افتتاح ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه برق و آب در هفته دولت
افتتاح ۶ هزار و ۶۰۰ پروژه برق و آب در هفته دولت

وزیر نیرو گفت: در هفته دولت امسال شاهد کلنگ زنی یا آغاز بهره برداری شش هزار و ۶۶۶ پروژه در حوزه آب و برق هستیم که ارزش آن معادل ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آیین بهره برداری تجاری واحدهای اول و دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند […]

وزیر نیرو گفت: در هفته دولت امسال شاهد کلنگ زنی یا آغاز بهره برداری شش هزار و ۶۶۶ پروژه در حوزه آب و برق هستیم که ارزش آن معادل ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آیین بهره برداری تجاری واحدهای اول و دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات گفت: سال گذشته به دلیل چالش های آبی در کشور شاهد کاهش ظرفیت تولید برق از نیروگاه های برق آبی بوده ایم که به طور مثال می توان به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید برق نیروگاه های برق آبی در استان خوزستان به میزان ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مگاوات اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه ۴ تا ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تا پیک مصرف سال آتی به ظرفیت تولید اضافه می شود، افزود: یکی از ویژگی های مهم سال مصرفی آینده برق این است که مردم تنها مصرف کننده برق نیستند بلکه طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است تا در حوزه مدیریت مصرف شاهد صرفه جویی سه تا چهار هزار مگاواتی باشیم.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به سیاست های حوزه مدیریت مصرف و همچنین افزایش ظرفیت تولید برق پیش بینی می کنیم که تابستان سال آینده را بدون خاموشی سپری کنیم و در بخش آب و برق خوش مصرف تر شویم. این در حالی است که صرفه جویی دو هزار مگاواتی مصرف برق امسال نشان داد می توانیم به رقم های بالاتری در حوزه مدیریت مصرف دست یابیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: در هفته دولت امسال شاهد کلنگ زنی یا آغاز بهره برداری شش هزار و ۶۶۶ پروژه در حوزه آب و برق هستیم که ارزش آن معادل ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

در ادامه این مراسم محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه در استان تهران شاهد ۱۴۰۰ مگاوات کمبود تولید هستیم گفت: با توجه به رشد ۴ درصدی مصرف به طور میانگین اگر رویه کنونی ادامه یابد تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد کسری ۳ هزار و ۴۰۰ مگاواتی  و اگر این رویه ادامه داشته باشد تا پایان برنامه هفتم توسعه با کمبود ۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی رو به رو هستیم.

طرزطلب گفت: به منظور مدیریت تولید برق عملیات اجرایی نیروگاه ری در دست اجراست. در شرق تهران نیروگاهی طراحی شده که پیش بینی می شود تا اواخر سال جاری وارد مدار تولید شود. این در حالی است که بهره برداری از ۱۰ واحد بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی را برای امسال در برنامه داریم که در نتیجه آن شاهد ۲.۳ میلیارد متر مکعب صرفه جویی برق هستیم.

به گفته این مقام مسئول هزینه نیروگاه های طراحی شده از محل صرفه جویی سوخت است و در غیر این صورت انتظار می رود تا دولت میزان سوخت صرفه جویی شده را برای فروش به سرمایه گذار دهد تا از این طریق بتواند سرمایه مورد نیاز  نیروگاه را تامین کند.

وزیر نیرو درباره مطالبات ایران در پروژه صادرات برق به عراق گفت: میزان مطالبات ایران حاصل از فروش برق به عراق رقم قابل توجهی است و امیدواریم با توجه به تعهدی که عراق با ما دارد، به بازپرداخت آن اقدام کند. به این ترتیب، بر اساس دعوتی که از وزیر جدید برق عراق داشته ایم، این مقام عراقی به زودی برای مذاکرات خود به تهران می آید.