در تهران به امضای کشورهای حاشیه دریای خزر نرسیده است به همین دلیل امروز جلسه چهارم را در تهران برگزار کردیم تا پروتکل ایمنی تردد کشتی ها در دریای خزر میان همه کشورهای عضو به امضاء برسد.

وی یادآور شد: براساس مفاد ماده ۳ پروتکل امنیت دریایی، دریای خزر اموری همچون «تصویب چارچوب قوانین ایمنی دریایی»، «ارائه اطلاعات در خصوص مقررات ملی کشورها در زمینه ایمنی دریایی»، «آموزش کارکنان شاغل در بخش ایمنی دریایی و شناورها» و «کنترل کشتی ها توسط کشورهای ساحل بندر در خزر و همچنین همسان سازی دستورالعمل های کنترل ایمنی کشتی ها» میان این کشورها قابل اجرا خواهد بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ابراز امیدواری کرد: در جلسه حاضر متن پروتکل ایمنی تردد و ایمنی شناورهای فعال در دریای خزر نهایی شده و همچنین کارگروه ماده ۵ پروتکل امنیت دریای خزر مصوب باکو ۲۰۱۲ برای تدوین اسناد پروتکل ایمنی دریایی تشکیل خواهد شود.

حق شناس خاطرنشان کرد: ایران معتقد است کدهای مطرح شده در زمینه ایمنی دریایی مذکور در مقررات سازمان جهانی دریانوردی (IMO) که پس از کسب تجارب فراوان از سوی کشورهای مختلف دنیا تهیه و تدوین شده است، مرجع مناسبی برای تعیین پروتکل ایمنی دریانوردی در دریای خزر است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، پیش نویس استانداردهای استخراج شده از اسناد مذکور در IMO توسط کارشناسان ایرانی در نشست سوم به نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر ارائه شده و امیدوارم این پروتکل در این اجلاس تدوین و نهایی شود و از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر مورد پذیرش قرار گیرد.

وی ادامه داد: با امضای این اسناد، ضمن افزایش همکاری حمل و نقل دریایی میان کشورها، مانع همسان سازی استانداردهای ایمنی در دریای خزر نیز برداشته خواهد شد. همچنین تدوین آئین نامه های ایمنی و کنترل کشتی های فعال در دریای خزر می تواند زمینه رقابت سالم میان ۵ کشور حاشیه ای را فراهم کند.

در ادامه این نشست نادر پسنده معاون کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با تأکید بر اینکه همه کشورهای حاشیه دریای خزر حق دارند از مزایای این دریا استفاده کنند، گفت: مایلیم دریای خزر، دریایی ایمن و پاک برای همه کشورهای حاشیه آن باشد که برای دستیابی به این هدف باید میان یکدیگر به توافق برسیم.

پسنده مفاد نشست چهارم تهیه پروتکل ایمنی دریایی کشورهای حاشیه خزر را نهایی کردن این پروتکل، توافق در خصوص ایمنی تردد در دریای خزر و همسان سازی شیوه بازرسی کشتی های فعال در دریای خزر عنوان کرد./منبع تسنیم