افتتاح پروژه ایرانوم با جمع آوری داده های ژنوم ۸۰۰ ایرانی
افتتاح پروژه ایرانوم با جمع آوری داده های ژنوم ۸۰۰ ایرانی

پروژه علمی فناوری ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد. با اجرای پروژه ایرانوم ، محققان موفق به انتقال تکنولوژی بسیار پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنوم NGS به کشور شدند . فاز اول این پروژه به عنوان یک پایگاه جمعیتی از […]

پروژه علمی فناوری ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد.

با اجرای پروژه ایرانوم ، محققان موفق به انتقال تکنولوژی بسیار پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنوم NGS به کشور شدند .

فاز اول این پروژه به عنوان یک پایگاه جمعیتی از تغییرات ژنوم جمعیتی در کشور با آدرس www.iranome.IR  در دسترس محققان و متخصصان قرار دارد.

این پایگاه هم اکنون شامل داده های مربوط به ژنوم ۸۰۰ فرد سالم با ویژگی های مشخص از ۸ قوم ایرانی ( فارس ، اذری ، لر ، کرد ، عرب ، بلوچ ، ترکمن و جزایر خلیج فارس ) می شود که از هر کدام یک صد نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آنان بدون نام و مشخصات شخصی به صورت کد گذاری شده در این پایگاه ثبت شده است .

اطلاعات ثبت شده در این پایگاه تخصصی که تمام مراحل تشکیل آن توسط مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی انجام شده است، ملاک مقایسه تغییرات ژنتیکی افراد در جمعیت های مختلف کشورمان است تا با مطالعه و مقایسه آنها به سرعت به راه های پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی پی ببریم.

در انتقال این تکنولوژی به رغم همه محدودیت ها و موانع بین المللی در اثر تحریم ها بهترین تکنولوژی به روز دنیا به لحاظ تجهیزات پیشرفته مورد نیاز با کمترین هزینه ( حدود پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ) وارد کشور شده است .

ایرانوم یکی از افتخارات ملی است که نتایج اجرای آن به خانواده های ایرانی بر می گردد و با دستیابی به تغییرات ژنتیکی بیماری زا ، از بروز بیماری ها و معلولیت های مختلف ویژه در ازدواج های فامیلی جلوگیری کرده و در نهایت به سلامت کشور می انجامد.

این تکنولوژی از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده محققان بوده است. با استفاده از این تکنولوژی شناسایی علل ژنتیکی کم توانی های ذهنی، ناشنوایی ، بیماری های عضلانی و سایر بیماری های ارثی تک ژنی ممکن شد و نتایج آن در ژورنال معتبر نیچر برای اولین بار و سپس ده ها مقاله در ژورنال های معتبر بین المللی به چاپ رسید .