پروژه هسته‌ای ۲۰ میلیون یورویی اروپا در ایران
پروژه هسته‌ای ۲۰ میلیون یورویی اروپا در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همکاری با اروپا در پروژه‌های هسته‌ای به خوبی جلو می‌رود، گفت: آنها برای ایجاد بهترین مرکز ایمنی هسته‌ای در غرب آسیا، ۲۰ میلیون یورو متعهد شده‌اند. به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای هسته‌ای که […]

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همکاری با اروپا در پروژه‌های هسته‌ای به خوبی جلو می‌رود، گفت: آنها برای ایجاد بهترین مرکز ایمنی هسته‌ای در غرب آسیا، ۲۰ میلیون یورو متعهد شده‌اند.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ملی دستاوردهای هسته‌ای که صبح امروز(شنبه) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه بسیار گویاست و اگر از من بپرسید، می‌گویم بزرگترین دستاورد صنعت هسته ای این است که متخصصان ایرانی مسلط به علم هسته ای شده اند و در حوزه های مختلفی از جمله در اکتشاف و استخراج قدم های بلندی برداشتیم.

صالحی با بیان اینکه الان می توانیم راکتورهای تحقیقاتی را طراحی کنیم، گفت: اگر کشورهای همسایه علاقه مند به راکتورهای تحقیقاتی آب سبک هستند می توانیم برای آنها طراحی و در اختیار آنها بگذاریم و آموزش بدهیم تا رادیوداروی خود را تولید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: اینکه می گویند صنعت هسته ای متوقف شده است چنین نیست و ما به قسم خود پایبندیم. باید دستاوردهای هسته ای به مردم نشان داده شود.

وی افزود: باید مردم را براساس واقعیات خوشحال کنیم. من دوشنبه یا سه شنبه برای بازدید از راکتور و کارخانه آب سنگین به اراک خواهم رفت.

صالحی درباره همکاری با اروپایی ها بیان کرد: همکاری در بُعد فنی خوب جلو می رود و حتی پروژه هایی را اروپا در ایران انجام می‌دهد از جمله ایجاد بهترین مرکز ایمنی هسته ای در غرب آسیا که ۲۰ میلیون یورو برای آن تعهد کرده اند. در بُعد سیاسی و حقوقی اختلاف نظرهایی داریم، اروپایی ها انتظارات خودشان را دارند و ما هم آراء خودمان را داریم و در مدار سیاسی خود حرکت می کنیم.

صالحی درباره سازوکار مالی اروپا موسوم به INSTEX گفت: اروپایی ها در بعد اقتصادی قدم امیدوار کننده ای برداشتند. امیدواریم در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند. آنگونه که خودشان اعلام می کنند قیدها و مشکلات خودشان را دارند و علیرغم اینکه با تاخیر انجام دادند، اما ثبت شرکت اینستکس به نظر من یک قدم امیدوار کننده ای است البته قطعا این قدم نهایی نیست و انتظار داریم قدم های نهایی را بردارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی همواره آماده است اگر چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامی عمل نکند تصمیمات مقتضی را در زمان خود اتخاذ کند. ما آرام آرام در حال عبور از این گردنه خطرناک هستیم./مهر